پروژه های هوا فضای کشور بخش عمده ای از صنعت ما را تشکیل می دهند و این رشته در دانشگاه ها بسیار کلیدی و استراتژیک است.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران، دکتر فتحی عضو هیئت علمی دانشکده هوا فضا دانشگاه صنعتی شریف در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش تخصصی معرفی رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه این دانشگاه با اشاره به تاریخ صنعت هوا فضای دنیا از ابتدا تا به امروز گفت: کشور ما در زمینه صنعت هوا نوردی فعالیت های خوبی را دارد و حضور دانشجویان با رتبه های بالای علمی در این رشته برای رشد و پیشرفت این صنعت در کشور بسیار مفید و سودمند است.
 
وی افزود: مهندسی هوا فضا رشته ای است که فناوری های ترکیبی در آن وجود دارد و به شکل چند موضوعی و چند شاخه ای است و این رشته در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد عرصه بومی آن شدیم و به دلیل دایر نشدن رشته هوا فضا در دانشگاه از گرایشهای مختلف به این رشته و صنعت وارد می شدند و این امر جوابگوی صنعت هوا فضا بود و با توجه به نیاز روز افزون کشور در این زمینه لازم شد که رتبه های بالای مهندسی وارد این رشته شود و مسئولیت های کلیدی را به عهده بگیرند.
 
وی تصریح کرد: تلاش می شود که برای ارتقاء حوزه هوافضا هرچه بیشتر رتبه های بالاتر مدیریت کننده و متخصصان دیگری از حوزه های مختلف به این صنعت وارد شوند.
 
** رشته هوا فضا در کشور سرمایه گذاری کلانی را به خود اختصاص داده است
 
دکتر فتحی در ادامه گفت: دستیابی به محصولات جدید در حوزه هوا فضا هزینه های گزافی را در پی دارد و بحث تعمیر و نگهداری در این صنعت همواره هزینه های زیادی را به ما تحمیل کرده است که لازم است برای حل این مشکل با بومی سازی آن و قطع وابستگی از خارج کشور آن را به بهترین شکل ساماندهی کنیم.
 
وی با اشاره به هزینه 300 میلیون دلاری پروژه ایرباس در کشور یادآور شد: هر وقت که نیاز به دانش فنی داشتیم از طرف قدرت های استکباری هم از لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری مورد تحریم قرار گرفتیم و باید با استفاده از کارشناسان خبره کشور برای توسعه این صنعت مهم اقدام شود.
 
وی تصریح کرد: بیش از 40 صنعت و پژوهشکده هوافضایی در کشور وجود دارد و پیش از 68 شرکت خصوصی فعال هم در این زمینه مشغول فعالیت هستند تشکل های هوا فضای زیادی نیز طی سال های اخیر تشکیل شده اند.
 
وی ادامه داد: دانشکده هوا فضای دانشگاه شریف بعد از تاسیس به طور مستقل تبدیل به دانشکده شد و در حال حاضر 22 نفر عضو هیئت علمی دارد و دارای امکاناتی همچون آزمایشگاه و کارگاه پیشرفته است و در کنار آن نیز قطب علمی سامانه های هوا فضایی کشور در داخل دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده و توجه ویژه ای به توسعه دانشکده هوا فضا در دانشگاه های کشور شده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.