هنر تعزيه،هنر نمايشي سنتي اصيل ايراني در سنوات مختلف و در ادوار تاريخي متقارن با مناسبت‌هاي مذهبي،پرمخاطب‌تر از هميشه بوده است. يادداشت از :شيوا حميد خاني

باشگاه خبرنگاران-شب‌هاي قدر در ماه مبارك رمضان بهترين بهانه براي روي آوردن دوباره به هنرهاي نمايشي سنتي است.
هنرهايي چون نقالي و تعزيه،از هنرهاي نمايش سنتي اصيل ايراني امروزه تنها در مناسبت‌هايي خاص اجرا و به نوعي احيا مي‌شوند.
هرچقدر در زنده ماندن اين هنر بكوشيم؛اما واقعيت اين است كه بهترين زمان براي اين اجراها مناسبت‌هاي مذهبي است؛زيرا در اين ايام تماشاگران نيز آماده‌تر و به نوعي با فراغ بال به پاي تعزيه‌ها مي‌نشينند و همچنين مخاطباني كه تخصصي به اين حرفه مي‌نگرند بهره‌مند خواهند شد.
هنرمندان پيشكسوت تعزيه،هم اكنون در هر شرايطي آمادگي ارائه يك تعزيه ماندگار را دارند؛اما همان طور كه بر همه واضع و بديهي است وقتي در يك مناسبت اجرا مي‌شوند از جايگاهي ويژه برخوردار خواهند بود.
تنها مسئله مهم در ايامي چون شب‌هاي قدر،زنده نگه داشتن حال و هواي اين شب‌ها و عبادت  ست كه هنرهاي نمايشي همچون تعزيه حال و هوايي ملموس تر به اين فضا مي‌دهد.
تعزيه‌هاي اصيل قديمي كه هر كدام از آن‌ها با كوشش پژوهشگراني چون "داودفتحعلي بيگي" جمع‌آوري و منتشر شده،خود گواهي بر اين مسئله است كه از زمان‌هاي بسيار دور در هر مناسبتي مثل ماه مبارك رمضان و محرم تعزيه خوانده مي‌شده و مردم بيش از هر زمان ديگري از آن استقبال مي‌كردند./ه
يادداشت از :شيوا حميد خاني
برچسب ها: هنر ، تعزیه ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار