با کشت هر چهار هکتار پنبه یک شغل دائمی در استان ایجاد می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ رئیس موسسه تحقیقات پنبه كشور با بیان این که به ازای هر هكتار پنبه 95 نفر روز شغل در استان ایجاد می شود گفت : هر 4 هكتار پنبه می تواند 1 شغل دائمی و 6 شغل در بخش های صنعت و خدمات ایجاد كند.

'قربانعلی روشنی' افزود: به ازای هر 4 هكتار پنبه 9 شغل به وجود می آید كه این رقم در 80 هزار هكتار به حدود 200 هزار نفر می رسد.

وی با ابراز تاسف از حذف تدریجی پنبه از سیستم کشت استان گفت : ناپایداری تولید و شیوع انواع بیماری ها و آفات دو معضل عمده و مهمی هستند كه كشاورزی استان گلستان به دلیل حذف تدریجی پنبه از الگوی كشت با آن مواجه است.

وی خاطرنشان كرد: پنبه به دلیل سیستم ریشه ای عمیق و گسترده ، تنها محصول زراعی است كه مقادیر زیادی از كربن اتمسفری را به اعماق خاك تزریق و با این كار سبب افزایش درصد مواد آلی خاك، افزایش نفوذپذیری آب به خاك، تهویه بهتر، افزایش جمعیت میكروارگانیسم های مفید و بازچرخش عناصر غذایی شسته شده از لایه های پایین تر خاك به لایه های سطحی می شود.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه كشور تاكید كرد: محصولاتی كه به جای پنبه كشت می شوند سیستم ریشه ای افشان سطحی داشته و حجم سالیانه بسیار كمتری در مقایسه با پنبه ایجاد می كنند، به همین دلیل پس از گذشت چند سال، ماده آلی خاك های زراعی استان كاهش و ساختمان درونی آنها ویران شده است.

دكتر روشنی تاكید كرد: این عوامل سبب ناپایداری تولید شده و به رغم جایگزینی ارقام زراعی با پتانسیل عملكرد بالاتر، در افزایش میزان تولید در واحد سطح تاثیرگذار نبودند.

وی ادامه داد: حذف تدریجی محصول استراتژیك و صنعتی پنبه از الگوی كشت سبب شده تا شیوع انواع آفات و بیماری ها در سایر محصولات زراعی بیشتر و در نتیجه مواجه شدن با افزایش سمپاشی ها و در نهایت تشدید انواع بیماری های صعب العلاج در جامعه انسانی استان گلستان باشیم.

دكتر روشنی افزود: در زمینه بهره گیری از فن آوری های نوین، موسسه تحقیقات پنبه كشور با تدوین بیش از 33 عنوان طرح تحقیقاتی كلان در صدد تولید 'پنبه تراریخته' مقاوم به آفات، بیماری های گیاهی و علف كش است تا در صورت تحقق این مهم، هزینه های وجین و سمپاشی ها كاهش و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری شود.

وی خاطرنشان كرد: در این فرایند در صورت تغذیه عوامل آفات و بیماری ها با تغییر پروتئین موجود در معده حشرات، غذای آنها به سم تبدیل وآن ها را كنترل می كند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه كشور یكی دیگر از فعالیت های این موسسه را معرفی ارقام مناسب برای برداشت ماشینی عنوان كرد و گفت: هزینه های برداشت دستی پنبه حدود 40 درصد كل هزینه ها بوده و با ماشینی كردن آن قادر خواهیم بود تا این هزینه ها را به كمتر از 10 درصد كل كاهش دهیم. /س

برچسب ها: پنبه ، خاک ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.