نفحه ديگر رسيد آگاه باش!

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک ، مي گويند در شب قدر براي تو اندازه اي مي گيرند و به تو نعمت ها و امكاناتي مي دهند؛ براساس كاري كه در گذشته كرده اي. پس بايد برنامه ريزي كني و طرحي بريزي. به راهنمايي نياز داري كه كمكت كند و در اين شب نازل مي شود؛ قرآن كريم. حالا مي تواني طرحت را بريزي و براي سرمايه هايت برنامه اي بچيني تا آينده ات را رقم بزني، در اين شبي كه بايد قدر بداني با قرآن و دعا و نيايش و تدبر.
اشاره شد كه يكي از اين نسيم هاي رحمت، ماه مبارك رمضان است و به جهت ويژگي هاي فوق العاده اي كه دارد اين ماه با تمام ايام سال متفاوت است چراكه مسبب ارتباط انسان با خداوند است، سعادت و كمال انسان را رقم مي زند و تقدير او را به دست خودش مي سپارد تا اتمام حجتي براي عمر چندين ساله اش باشد.
طبق آيات قرآن كريم، فضيلت شب قدر از يك عمر هشتاد ساله نيز برتر است اما اگر كسي خود را از نعمت دنيوي قدر محروم سازد، در آخرت نيز مغبون و محروم خواهد بود و اولين خسارت ناشي از عدم درك شب قدر، شامل حال انسان مي شود كه غيرقابل جبران است و چه بسا جبرانش تا آخر عمر امكان پذير نباشد.
عجز بشر براي درك شب قدر
شب هاي قدر اگرچه اعمال خاص خودش را دارد و هنوز زمان دقيق آن براي بشر ناشناخته است، فلسفه وجودي اش هم قابل درك براي انسان ها نيست.
هنوز راز شب زنده داري هويدا نشده و آثار علمي تلاوت قرآن كريم درست در ساعاتي كه گفته مي شود شب، براي استراحت انسان تعيين شده است، مشخص نيست.
اين كه در يك مقطع از زمان قرار بگيريم كه اعمال خاصي برايش سفارش شده است تا اجازه يابيم بخشيده شويم و به رحمت باري تعالي ورود كنيم در علم و دانش بشر نمي گنجد. بيدار ماندن، نماز خواندن و تلاوت قرآن، حركت دسته جمعي جوانان به سمت خانه فقرا و بردن آذوقه به منازل آن ها به تبعيت از مولا اميرمؤمنان(ع) پاداش خاصي دارد اما هنوز فلسفه آن ناشناخته باقي مانده است و به لحاظ علمي و منطقي قادر به تحليل و تفسير آثار آن نيستيم.
شب هاي قدر به واسطه پيامي كه از جانب خداوند مقرر شده شب نزول قرآن است و انسان ها با تمسك به قرآن سرنوشت حداقل يك سال آينده خود را تعيين و ترسيم مي كنند.
بهره بردن از فضاي معنوي شب هاي قدر الزاماً نبايد در جمع باشد هرچند جمع پذيري كمك خوبي است و به مدد آن ارتباط با خداي باري تعالي ميسر مي شود اما در خلوت و تنهايي هم با تفكر و تدبر در گذشته و آينده، انسان مي تواند اقداماتش را بررسي كرده و از گناهان توبه و خطاي گذشته را جبران كند.
انسان در اين فرصت ناب مي تواند تصميم بگيرد سيئات و گناهان را به طريقي جبران كند و به حق بازگشت پيدا كند.
در اين شب طبق روايات خداوند به نوعي با توبه كنندگان همراه است و درهاي رحمتش باز است و بازگشت انسان ها را پذيراست.
ليالي قدر بهانه است و مقطعي از زمان كه به ما امكان مي دهد به اين بهانه به درگاه باري تعالي رجوع كنيم. /س

برچسب ها: فضیلت ، شب قدر ، مهمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.