بابک فردوسی مهندس ایرانی‌ ناسا،مدیر برنامه کنجکاوی مریخ و مدیر پرواز کاوشگر کیوریاسیتی (کنجکاوی) بود که با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، این جوان ایرانی عملیات دشوار فرود امدن سفینه كنجكاوی را رهبری كرد كه مشكلترین جزء این ماموریت 7 ماهه  فضائی است. 

بابک فردوسی که هر بار برای هر ماموریتی موهای خود را یک مدل تازه کوتاه می کند، این بار به خاطر مدل موهایش توجه بسیاری را به خود جلب کرد.



از عادات این دانشمند ایرانی شیوه اصلاح موی سر اوست كه سر خود را برای هر ماموریت به شكلی جدید اصلاح می كند و این بار برای ماموریت سفینه كنجكاوی سر خود را به شكل سرخپوستان قبیله موهاك ارایش كرده است. او موهایش را با طرح چند ستاره تراشیده بود و بخش دیگری از موهایش را قرمز کرده بود.

 بر اساس گزارش ها بابک فردوسی در شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

به گزارش بی بی سی، مشكل فرود امدن در سطح مریخ، بیشتر از این واقعیت ناشی می شود كه بدلیل بعد مسافت دو میلیون كیلومتری بین مریخ و زمین دستورات اجزائی با 14 دقیقه تاخیر به سفینه می رسد.

در زمان هائی كه دستورات پروازی هنوز به سفینه نرسیده است یك كامپیوتر هدایت سفینه را بعهده دارد.



 سفینه کنجکاوی که با هزینه 1.9 میلیارد یورو ساخته شده، گرانترین آن در نوع خود بوده و دارای ظریف ترین فن آوری می باشد.

 الن چن، یکی از مهندسان  سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده امریکا (ناسا) در حالی که صدای شادی و کف زدن همکارانش بلند بود، گفت: «فرود (این سفینه بر کره مریخ) تایید شده است».

 این سفینه فضایی پس از گذر از جو نازک مریخ با یک سری حرکت های پیچیده بر سطح این سیاره فرونشست. این روبات که با سرعت 20 هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کرد، بدون کاهش سرعت توقف کرد.



 دانشمندان با شبیه سازی کمپیوتری فرود این سفینه را بر سطح سیاره مریخ میلیون ها بار امتحان کرده بودند. همه مراحل ورود این سفینه به جو مریخ از پیش برنامه ریزی شده بود.

 سفینه «کنجکاوی» دو سال تمام در سیاه مریخ به دنبال علایم اولیه زندگی خواهد بود. آب و کاربن از شرایط اولیه حیات در یک سیاره هستند. قرار است که این روبات فضایی در بخشی از مریخ که دانشمندان تصور می کنند آنجا زمانی آب جریان داشته، کاوش کند.

گفته می شود بابك فردوسی فارغ التحصیل ام آی تی در ماساچوست آمریکاست.


برچسب ها: شبانه ، مریخ ، ناسا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.