گروگان‌گیری و شهادت دیپلمات‌های ایران در افغانستان توسط گروهک طالبان، روز خبرنگار، ارتحال آیت اللَّه العظمی «سیدابوالقاسم خویی»، درخواست حکومت جمهوری توسط نهضت جنگل، فاجعه آتشفشان کوه «په له» در «جزیره مارتینیک»، درگذشت «الیور هاردی» و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 17مرداد 1391 خورشیدی، 18رمضان 1433 هجری و 7 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ارتحال آیت اللَّه العظمی «سیدابوالقاسم خویی» زعیم بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف (1371 ش)


آیت‌اللَّه العظمی سیدابوالقاسم خویی در سال 1278 ش در شهرستان خوی به دنیا آمد و پس از تحصیل مقدمات راهی نجف گردید و از محضر آیات عظام شیخ الشریعه اصفهانی، میرزای نایینی، ضیاءالدین عراقی، محمدحسین غروی اصفهانی، محمد جواد بلاغی و سیدمحمد حسین بادکوبه‌ای استفاده کرد. در30 سالگی به گواهی بسیاری از علمای زمان به اجتهاد رسید و از این زمان به تدریس پرداخت و کسانی چون حضرات آیات حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی، سید عباس خاتم یزدی، سید محمدحسین فضل‌اللَّه، سید عبدالاعلی سبزواری، سیدعلی حسینی سیستانی، سید محمد باقر صدر و محمد تقی جعفری از جمله‌اند.
از این عالم ربانی آثار فراوانی به یادگار مانده است که معجم رجال و الحدیث در علم رجال در 23 جلد، مصباح الفقاهه و تکمله منهاج الصادقین از آن جمله اند. ایشان در اواخر عمر به علت رهبری مردم در مبارزه با رژیم خونخوار بعث عراق به کوفه تبعید شد تا اینکه سرانجام در 17 مرداد 1371 ش در 94 سالگی درگذشت. پیکر پاک این عالم بزرگ در مراسمی خَفَقان بار و بدون حضور مردم، در مسجد الخضراء، محل تدریس ایشان در نجف اشرف، به خاک سپرده شد.

گروگان‌گیری و شهادت دیپلمات‌های ایران در افغانستان توسط گروهک طالبان (1377 ش)
با اشغال کابل پایتخت افغانستان توسط طالبان دفتر سفارت جمهوری اسلامی ایران از کابل به مزار شریف منتقل گردید. پس از چندی شهر مزار شریف نیز به اشغال این گروه درآمد و آنان بدون توجه به مصونیت سیاسی و قوانین بین المللی، نُه دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را به شهادت رساندند. تا یک ماه پس از این فاجعه، گروه طالبان از اعلام خبر شهادت ایرانیان خودداری می‌کرد تا این که در نوزدهم شهریور سال 77، این خبر را اعلام نمود. این عمل ضد انسانی با محکومیت شدید جمهوری اسلامی و دولت‌ها و مجامع مختلف روبرو گردید.

روز خبرنگار
به مناسبت شهادت محمد صارمی، خبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان توسط گروه افراطی طالبان، روز هفدهم مرداد در جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.

شهادت خبرنگار ایران در افغانستان محمود صارمی (1377 ش)


شهید محمود صارمی در خردادماه ۱۳۴۷ ش در شهرستان بروجرد دیده به جهان گشود. او همراه با تحصیل فعالیت در ورزش کاراته را آغاز نمود و موفق به کسب کمربند مشکی و کارت مربیگری در این حرفه شد. صارمی در سال ۱۳۶۷ ش در دانشگاه تهران پذیرفته شد. وی در دوران تحصیل از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های کردستان، حلبچه و جنوب خرمشهر اعزام و ۱۴ ماه در این جبهه‌های حاضر بود. صارمی در سال ۱۳۷۱ ش و پس از استخدام در سازمان ایرنا، ازدواج کرد و در سال ۱۳۷۲ ش صاحب فرزند شد. در سال ۱۳۷۴ ش موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی در رشته جغرافیای انسانی با گرایش روستایی گردید.
در ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۷۵ ش به‌عنوان مسئول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی راهی کابل در افغانستان شد. او با تنها سلاح قلم، در آن وضعیت بحرانی کشور مصیبت‌زده افغانستان مظلومیت مردم ستم‌دیده، زجرکشیده و بی‌دفاع و بی‌گناه به‌ویژه مردم مزارشریف و جنایت تروریستهای طالبان را به گوش جهانیان رساند. صارمی ۲۰ روز قبل از سقوط مزارشریف و شهادت، ناچار به جراحی آپاندیس و با توجه به وضعیت نامساعد جسمی‌اش بعد از گذشت دو روز از این جراحی، به ایران اعزام می‌شود. با اوج‌گیری جنگ در افغانستان مجدداً چهاردهم مردادماه به مزارشریف اعزام شد. وی به‌همراه دیپلمات‌های کنسولگری جمهوری اسلامی در هفدهم مردادماه ۱۳۷۷ ش، به‌شکلی فجیع توسط تروریست‌های طالبان به رگبار مسلسل بسته شد و به صف ره‌پویان قافله قلم‌داران شهید پیوست.

امضای قرارداد 1919 م وثوق الدوله بین ایران و انگلیس (1298 ش)
در روز هفدهم مردادماه سال ۱۲۹۸ ش یک روز پس از امضای قرارداد ۱۹۱۹ اعلامیه وثوق‌الدوله به ضمیمه متن قرارداد در ایران منتشر شد و اعلام گردید که این قرارداد مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته است. این قرارداد شامل شش ماده و یک مقدمه و خلاصه آن عبارت بود از تعهدات انگلستان درباره احترام مطلق به استقلال و تمامیت ایران، تأمین مستشاران انگلیسی برای ادارات ایران و همکاری با ایران در زمینه احداث خطوط آهن و شبکه ارتباطی به‌همراه اعطای وام از طرف انگلستان. هم‌چنین به موجب این قرارداد، انگلیس، زمام امور مالی، اقتصادی و ارتش ایران را در دست می‌گرفت و ارتش متحدالشکل زیر نظر فرماندهان انگلیسی تشکیل می‌شد. سرانجام این معاهده، به‌علت فشار شدید افکار عمومی، عملی نشد و پس از برکناری وثوق الدوله، لغو گردید.

درگذشت مرجع تقلید آیت اللَّه العظمی «سیدمحمدهادی میلانی» در مشهد مقدس (1354 ش)

آیت‌اللَّه العظمی سید محمدهادی میلانی در سال 1274 ش در نجف متولد شد و پس از گذراندن مراحل مقدماتی علوم اسلامی، از محضر فقیهان نامداری چون میرزای نائینی، آقا ضیاء عراقی، محمدحسین غروی اصفهانی و شیخ‌الشریعه اصفهانی بهره برد و پس از دریافت درجه اجتهاد، به تدریس روی آورد. حضرات آیات حسین وحید خراسانی، محمدتقی جعفری، سیدعباس صدر، مهدی نوقانی و کاظم مدیر شانه‌چی و ... از شاگردان وی هستند. این فقیه جلیل و مرجع عالی‌قدر در 17 مرداد سال 1354 ش مطابق با آخرین روز از ماه رجب سال 1395 ق در 82 سالگی در مشهد مقدس درگذشت و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

نزول کتاب مقدس زبور بر حضرت داود (ع)
زبور نام کتابی است که بر اساس قرآن و روایات اسلامی، بر داوود از پیامبران بنی‌اسرائیل نازل شده‌است. زبور به زبان عبری است و سراسر اندرز و دعا و مناجات با ایزد متعال و تجلیل مقام ربوبی است و پس از تورات نزول یافته‌است.

درخواست حکومت جمهوری توسط نهضت جنگل (1338 ق)
میرزاکوچک به سال ۱۲۹۸ ق در شهرستان رشت محله به دنیا آمد. نهضت جنگل -به رهبری میرزاکوچک‌خان- از جمله مبارزات پرافتخار مردم مسلمان ایران بر ضد استعمار بیگانگان است که به مدت هفت سال و دوم ربیع‌الثانی ۱۳۴۰ ق به طول انجامید. میرزا در مراحل مختلف انقلاب مشروطیت فعالانه حضور داشت و در فتح قزوین شرکت نمود. با استقرار مشروطیت حوادثی رخ داد که ایران را دست‌خوش تغییر کرد و زمینه‌های پیدایش نهضت جنگل به رهبری میرزاکوچک‌خان فراهم گردید.
جنگلی‌ها هدف خود را «اتحاد اسلامی، اخراج نیروهای بیگانه، رفع بی‌عدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی» اعلام کردند. در همین راستا در روز یک‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۲۹۹ ش با انتشار بیانیه‌ای تشکیل کمیته انقلاب سرخ ایران و الغاء اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری را اعلام نمودند و یک روز بعد کمیته انقلاب، هیئت دولت جمهوری (هیأت اتحاد اسلامی) را معرفی کرد، که میرزا عنوان سرکمیسر و کمیسر جنگ را داشت.

فاجعه آتشفشان کوه «په له» در «جزیره مارتینیک» و مرگ چهل‌هزار نفر (1902 م)
جزیره مارتینیک یکی از جزایر کوچک واقع در اقیانوس اطلس است که 1100 کیلومتر مربع وسعت و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. با فعال شدن کوه آتشفشان معروف «په له» در این جزیره در هفتم اوت سال 1902 م، شهرسن پیِر با بیش از 300 هزار سکنه، زیر آتش و لایه غبار پوشانده شد و چهل هزار نفر را به کشتن داد.

امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و کروات‌ها (1996 م)
این توافق‌نامه برای پایان دادن به بحران‌ها در شهر موستار میان کروات‌ها، مسلمانان و اتحادیه اروپا به امضا رسید. طبق قرارداد موستار، نمایندگان اتحادیه اروپا شش ماه پس از امضای این قرارداد در شهر موستار حضور یافتند و به‌طور رسمی اداره آن را به عهده گرفتند و در این توافق‌نامه هم‌چنین مسائلی چون تأسیس اداره شهرداری مؤثر با همکاری کامل با فرستاده ویژه اتحادیه اروپا، برپائی گردهمایی شورای شهرداری در ماه اوت و انتخاب شهردار و معاون آن و کروات بودن شهردار قید شده بود.

درگذشت «الیور هاردی» کمدین آمریکایی (1957م)

الیور هاردی (Oliver Hardy) با نام اصلی نورویل هاردی- ۱۸ ژانویه ۱۸۹۲ تا ۷ اوت ۱۹۵۷- هنرپیشه کمدی سینمای آمریکا است. وی همراه استن لورل گروه دو نفره تشکیل دادند که به مدت سی سال فیلم‌های کمدی بسیاری را تولید کردند.

17 مرداد در هشت سال دفاع مقدس
شهادت 3 تن و مجروح شدن 12 تن در گلوله باران شهر آبادان61
51 تن از مسلمانان عراقی به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شدند.
حمله دو تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق به ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی.
در بمباران حومه بانه، 13 تن شهید یا مجروح شدند 65
پاتک سنگین عراق روی ارتفاع " به لفت "، مقاومت نیروهای خودی و عقب نشینی دشمن 66
حملات هوایی دشمن به منطقه عملیاتی " نصر 7 " و سقوط یک فروند از هواپیماهای مهاجم
پاتک عراق به منطقه عملیاتی " فتح 9 " در اطراف شهر زور (سید صادق) در داخل خاک عراق.
آزمایش موشکهای ضدکشتی ایران در خلیج فارس

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.