تجاوز امپراتوري عثماني به مرزهاي غربي ايران، آغاز به كار اولين خط كشتيراني ايران در درياي خزر، انحلال وزارت مستعمرات انگليس، تشکيل دولت سياهپوستان آمريکا توسط الیجا محمد و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 10مرداد 1391 خورشیدی، 11رمضان 1433 هجری و 30جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تجاوز نظامي امپراتوري عثماني به مرزهاي غربي ايران (1286 ش)


دولت عثماني در آغاز مشروطيت و زماني كه دولت ايران درگير مسائل داخلي و مبارزه با آزادي خواهان و مشروطه ‏طلبان بود، به مناطقی از نواحي مرزي ايران تجاوز و آنها برخي را تصرف کرد. در اين ميان، بر اثر اعتراض شديد روسيه و انگلستان، عثماني مجبور به تخليه آن نواحي گرديد، اما دوباره، آن مناطق را تصرف كرد.
اين بار نيز بر اثر اعتراض روسيه و انگلستان، نيروهاي عثماني عقب‏ نشيني كردند. اعتراض اين دو دولت به خاطر ايران دوستي و يا رعايت حقوق بين‏ الملل نبود بلكه آنان درصدد بودند تا ايران و منافع آن را خود به تنهايي به يغما ببرند و مزاحمي نداشته باشند. چنان كه در اين مسير قراردادهاي استعماري فراواني عليه ايران امضا كردند.

رحلت آيت‏ اللَّه "سيد احمد روضاتي" عالم تهراني (1380 ش)
حاج میر سید احمد روضاتى اصفهانى از علماء معاصر تهران است. وى در هفتم ماه رجب سال 1347 ق در اصفهان بدنیا آمده و پس از تحصیلات علوم جدید بتحصیل علوم دینى پرداخته و پس از گذراندن مقدمات و سطوح عالى در اصفهان به قم آمد و از محضر آیت‏ اللَّه  مرعشى نجفى و آیت ‏اللَّه حایرى و آیت ‏اللَّه بروجردى بهره‏ مند گردید. پس از ده سال اقامت در قم به اصفهان مراجعت کرد و به تدریس در مدرسه صدر و اقامه جماعت و بیان درس تفسیر قرآن كریم براى مؤمنین اشتغال ورزید. مدتی بعد بر حسب تصادف به تهران آمده و جمعى از مومنین و نماز گزاران (مسجد الرحمن) واقع در شمال تهران از معظم له براى اقامه جماعت در آن مسجد تقاضا نموده و ایشان هم اجابت و تا این تاریخ بانجام وظیفه اشتغال دارد.

آغاز به كار اولين خط كشتيراني ايران در درياي خزر (1368 ش)


اولين خط كشتيراني ايران در درياي خزر با حضور وزراي راه و ترابري، اقتصاد و دارايي، جهاد سازندگي و برخي مسؤولان محلي در دهم مرداد ماه 1368 ش آغاز به كار كرد. با ايجاد اين خط كشتيراني در آب‏هاي خزر، قدرت صادرات و واردات كالا از طريق اين آبراه مهم افزايش چشمگيري يافت. با شروع به كار اين خط، جمهوري اسلامي ايران، مبادي ورودي خود را گسترش داد و با اين خط، مسير صادرات به اروپا در حدود چهارهزار كيلومتر كوتاه شد. همچنين فعال شدن اين خط، در ترانزيت كالا تأثير به سزايي بر جاي نهاد.

خروج اشرف پهلوی از ایران به دستور دکتر مصدق (1331ش)
به دستور دكتر محمد مصدق نخست‏ وزير وقت، اشرف خواهر دوقلوي محمدرضا پهلوی، ايران را ترك كرد و روانه اروپا شد. دكتر مصدق با مداخله بستگان و نزديكان شاه در امور كشور شديداً مخالف بود و بارها نسبت به مداخله خانواده سلطنت در امور کشور هشدار داده بود. مصدق هم‏چنين مي‏دانست که اشرف از ورود به توطئه بر ضد دولت او خودداري نمي‏کند و اطلاعات شهرباني را مأمور گزارش تماس‏هاي او کرده بود.
مصدق براي قطع اعمال نفوذ و نيز پيشگيري از توطئه احتمالي اشرف بر ضد دولت خود و همکاري با عوامل بيگانه؛ دستور داده بود كه از كشور خارج شود. اشرف پهلوي درست يك سال بعد در چنين روزهايي و در آستانه کودتاي آمريکايي ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲ش به‏ گونه ‏اي محرمانه وارد ايران گرديد.


واگذاري امتياز تأسيس بانك استقراضي روس در ايران توسط ناصرالدين‏ شاه(1307 ق)
پس از آن كه امتياز تاسيس بانك شاهنشاهي و بانك صنايع و معادن ايران از طرف ناصرالدين شاه قاجار به رويتر انگليسي واگذار شد، دولت روسيه نيز در گرفتن امتياز كوتاهي نكرد. از جمله‏ اين امتيازها، شيلات و صيد ماهي در شمال و نيز امتياز تاسيس بانك استقراضي روس بود كه توسط يولياكوف روسي اخذ شد. هر كدام از اين امتيازات گاه چنان وسيع و ناعادلانه بود كه به قيمت تاراج منابع و ثروت‏هاي مملكت تمام مي‏شد. هم‏چنين برخي از اين امتيازها با حضور مردم در صحنه و رهبري روحانيت، همانند امتياز انحصار تنباكو لغو گرديد.

تشکيل دولت سياهپوستان آمريکا توسط الیجا محمد (1960م)


اليجا محمد رئيس جنبش مسلمان سياهپوست ايالات متحده كه جنبش او رنگ ناسيوناليستي به خود گرفته بود، ۳۱ ژوئيه ۱۹۶۰م خواهان تشكيل دولتي از سوي سياهپوستان در چهارچوب اين كشور شد. اليجا محمد با ‌نام اصلي «اليجا پول» در دهم اكتبر ۱۸۹۸م در جورجيا متولد شد. اليجا در سن ۲۶ سالگي به شهر ديترويت ميشيگان نقل مكان كرد. اليجا در ديترويت با «فرد محمد» آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شيكاگو رفت و يك مركز اسلامي تأسيس كرد و در سال ۱۹۳۴م جنبش سياهان مسلمان را بنياد گذارد.
وي در دوران جنگ جهاني دوم، دولت آمريكا را متهم كرد كه چون ژاپني‌ها سفيدپوست نيستند مورد خصومت آمريكا قرار گرفته‌اند و به‌همين سبب زنداني شد. زنداني شدن به سود او تمام شد و در آنجا موفق گرديد جمع كثيري از زندانيان را كه يكي از آنان مالكوم ايكس بود مسلمان كند. او تا پايان عمر (۲۵ فوريه ۱۹۷۵م) به فعاليت‌هاي خود ادامه داد. جنبش او نخستين جنبش مسلمانان در آمريكا است.

رحلت فقيه فرزانه آيت ‏اللَّه "شيخ محمد مهدی خالصي"(1343 ق)
آيت اللَّه محمدمهدي خالصي در سال 1276 ق در روستايى از توابع كاظمين به دنيا آمد. وي در نجف و كاظمين به تلمذ و فراگيري دروس حوزوي پرداخت و از عالمان بزرگ روزگار شد. از جمله مهم‏ترين اساتيد آيت اللَّه خالصي، حضرات آيات عظام ميرزا حبيب اللَّه رشتي، آخوند خراساني و ميرزاي شيرازي مي ‏باشند. آيت ‏اللَّه خالصي مرد ميدان سياست بود و مداخله در آن را جزيى از دين به حساب مي‏آورد و از اين رو سال‏هاي زيادي را صرف مبارزه با استعمارگران، خصوصاً استعمار انگلستان سپري كرد. اين عالم مبارز نقش مهمي در انقلاب سال 1920 م عراق در كنار آيت‏ اللَّه شيرازي ايفا نمود و تلاش زيادي در راه استقلال اين كشور از خود نشان داد. از آيت اللَّه خالصي كتاب هايي به جا مانده ‏اند از قبيل حاشيه‏ اَلفيّه، حاشيه‏ كفايةُ الاصول، القواعِدُ الفقهيه و... . سرانجام اين مجاهد نستوه و خستگي‏ ناپذير در شامگاه يازدهمين روز ماه مبارك رمضان 1343 ق بر اثر سكته‏ قلبي، در 67 سالگي به لقاي معبود رسيد.

انحلال وزارت مستعمرات انگليس (1966م)
توسعه و گستردگي دامنه مستعمراتِ كشور استعمارگر و سلطه‏ جوي بريتانياي كبير در شرق و غرب زمين آن چنان بود كه بنا بر ضرب‏ المثل مشهور، آفتاب هيچ‏گاه در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‏كرد. بنابراين، براي رسيدگي به امور اين مناطق، وزارت مستعمرات در بريتانيا شكل گرفت و توانست با بهره‏ گيري از مأموران و كارگزارانِ خويش، نه تنها به چپاول و غارت منابع طبيعي و محصولات اين مناطق بپردازد، بلكه در ميان طبقات مختلف جوامع به ايجاد اختلاف و تفرقه ديني و مذهبي، قومي و نژادي بپردازد. در اين زمينه مي‏توان از فروپاشي امپراتوري عثماني، پيدايش مذاهب ساختگي وهابيت و بهائيه و شكل‏ گيري صهيونيسم و رژيم نژادپرست اسرائيل ياد نمود.
 اما اوضاع بين ‏المللي در قرن بيستم باعث شد تا در بيشتر كشورهاي تحت ستم، عليه استعمارگران، قيام‏ها و جنبش‏ هايي بر پا شود كه دامنه آن از جنوب افريقا تا شرق آسيا را در بر مي‏گرفت. اين جريان در دهه 1960م سرعت بيشتري گرفت. به صورتي كه به دهه استقلال موسوم گرديد. در اين ميان استعمارگر پير انگلستان براي رهايي از اتهامات و نيز ارائه چهره بشر دوستانه و در عين حال كم نمودن هزينه‏ هاي دخالت مستقيم، تصميم به انحلال وزارت مستعمراتِ انگلستان گرفت كه در 31 ژوئيه 1966 عملي گرديد و استعمار نو جاي‏گزين آن شد.


عمليات نصر 6 در ميمك توسط ارتش (1366 ش)

عمليات نصر 6 در تاريخ دهم مرداد 1366 ش با رمز مبارك يا اباعبداللَّه الحسين(ع)، به منظور پاسخگويي به شرارت‏هاي آمريكا درخليج فارس و همسويي با آمادگي مدافعان خليج فارس و با هدف انهدام نيروهاي دشمن و بيرون راندن بقاياي آنها از منطقه عملياتي ميمك، توسط رزمندگان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران اجرا شد.
نيروي زميني، در مرحله پاياني پاكسازي غرب كشور از وجود نيروهاي بعثي، با عبور از ميدان‏هاي مين، تله‏ هاي انفجاري و...، ارتفاعات بسيار حساس ميمك را به تصرف خود درآوردند. در اين عمليات 2 فروند هواپيما، 17 دستگاه تانك و نفربر، 6 فروند هلي‏كوپتر و صدها دستگاه خودرو دشمن منهدم و 2500 نفر كشته و 120 نفر از قواي بعث به اسارت گرفته شدند.


10مرداد در هشت سال دفاع مقدس

شهادت 5 تن و مجروح شدن 15 تن براثر گلوله باران آبادان61
فرود هواپیمای ربوده شده فرانسوی در تهران63
اعزام داوطلبانه 272 تن از كارمندان چهارمحال بختیاری به جبهه ها65
عملیات ایذایی نیروهای لشكر 9 بدر در منطقه هورالهویزه و تلفات دشمن66
تخریب روستاهای كردنشین به دستور رژیم بغداد.
حمایت شاه‌ حسین و شورای فرماندهی عراق از رژیم عربستان در كشتار حجاج مكه.
سقوط یك هلیكوپتر آمریكایی در خلیج فارس.
پاكسازي سومار و قصر شيرين از لوث وجود دشمن توسط رزمندگان اسلام67

برخي از رويدادهاي 31 جولای

1945:  پير لاوال نخست وزير پيشين فرانسه كه پس از شكست آلمان در جنگ به اتريش گريخته بود خود را تسليم كرد و 15 اكتبر همان سال به جرم سازش با هيتلر اعدام شد.
1981:  ژنرال عمر تريحوس رئيس كشور پاناما در يك سانحه هوائي كه نسبت به عادي بودن آن ترديد است كشته شد و ژنرال نوريه گا برجاي او نشست.
1991:  بوش (پدر) و گورباچف قرارداد محدود كردن تسليحات استراتژيك امضاء كردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار