رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به فشارهاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: يك سري بي‌تدبيري‌ها در جريان است كه بايد آن‌ها را رفع كرد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي در جمع نمازگزاران مسجدالرضا(ع) در پاسخ به سؤالي درباره تحولات سوريه گفت: با توجه به فضايي كه ايجاد شده پيش بيني آينده كمي دشوار است. استكبار و صهيونيست‌ها همه توان خود را به همراه ارتجاع منطقه و عرب گذاشتند تا حلقه مقاومت را بشكنند. نقطه ضعيفي كه در اين حلقه پيدا كردند سوريه است. با تمام انرژي مي‌خواهند حكومت سوريه را ساقط كنند. به رغم مخالفت برخي اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل مانند روسيه و چين غرب يك جانبه تصميم گرفته و به سوريه اسلحه ارسال مي‌كنند. از سوي ديگر پول تزريق كرده و تبليغات مي‌كنند.
 
همه فشارها متمركز شده است تا مقاومت را از پا در بياورند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران در طول دهه‌هاي اخير استكبار و آمريكا را در منطقه تضعيف كرده است، ‌گفت: 64 سال از عمر رژيم صهيونيستي مي‌گذرد. در طي اين مدت يك هرم ساخته شده است. 31 سال، اين هرم به اوج بود. بعد از شكل گرفتن انقلاب اسلامي ضلع ديگري براي اين هرم شكل گرفته و قدرت اين رژيم رو به افول نهاد. امروز بحث امنيت رژيم صهيونيستي مطرح نيست، بلكه موجوديت اين رژيم در خطر است. امروز بسياري از شهروندان اين رژيم معتقدند كه ديگر آنجا جاي زندگي نيست و بايد به كشورهاي خود باز گردند. هم اكنون بسياري از ساكنان رژيم صهيونيستي ويزاي بازگشت به كشورشان را گرفته‌اند. اين يك خطر و تهديد بزرگ براي موجوديت اين رژيم است كه كانون آن انقلاب اسلامي و ايران است. همه فشارها در وضعيت فعلي بر سوريه متمركز شده است تا مقاومت را از پا در بياورند.

وي با اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در موضوع سوريه گفت: ايران در سوريه هم نقش مشورتي دارد و هم حمايت سياسي و فني مي‌كند. سوريه به خاطر كمك‌هاي روسيه از لحاظ تسليحاتي وضعيت خوبي دارد. الآن بيشتر فشارهاي سوريه سياسي، رواني و تبليغاتي است. ادعاي غرب اين است كه سوريه با مردم خود رفتار خوبي نداشته است. اما اين سؤال مطرح است كه هر حكومتي كه با مردم كشورش خوب رفتار نكند بايد اين برخورد با او شود. اين همه طاغوت و مستكبر در دنيا آدم كشي مي‌كنند ولي چرا صداي كسي بلند نمي‌شود؟! الآن در ميانمار اين همه مسلمان به قتل مي‌رسند ولي چرا كسي معترض نمي‌شود؟! مگر غرب يك لحظه از حمايت مبارك در مصر دست بر داشت؟! با حكومت‌هاي اردن، ‌مراكش، عربستان، ‌يمن و. . . چه مي‌كنيد؟!
 
مشكل غرب با سوريه اين است كه در خط مقاومت ايستاده است

پورمحمدي تصريح كرد: مشكل غرب در سوريه اين است كه پس از جنگ با اسرائيل، سوريه در خط مقاومت ايستاد و در صلح كمپ ديويد با اسرائيل شركت نكرد، انقلاب اسلامي كه پيروز شد سوريه به سمت آن تمايل پيدا كرد و به جمهوري اسلامي كمك كرد. سوريه با جمهوري اسلامي همفكر و همنوا شد. به حزب‌الله كمك كرد تا تفرقه را از جامعه لبنان دور كند.

وي با بيان اين‌كه سوريه تحت فشار سنگيني قرار دارد گفت: غرب جريان قدرتمندي عليه سوريه به راه انداخته است. گروه حاكم در سوريه علويون هستند. اكثريت سوريه اهل سنت هستند كه بخشي از آن‌ها با علويون هستند. حكومت سوريه اعلام كرد كه حاضر است به مشاركت سياسي تن داده و رأي‌گيري برگزار كند. غرب كه مترصد فرصت بود با اين موضع حكومت سوريه به عنوان نقطه ضعف برخورد كرد و وارد عرصه شد و با تمام ظرفيت نامتعارف جهاني عليه سوريه وارد شدند. الآن گروه، گروه افراد مسلح و تسليحات به شورشيان سوري مي‌دهند.
 
تحريم عليه ايران يك پروژه جهاني است/آمريكا و غرب يك جانبه عليه ملت ايران وارد عمل شدند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور همچنين در پاسخ به سؤال يكي از حاضرين درباره تحريم‌ها گفت: تحريم يك پروژه جهاني است. تحريم يك توافق جهاني بسيار مستبدانه است. چندين بار قطع نامه صادر كردند ولي وقتي ديدند قطع نامه جواب نمي‌دهند يك جانبه عليه ملت ايران وارد عمل شدند. هر شركتي كه با ما قرار داد داشت را تحت فشار قرار دادند كه منصرف شود. هنگامي كه مقامي از كشورمان به كشور ديگر سفر مي‌كند نماينده آمريكا با شركت‌هاي آن كشور تماس گرفته و از آن‌ها مي‌خواهد قرارداد‌هاي خود با ايران را فسخ كنند.
 
يك سري بي‌تدبيري‌ها در جريان است كه بايد آن‌ها را رفع كرد

وي با بيان اين‌كه بروز و ظهور تحريم‌ها در گراني‌ها، بيكاري و. . . است گفت: ما كه در مقابل بي‌عدالتي‌ها و مستكبري‌هاي دنيا ايستاده‌ايم بايد خود را براي اين موقعيت آماده مي‌كرديم و امروز آماده‌ايم. البته فشار زياد است. بايد تدبير بيشتري به خرج دهيم. از ولخرجي، بي‌تدبيري و كم تدبيري‌ها دست بر داريم. يك سري بي‌تدبيري‌ها در جريان است كه بايد آن‌ها را رفع كرد.
 
با مصرف درست مي‌توانيم بازار را كنترل كنيم

وي ادامه داد: براي كنترل گراني‌ها بايد يك حركت دو جانبه انجام دهيم. اول اين‌كه مسئولين تلاش كنند تا بر بازار مسلط شوند. دوم اين‌كه به توليد كمك كنيم تا جنس به بازار بيايد و به طور طبيعي قيمت‌ها متعادل شود. مسئوليت بعدي به مردم باز مي‌گردد؛ مردم نيز بايد نظارت كنند. اين‌كه مرغ گران شد مردم بايد مراقب باشند تا به ايجاد فضاي كاذب كمك نكنند. اين مسئله موجب تشنج بازار مي‌شود. خيلي اوقات اگر حداكثر 20 درصد مصرف را كنترل كنيم بازار كنترل مي‌شود. مثلاً اگر تا امروز در ماه يك كيلوگرم گوشت مصرف مي‌كرديم از امروز 800 گرم گوشت مصرف كنيم. با مصرف 200 گرم گوشت كمتر، هيچ خانواده‌اي با مشكل مواجه نمي‌شود. خيلي اوقات با خوب و درست مصرف كردن مي‌توانيم بازار را كنترل كنيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: بايد بدانيم كه الآن يك جنگ اقتصادي عليه ما شكل گرفته كه بسيار جدي نيز است. هم مردم بايد به فكر باشند و ببينند چه كمكي مي‌توانند انجام دهند؛ هم دولت بايد كمك كند تا فضاي توليد و مصرف تنظيم و كنترل شود، ‌جلوي احتكار و گران فروشي تا آنجا كه مقدور است گرفته شود و هم توليد كنندگان سعي كنند تا آنجا كه مي‌شود توليد را رونق دهند.
 
در سازمان‌هاي دولتي بايد به فرهنگ مصرف صحيح توجه شود

وي با تأكيد بر ترويج فرهنگ مصرف صحيح گفت: در سازمان‌هاي دولتي بايد به فرهنگ مصرف صحيح توجه شود. گاهي اوقات سازمان‌هاي دولتي اقدام به خريد ساختمان‌هاي بسيار مجلل و شيك مي‌كند كه باعث تأسف است. در اين وضعيت اقتصادي چرا بايد مبلمان اتاق مديركل استاني ما حداقل 40 الي 50 ميليون تومان باشد؟! وقتي ما درست و صحيح خرج نمي‌كنيم گرفتار مي‌شويم و دشمن از آن نقاط وارد مي‌شود. بايد خرج‌هاي خود را كنترل كنيم. ايران كشور ثروتمندي است. بدنه كارشناسي و مديران دلسوز فراواني نيز داريم. بايد دور هم نشسته و بيشتر مشورت كنيم تا راهكارهاي عبور از بحران‌ها را پيدا كنيم.
 
ما انقلاب كرديم تا اخلاقيات را در جامعه، زنده و ترويج كنيم

پورمحمدي همچنين در بخش نخست سخنان خود ضمن تبريك ميلاد امام حسن(ع) به سجاياي اخلاقي آن حضرت اشاره كرد و گفت: ما شيعيان آن حضرت كه خود را به امام حسن(ع) منسوب مي‌دانيم نبايد تنها يك ادعا داشته باشيم بلكه بايد اين خلقيات را در خود زنده كنيم و كرامت‌ها و ارزش‌هايي كه ايشان تأكيد داشتند را در خود احيا نماييم. ائمه اسوه حسنه و الگوهاي برتر هستند تا به من و شما بياموزند كه چطور خوب زندگي كنيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: ما انقلاب كرديم تا اخلاقيات در جامعه برقرار باشد. اگر اين اتفاق افتاد مي‌توانيم بگوييم يك قدم جلو آمده‌ايم. آن وقت مي‌توانيم ادعا كنيم كه انقلاب ما اسلامي، ‌شيعي و يك حركت ارزش‌مدار است.

وي افزود: ولي اگر بنا باشد انقلاب تنها يك جابجايي باشد بايد بگوييم در دنيا هر لحظه از اين جابجايي‌ها صورت مي‌گيرد. اين جابجايي‌ها ارزش و تفاخر نيست. آمدن و پس از مدتي رفتن، بدون اين‌كه نام و نشاني باقي بماند هنر نيست. از زمان امام حسن(ع) حدود 1400 سال مي‌گذرد ولي اخلاقيات ايشان هنوز براي من و شما الهام ‌بخش است. آنچه الهي و خدايي شود باقي مي‌ماند و اين اخلاق تا زمان، زمان است باقي مي‌ماند.

پورمحمدي با اشاره به روايتي از امام حسن مجتبي(ع) در باره بي‌ارزش و كوچك بودن دنيا نزد مؤمن گفت: كوچك بودن دنيا در چشم مؤمن به معناي آن نيست كه دنيا نداشته باشد. چرا كه امام حسن(ع) انسان متمكن و با درآمدي بود. امام حسن(ع) به خاطر چاه‌هاي فراواني كه داشت خدم و حشم بسياري داشت. اما منظور امام از اين‌كه دنيا در چشم مؤمن كوچك باشد يعني اين‌كه به دنيا وابستگي نداشته و به امور دنيوي دل نبندد. دنيا بايد در خدمت انسان باشد نه اين‌كه انسان در خدمت دنيا. خداوند دوست دارد بندگان و مؤمنانش قدرتمند باشد ولي قدرت براي انسان است نه انسان براي قدرت. مؤمن نبايد براي كسب قدرت دست به هر كار ناشايست بزند. گاهي اوقات به هر دري زده مي‌شود تا قدرت كسب شود. براي كسب قدرت تهمت زده و دروغ مي‌گويند. ثروت و علم هم همين وضعيت را دارند. قرار نيست انسان در خدمت علم باشد و به آن تفاخر كند؛ علم بايد در اختيار انسان باشد. اگر علم در خدمت انسان باشد در او حلم، ‌تواضع و كمال اخلاقي ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه جامعه اسلامي بايد به سمتي حركت كند كه متخلق به اخلاق اسلامي باشد گفت: اگر دنيا در ذهن انسان كوچك شود در ذهن امام حسن(ع) بزرگ مي‌شود. امام حسن(ع) مي‌گويد انسان نبايد دنبال جهالت برود. امام علي(ع) تعبيري دارند به اين عنوان كه هر كس عقل ندارد دين ندارد. اين يعني دين ما دين عقلاني، تفكر و فهم است. اين در حالي است كه امروز آدم مي‌كشند تا بهشت بروند. مي‌گويد عده‌اي زن و بچه را بكش تا مستقيم به بهشت بروي. آيا اين دين است؟!، ‌اين عقل است؟! اين دين، ‌دين آدم كشي، جهالت و قساوت است. حق دارد انسانيت در مواجه با اين دين فرار كند. اين چه ديني است كه جنايت، ‌آدم كشي و خباثت را به راحتي تجويز مي‌كند!

پورمحمدي با اشاره به بمب گذاري‌هاي اخير عراق گفت: اين دسته افراد جاهل در عراق در عرض يك روز 26 نقطه را بمب‌گذاري كرده و صد و چند نفر كشته و چند صد نفر زخمي مي‌شوند. اخيراً شنيدم در افغانستان از كيف يك افسر انگليسي 20 جليقه انفجاري كشف كردند. معلوم است اين دين، ‌دين انگليسي و ساخته جاي ديگر است؛‌دين اسلام و دين حنيف و طيب نيست. ما ديني مي‌خواهيم كه عاقلانه بوده و رفتار عاقلانه داشته باشد؛ منطق داشته و عقلانيت بر آن حاكم باشد. مگر در قرآن نيامده كه تفكر و تعقل كنيم. قرآن پيوسته ما را به فكر و تأمل كردن دعوت مي‌كند. دين ما دين تعقل، برنامه ريزي و مطالعه است.

وي با اشاره به روايت ديگري از امام حسن(ع) و تأكيد آن حضرت بر مشورت گفت: حضرت مي‌فرمايد قومي مشورت نمي‌كند مگر اين‌كه به آنچه صلاح و خيرشان است هدايت مي‌شوند. اين قوم از سختي‌ها و مشكلات عبور مي‌كنند. البته تأكيد امام معصوم بر مشورت در حالي است كه در جاي ديگر تأكيد مي‌كند كه اگر بلد نيستيد سراغ ائمه برويد تا راه راست را به شما نشان دهد.
 
گفت‌وگو و تحمل در جامعه نهادينه شود

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اگر قرار است كلام امام حسن(ع) را رعايت كنيم بايد فرهنگ مشورت در جامعه ما حاكم شود؛ بايد گفت و گو و تحمل در جامعه تبديل به فرهنگ شود. حتي اگر كسي حرف مفت و بي‌سندي را مطرح كرد بايد آن را تحمل كرده و درصدد پاسخگويي به آن باشيم. بايد به ديگران هم بياموزيم كه تحمل كرده و از طرف مقابل سند اين ادعا را بخواهد.

وي با اشاره به طرح برخي شايعات درباره دولت و ساير دستگاه‌ها گفت: گاهي اوقات گفته مي‌شود كه در دولت چنين تصميمي اتخاذ شده است. اين در حالي است كه دولت سخنگو داشته و بايد اجازه داد كه اين موضوع از طرف دولت مطرح و مستندات اين تصميم مطرح شود.

پورمحمدي با تأكيد مجدد بر فرهنگ مشورت در جامعه گفت: وقتي در جامعه روش صحيح تعقيب نشود به طرح هر تهمت و اتهامي فضا داده مي‌شود. اين در حالي است كه برخورد با اين تهمت‌ها و اتهامات احتياج به بستر و فضاي منطقي است و به ما ياد دادند كه بستر منطقي آن چيست. ما بايد اهل تحمل و گفت و گو بوده و هر كسي ادعايي مطرح كرد سندش را بخواهيم. به كسي هم اهانت نكنيم. نبايد اين طور باشد كه هر كسي حرفي داشت و حرفش خلاف ميل ما بود از ترس آنكه متهم شود اقدام به انتشار شب نامه كند. ممكن است هر كسي اشتباه كند. ما نيز ممكن است اشتباه كنيم. او بايد ما را تحمل كند و ما نيز او را تحمل كنيم. بايد اجازه دهيم او حرفش را بزند.

انتهاي پيام/س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار