احسان طريقت در وبلاگ ايي کلاب از دلايل برنده شدن و لذت ماندن حس برنده نوشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،چندین روز از شروع مسابقات المپیک می گذرد و کشورهای زیادی برنده مدال بوده اند. پیروزی هایی که هر چهار سال برای ورزشکاران، مدال های رنگی را به ارمغان می آورد می تواند هر روز در کسب و کار ما نیز رخ دهند. درست است که مسابقات ورزشی شاید به مدل کسب و کار تجاری چندان ربطی نداشته باشد، اما می توان از روحیه پیروزی قهرمانان در کسب پیروزی های تجاری نیز استفاده کرد. پیروزی، پیروزی است!

چیزی که مشخص است، روحیه و روشی است که قهرمانان ورزشی در پیروزی های خوب به کار می گیرند و شما به عنوان رهبر و مدیر یک شرکت یا تیم می توانید آنها را برای پیروزی های خود بکار گیرید. با هم نگاهی به ده مورد از مواردی که قهرمانان برای کسب پیروزی بکار می گیرند می اندازیم:

1. حالِ خوب: مشخص است که همه انسان ها در مورد پیروز شدن حس خوب و در مورد شکست حس بدی دارند. حس شما تاثیر مستقیمی در آنچه به دست می آورید دارد. احساس مثبت و خوب می تواند انرژی شما را برای رسیدن به آنچه استحقاقش را دارید افزایش دهد. گاهی پیش می آید که ورزشکاری با آسیبی که دیده است به راه خود ادامه می دهد و حتی برنده مدال می شود و بالعکس، ورزشکاری در عین سلامت، هیچ پیروزی را کسب نمی کند. تاثیر داشتن حس خوب و بد در کسب موفقیت انکار ناپذیر است. حس بد، سمی است که می توانید با دستانتان به خود تزریق کنید.

2. موقعیت جذاب: معمولا بازنده ها، چه در ورزش و چه در دفتر کار محل کار را زودتر ترک می کنند و برنده ها تا آنجا که امکان داشته باشد حصور خواهند داشت. مطالعات نشان می دهد که زودتر حاضر شدن در سر کار و کمتر غایب بودن می تواند باعث سردی و عدم ایجاد جو صمیمانه بین اعضای تیم شود. زمان بیشتری در کنار هم بودن، بیشتر شدن مقدار اطلاعاتِ به اشتراک گذاشته شده را خواهد داشت و موفقیت را بیش از پیش در دسترس.

3. یاد گرفتن: اغلب اوقات بازنده ها حالت دفاعی به خود می گیرند و در مقابل انتقادات از خود دفاع می کنند، بدون آنکه دقت کنند که انتقادها در چه رابطه ای است و از آنها یاد بگیرند. در مقابل، برنده ها حتی خود گاهی داوطلب می شوند که از آنها انتقاد شود تا برای پیروز شدن در آینده گامهایشان را با اطمینان بیشتری بردارند. این حالت به دلیل راحت و آسوده بودن افراد برنده رخ می دهد. آنها می دانند که مورد شماتت واقع نخواهند شد و فشاری را تحمل نخواهند کرد. بنابراین با راحتی و حتی لبخند در مقابل منتقدینشان حاضر می شوند و هیچ فشاری را تحمل نمی کنند.

4. تمرکزو تمرکز: اگر بازیکن تنیس یا گلف باشید، یا حداقل چند باری این مسابقات را تماشا کرده باشید حتما دیدید که در زمان ضربه زدن، بازیکن به توپ خیره شده و به آن نگاه می کند. دلیل این کار ساده ولی در عین حال بسیار مهم است: تمرکز روی موضوع! برنده ها بر روی کاری که انجام می دهند تمرکز دارند و بازنده در درون خود، همیشه خود را شماتت می کنند. Tiger Woodsیکی از بزرگترین بازکنان گلف جهان که عناوین زیادی در این زمینه دارد، تا چند وقت پیش یک برنده تمام عیار بود. او مسابقات زیادی را با موفقیت پش سر گذاشت تا زمانی که تمرکزش را به دلیل مشکلاتی که خودش در زمین برای خودش ایجاد کرد از دست داد. او دیگر برنده ای مانند آنچه بود نیست.

5. داشتن فرهنگ احترام متقابل: برای کسانی که در یک تیم برنده بازی می کنند، رعایت احترام و ارزش داشتن هم تیمی به مراتب راحت تر از کسانی است که در یک تیم بازنده سعی می کنند چنین فرهنگی را رعایت کنند. دلیل این امر ارزش گذاری دیگران بر تیم است. اگر تیم برنده باشد، همه اعضای تیم را در قالب یک "تیم برنده" یاد می کنند اما اگر تیمی بازنده باشد همه به دنبال یک فرد مقصر می گردند و این خود فشار مضاعفی وارد می کند. فرهنگ "نشان دادن با انگشت" یا finger-pointing cultureرا در تیم های بازنده به راحتی می تواند دید.

6. سیستم پشتیبانی: پشت هر تیم برنده و بازیکن موفق، لشکری از مربیان آگاه، دوستان و طرفدارانی وجود دارند که نیروی اصلی انگیزه از این افراد سر منشاء می گیرد. پیروزی تیم ها، اثر این پشت صحنه را نیز بیش از پیش مشخص می کند. برعکس آن نیز مشخص است! اگر تماشاچی های تیم بازنده از برد تیمشان در بین دو نیمه نا امید باشند و ورزشگاه را ترک کنند، چقدر برای تیم سخت خواهد بود که روحیه خود را حفظ کرده و به پیروزی فکر کنند؟

7. فعالیت رسانه ای بهتر: رسانه ها و کسانی که کار تحلیل و بررسی تیم شما را به عهده دارند، در زمان برد و باخت از خود عکس العمل های مختلفی نشان می دهند و داستان های مربوط به گذشته و اتفاقات آینده شما را به شیوه دیگری بیان خواهند کرد. اگر برنده باشید، وقایع اتفاق افتاده در گذشته شما بسیار روشن و خوب بیان خواهد شد و اگر بازنده باشید، هر آنچه که انجام داده اید زیر سوال خواهد رفت. در باخت های خود مراقب گذشته و آینده خود باشید!

8. حضور در مجامع و میهمانی های بزرگ: برنده بودن مزایای زیادی دارد و یکی از آنها حضور در میهمانی سران و افراد مهم در زمان های مختلف است. حضور افتخاری در این برنامه ها می تواند انگیزه بسیار خوبی برای برنده ها باشد. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این میهمانی ها یا مجامع می افتد، دیدن و آشنا شدن با افراد جدیدی است که در آینده نزدیک حتما بیشتر آنها را خواهید دید. افراد مهمی که می توانند تغییرات مهمی در آینده کاری و ورزشی شما ایجاد کنند.

9. خود تعیین کننده بودن: برنده ها معمولا بیشتر و بهتر می توانند آینده خود را به آن شکلی که میخواهند رقم بزنند. زمانی که بازنده ها به دلیل بررسی دلایل باخت، بررسی شرایط گذشته و آینده، تحلیل ها و تعیین تغییرهایی که برای پیروزی لازم است داشته باشند در جلسات و میتینگ ها و نشست های مختلف شرکت می کنند، این برنده ها هستند که در حال برنامه ریزی در فضایی آرام و مثبت هستند.

10. ثبات و تداوم: بازنده ها معمولا همیشه در تلاطم هستند. چه در ورزش چه در تجارت و صنعت. نمونه های خوبی مانند HPو Yahooرا به راحتی می توان از این دسته دانست. HPبین نرم افزار و سخت افزار مدت هاست که در رفت و برگشت است، و یاهو هم که چندان روزگار خوشی ندارد. برنده هایی همچون مایکروسافت و گوگل و اپل بیشتر از اینکه بین چند موضوع درگیر باشند زمان خود را معطوف به بخش هایی که در آن پیروز هستند می کنند و به توسعه آنها فکر می کنند.

برچسب ها: برنده ، احسان ، طریقت ، وبلاگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار