خبرگزاري رويترز گزارش داد: شرکت دولتي "هندوستان پتروليوم" در هند اولين پرداخت خود به روپيه را به ايران انجام داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، مقامات شرکت دولتي "هندوستان پتروليوم" ضمن بيان اين مطلب خاطرنشان کردند با انجام اين پرداخت اين شرکت توانسته است بهاي محموله نفتي را که در ماه مي وارد کرده بود به ايران پرداخت کند. 

دهلي نو مي‌تواند با انجام اين کار کسري تراز تجاري خود با ايران را کاهش دهد. 

يکي از مسئولان شرکت پالايشگاهي و پتروشيمي مانگالور‌، که بزرگترين شرکت دولتي خريدار نفت خام ايران در هند محسوب مي‌شود، اعلام کرد اين شرکت نيز در روز دوشنبه پرداخت روپيه به ايران را انجام خواهد داد. 

دو کشور در ماه ژانويه گذشته موافقت کردند 45 درصد بهاي نفت وارداتي از ايران به روپيه به تهران پرداخت شود. پرداخت 55 درصد باقيمانده بهاي نفت خام وارداتي از ايران،‌ که در روز جمعه صورت گرفت،‌ از طريق هالک بانک ترکيه و يو.سي.اُ. بانک هند انجام شد. 

بي. موخرجي، رئيس امور مالي شرکت دولتي هندوستان پتروليوم به خبرگزاري رويترز گفت: اين اولين باري است که بعد از توافق درباره اتخاذ اين ساز و کار، ما چنين پرداختي را انجام مي‌دهيم. ما 45 درصد مبلغ را به روپيه و 55 درصد باقيمانده را نيز از طريق هالک بانک ترکيه انجام داديم.
 
شرکت‌هاي پالايشگاهي در هند از ماه ژوئيه تاکنون از هالک بانک ترکيه براي پرداخت بهاي نفت وارداتي خود از ايران استفاده کرده‌اند. ميزان واردات نفت خام شرکت‌هاي هندي از ايران به بيش از ده ميليارد دلار در سال مي‌رسد.

ايران و هند در ماه ژانويه گذشته توافق کردند از روپيه براي حصول اطمينان از پرداخت‌ها استفاده کند تا در صورت بروز مشکل براي پرداخت از طريق هالک بانک ترکيه،‌ در معاملات نفتي بين دو طرف اختلالي حادث نشود. به اين ترتيب، هند مي‌تواند ميزان صادرات خود به ايران را نيز افزايش دهد. بر اساس داده‌هاي دولتي، ميزان صادرات هند به ايران از آوريل تا دسامبر سال 2011 به حدود دو ميليارد دلار بالغ شد.

يک منبع مطلع در شرکت دولتي هندوستان پتروليوم گفت اين شرکت  دو ميليارد و 750 ميليون روپيه (معادل حدود 49 ميليون و 250 هزار دلار)‌را از طريق يو.سي.اُ. بانک پرداخت کرده است.

وي گفت شرکت دولتي هندوستان پتروليوم همچنين مبلغ 60 ميليون دلار را نيز از طريق هالک بانک ترکيه به ايران پرداخت کرده است. 

پيشتر شرکت نفتي بهارات پتروليوم نيز از روپيه براي پرداخت بهاي نفت خام وارداتي از ايران استفاده کرده بود تا حساب 500 ميليون دلاري خود با ايران را صاف کند.

دولت هند چند روز پيش اعلام کرد به شرکت‌هاي پالايشگاهي اين کشور اجازه خواهد داد بر مبناي مورد به مورد از کشتي‌هاي نفتکش و بيمه ايراني براي خريد نفت خام (از تهران)‌ استفاده کنند. اولين محموله‌اي که شرکت پالايشگاهي و پتروشيمي مانگالور از ايران خريداري کرده است در مسير عزيمت به بندر مانگالور در جنوب هند است. اين محموله را کشتي ايراني گاردنيا حمل مي‌کند. اين در حالي است که شرکت دولتي هندوستان پتروليوم تلاش مي‌کند مجوز لازم را از مسئولان ذي‌صلاح هندي براي خريد نفت خام از ايران در هفته آينده کسب کند.
برچسب ها: هند ، روپیه ، ایران ، نفت ، oil ، iran ، india
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار