يادداشت تفاهم همكاري‌هاي گردشگري ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران و وزارت گردشگري جمهوري عراق در 15 بند امروز به امضا رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد حسن موسوي معاون رئيس جمهور با ابراز تمايل به تحكيم روابط دوستانه موجود بين مردم دو كشور و ارتقا و توسعه همكاري‌ها و روابط دوجانبه گردشگري افزود: با امضاي اين تفاهم نامه همكاري و منافع دوجانبه بيشتري براي مردم دو كشور به دنبال خواهد داشت و با اين شناخت كه گردشگري ابزاري موثر در جهت توسعه اقتصادي است.

وي تصريح كرد: طرفين دفاتر خدماتي، مسافرتي و جهانگردي جهت مورد تاييد و مجاز خود را تعيين و فهرست آنها را به منظور همكاري‌هاي بيشتر و نيز به منظور تسهيل تردد گردشگران دو كشور نسبت به تسهيلات مورد نياز براي جريان آزاد مسافران انفرادي و گروهي اقدام خواهند نمود.

موسوي اظهار داشت: ارائه تسهيلات رواديد براي گردشگران دو كشور با همكاري ارگان‌هاي مربوطه، آشنايي تورگردانان، خبرنگاران با پتانسيل‌هاي گردشگري دو كشور، توزيع اقلام تبليغاتي نظير فيلم، لوح فشرده، آمار اطلاعات و نشريات ادواري در زمينه گردشگري به صورت سالانه ، برگزاري دوره‌ها و كارگاه هاي آموزشي و نيز معرفي و ايجاد ارتباط بين موسسات آموزشي در زمينه گردشگري و هتل‌داري دو كشور از جمله بندهاي اصلي اين تفاهم نامه است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ادامه داد:‌ آمادگي سرمايه گذاري در زمينه زيرساخت‌ها و پروژه‌هاي گردشگري، توسعه گردشگري مذهبي، سلامت و درمان، اكوتوريسم و گردشگري فرهنگي و تشكيل بانك اطلاعاتي مشتمل بر داده هاي مربوط به قابليت‌ها بر دفاتر فعال در زمينه گردشگري سلامت و درماني خود به منظور توسعه همكاري ‌هاي دوجانبه در اين زمينه در اختيار طرفين عراقي قرار خواهد گرفت.

وي ادامه داد: همكاري هاي لازم در خصوص ايجاد دفتر اطلاع رساني گردشگري در كشورهاي يكديگر، سازماندهي و برگزاري رويدادهاي گردشگري مشترك نظير نمايشگاه‌ها، جشنواره‌ها، هفته‌هاي فرهنگي، كنفرانس و برپايي نشست‌هاي تخصصي از بندهاي ديگر اين تفاهم نامه مي‌باشد.

موسوي يادآور شد: به منظور اجرايي نمودن اين يادداشت تفاهم كميته اي متشكل از تعداد مساوي از نمايندگان هر كشور، ايجاد و به صورت ادواري تشكيل جلسه خواهد داد و طرفين مي‌توانند نمايندگان خود را از بخش دولتي و خصوصي جهت شركت در اين كميته دعوت نمايند. همچنين يادداشت تفاهم نامه جاري پس از امضاي طرفين و تصويب توسط مراجع رسمي ذيربط هر يك از دو كشور لازم الاجرا خواهد بود. تصويب اين يادداشت تفاهم از طريق مجاري ديپلماتيك طرفه اعلام خواهد گرديد. اين يادداشت تفاهم به مدت 2 سال داراي اعتبار بوده و به طور خودكار قابل تمديد خواهد بود مگر اينكه هر يك از طرفين كه ما قبل از انقضاي مدت اعتبار از طريق يادداشت كتبي از مجاري ديپلماتيك مخالفت خود را با آن اعلام نمايند.

وي ادامه داد: اين يادداشت تفاهم تا زماني كه اعتبار دارد در هر زمان و با توافق طرفين قابل تجديد نظر مي‌باشد همچنين اين يادداشت تفاهم در شهر تهران و در تاريخ 13 مرداد ماه 1391 هجري شمسي برابر با چهاردهم رمضان 1333 و سوم آگوست سال 2012 ميلادي در سه نسخه اصلي به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي كه تمامي نسخه ها از اعتبار يكسان برخوردار مي‌باشند تهيه و امضا گرديد.

وزير عراق لوا سمیسم افزود: اميدواريم با امضاي تفاهم‌نامه زمينه براي رشد و تعالي گردشگري و ميراث فرهنگي هر دو كشور فراهم شود و بتوانيم در راستاي ارائه خدمات بهينه به گردشگران مذهبي خدمات بهينه اي را ارائه دهيم چرا كه موضوع گردشگري از اولويت‌هاي مهم دو كشور به شمار مي‌آيد و امروز با انعقاد اين تفاهم نامه مسير براي رشد و تعالي صنعت گردشگري دو كشور هموارتر مي‌شود.

وزير گردشگري عراق خاطرنشان كرد: علاوه بر امضاي تفاهم نامه گردشگري با ايران تفاهم نامه همكاري آثار باستاني امروز نيز امروز اعمال شد كه طرفين در جهت جلوگيري از عمليات انتقال نامشروعي دارايي هاي فرهنگي و بازسازي بناهاي تاريخي و همكاري موزه‌ها و پژوهش باستان‌شناسي،‌همچنين جلوگيري از قاچاق اشياء تاريخي به امضا رسيد تا بتوانيم از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي هر دو كشور حمايت كنيم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار