سمانه قلي پور، پژوهشگر موسسه
مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با
بيان اينکه يكي از محصولات عمده كشاورزي در رده محصولات زراعي گوجهفرنگي است گفت
: گوجه فرنگي در بسياري از كشورهاي جهان و
همچنين ايران در سبد مصرفي خانوارها از لحاظ ارزش غذايي و گاهي درماني جايگاه مهمي
دارد، به علاوه اين محصول علاوه بر ارزش غذايي و درماني از بعد اقتصادي نيز از جايگاه ويژهاي برخوردار بوده و از آن به طور گسترده درصنايع مختلف
مرتبط با تبديل و فراوري نيز استفاده ميشود.
وي افزود: در ايران بازار محصول گوجهفرنگي
تقريبا به طور متناوب در فصول سرد سال با چالشهاي عديدهاي مواجه مي شود و قيمت آن
در طول سال نوسانات چشمگيري را تجربه ميكند به طوريكه بر اساس بررسيهاي به عمل
آمده در سالهاي گذشته گوجهفرنگي جز محصولاتي بوده كه داراي بالاترين نوسان و
افزايش قيمت در بين محصولات كشاورزي بوده است. به عبارت ديگر بازار گوجهفرنگي
كشور علي رغم وجود استعدادهاي بالقوه در زمينه توليد، فرآوري و تجارت، طي ساليان
گذشته نتوانسته جايگاه خود را در صنعت جهاني تثبيت كند.