بروز پدیده گرد و غبار دردی بر مشکلات خرمشهر افزوده و محصول‌دهی نخلستان‌های این منطقه را با مشکلات صدچندانی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، پدیده گرد و غبار چند سالی‌ست که به‌طور مداوم بر سر و روی شهرهای استان خوزستان به‌ویژه آبادان و خرمشهر می‌بارد.

با وجود اینکه به گفته مسئولان شهری، استانی و ملی تاکنون راهکار و تمهیدات زیادی در خصوص مهار کردن این معضل ارائه شده اما تاکنون تفاوت و تغییر چشمگیری از سوی مردم در رابطه با حذف یا حداقل کاهش این معضل دیرینه مشاهده نشده است.

آبادان و خرمشهر در فصول گرم سال بیشتر با این پدیده ناخوشایند روبه‌رو بوده و همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این پدیده با برخورداری از شدت، غلظت و به‌هم زدن هماهنگی و تناسب زندگی شهروندان، در مسیر پرپیچ و پرتلاطم وزش بادهای سهمگینش اثرات سویی بر دل و جان شهر و شهروندان بر جای می‌گذارد.

پیامدهای این حرکت را می‌توان در مختل کردن زندگی روزمره شهروندان، لغو پروازهای فرودگاه منطقه، کاهش دید برای تردد و رانندگی، بروز بیماری‌های تنفسی و ریه‌ای و در آخر از بین رفتن محصولات زراعی و کشاورزی عنوان کرد.

شهرستان‌های آبادان و خرمشهر که با پیمودن فاصله‌ای کمتر از 10 ـ 15 کیلومتر به‌هم متصل می‌شوند، در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در آماج حملات دشمن بعثی و متحدانش قرار گرفته و سختی‌ها و خرابی‌های زیادی را متحمل شدند.

این مناطق با وجود تلاش گسترده مسئولان هنوز به‌طور کامل و چون دوران طلایی پیش از جنگ تحمیلی، قامت راست نکرده و از محرومیت و کمبودهای زیادی رنج می‌برند.

بیکاری، کمبود امکانات تفریحی، فقر و ... گوشه‌ای از مشکلات مردم این دو شهر است که تا به الان بر قوت خود پایدار بوده و برای رفع آنها باید متوسل به دست‌های مسئولانی با مناصب ریز و درشت شد.

کشاورزی که تا دوران پیش از جنگ در خرمشهر از رونق بسیاری برخوردار بود و بازار کار پرباری را در خود می‌گنجاند امروز با مهاجرت بسیاری افراد بومی این منطقه و خالی شدن اراضی خرمشهر، از رنگ و لعاب افتاده و به نسبت گذشته ناچیز است.

در این میان بروز پدیده گرد و غبار دردی بر مشکلات خرمشهر افزوده و محصول‌دهی نخلستان‌های این منطقه را با مشکلات صدچندانی مواجه کرده است؛ محصولات خرمای این شهرستان از انواع و اقسام مختلف.

در این میان صحبت‌های مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص معضل گرد و غبار را مرور می‌کنیم:

* تولیدات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

ابراهیم داوری با بیان اینکه عملیات برداشت خارک و رطب از نخیلات این شهرستان آغاز شده است، اظهار کرد: با خدمات ارائه شده تاکنون 210 هزار اصله نخل بارور، محصول برداشت شده است.

وی افزود: 95 درصد خرمای این شهرستان رقم "استعماران" است که با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده از قبیل گرد و غبار و خشکسالی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود تولید خرما در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش همراه باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر تصریح کرد: البته این مدیریت به‌منظور ارتقای کیفیت و کمیت محصول در قالب پروژه‌های اصلاح و نوسازی باغات اقدام به توزیع رایگان انواع کودهای شیمیایی و بیولوژیک، مساعدت در بهسازی باغات و توزیع رایگان توری پوشش خوشه کرده است.

وی اضافه کرد: همه تلاش ما در راستای سطح کمی و کیفی بخش کشاورزی در شهرستان و حمایت از کشاورزان منطقه است که البته جهاد کشاورزی خرمشهر تاکنون در این زمینه اقدامات مطلوب و مؤثری را انجام داده است.

داوری همچنین از مسئولان ملی و استانی خواستار حمایت بیشتر از بخش کشاورزی شهرستان و رفع معضل گرد و غبار شد زیرا با این روند محصولات باغات کشاورزان هر سال با کاهش تولید مواجه می‌شود.

ادامه روند این معضل برای اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر با اندک امکانات پیش‌رویشان تأسف‌برانگیز است زیرا این شهرها با ثروت‌های غنی نفت و گاز، منطقه آزاد اروند و برخورداری از آب‌های آزاد می‌تواند اقتصاد پررونق‌تری را برای مردم به ارمغان بیاورند؛ اقتصادی بر پایه تولید ملی و سرمایه ایرانی!

اما ظاهراً امروز نه تنها بسیاری از ساکنان بلکه اندک سرمایه‌گذاران با بروز پدیده گرد و غبار فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند...

امیدواریم هر چه سریع‌تر مسئولان امر در راستای حذف معضل پدیده گرد و غبار، چشمان نافذ خود را باز کرده و آثار و پیامدهای ناخوشایند به ارمغان آورده برای شهرهای استان خوزستان به‌ویژه آبادان و خرمشهر جنگ‌زده را بیش از پیش مشاهده کنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.