معاون تحقیقات پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: صید صدف مروارید ساز لب سیاه در آبهای خلیج فارس ممنوع شد .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس دهقانی افزود : صید صدف مروارید ساز لب سیاه بدلیل کاهش شدید ذخائر این صدف در زیستگاههای طبیعی آن از سال 1373 با همکاری اداره کل شیلات هرمزگان ممنوع و امسال نیز تمدید شد .

وی تصریح کرد: جزایر لاوان ، هندورابی و کیش زیستگاههای اصلی صدف مروارید ساز لب سیاه است.

معاون تحقیقات پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: اکنون ذخائر این صدف در زیستگاههای طبیعی آن در هر 100 متر مربع به یک قطعه رسیده است که قبل از ممنوعیت صید صدف مروارید ساز لب سیاه تراکم این صدف در منطقه نخیلوی هندورابی و لاوان در هر 100 متر مربع بین 100 تا 200 قطعه یافت می شد .

دهقانی افزود: با وجود ممنوعیت صید صدف مروارید ساز لب سیاه در خلیج فارس ، صید غیر مجاز آن همچنان ادامه دارد و آسیب جبران ناپذیری به ذخائر این آبزی وارد می کند .

وی تصریح کرد: ایستگاه تحقیقات نرمتنان بندرلنگه با رهاسازی صدفچه تکثیر شده در جزیره هندورابی بهترین زیستگاه صدف مروارید ساز لب سیاه و بر اساس آخرین بررسی ها تراکم صدف در این منطقه در هر 100 متر مربع به 5 قطعه رسیده است .

مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : پارسال ده هزار صدفچه مروارید ساز لب سیاه پس از تکثیر به مزارع دریایی مناطق قشم و لاوان منتقل شد این صدفچه ها سال آینده هسته گذاری و یک سال پس از آن تولید مروارید می کند.

صدف به لحاظ جنسی هرما فرودیت است یعنی در ابتدا رسیدگی جنسی نر و در رسیدگی بعدی ماده می شود.

معاون تحقیقات پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : پیش بینی می شود با ادامه طرح تکثیر این صدفچه تا 5 سال آینده و در صورت صید نشدن غیر مجاز آن تراکم صدف مروارید ساز لب سیاه در آبهای خلیج فارس به حد مطلوب برسد ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.