یکی از مشکلات اساسی در بروز موارد جدید ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قاچاق دام از کشورهای همسایه است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دام هایی که از کانال های غیر قانونی وارد می شوند و یا به عبارتی به صورت قاچاق وارد می شوند نظارت سازمان دامپزشکی روی آن ها صورت نمی گیرد.

وی افزود: این دام های قاچاق از کشورهای همسایه به خصوص افغانستان و پاکستان وارد می شوند و با قمیت ارزان در اختیار خریداران قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: اولین افرادی که در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو هستند  کسانی می باشند که دام را ذبح می کنند و پس از آن توزیع کنندگان دام را خطر ابتلا تهدید می کند.

مردانی توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلا بیشتر باید از ورود غیر قانونی دام جدا جلوگیری شود.

وی متذکر شد: دام هایی که از کشورهای خارجی وارد می شود باید در قرنطینه دامی قرار بگیرند تا از این طریق بر آن نظارت شود.

وی یاد آور شد: مردم باید از گوشتی که مهر دامپزشکی ندارد استفاده نکنند و از خریدن گوشت از افرادی که در معابر اقدام به فروش دام می کنند خودداری کنند.

وی ادامه داد: لازم است آگاهی های مردم نسبت به این بیماری و راه های انتقال آن بالا برده شود و افراد در معرض خطر مثل قصابان و دامپزشکان و پزشکان و پرستاران نیز مراقبت های لازم را به عمل آورند.

شایان ذکر است، وزارت بهداشت در خصوص بیماری در حال فعالیت است و افراد مبتلا را شناسایی کرده و دارو در اختیارشان قرار می دهد و اگر درمان در 3 روز اول صورت پذیرد فرد مبتلا از مرگ نجات می یابد./ح
برچسب ها: ذبح دام ، تب کریمه ، گوسفند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار