مديركل دامپزشكي خوزستان گفت:بيمار‌ي‌هاي مشترك بين انسان و حيوان پرداخت و افزود: مهم‌ترين راهكار پيشگيري از اين بيماري‌ها را تجهيز كشتارگاه‌ها به امكانات پيش سرد كن، مسدود كردن مرزهاي ورود دام قاچاق و ارتقاي سطح آگاهي عمومي نسبت به اين بيماري‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار باشکاه خبرنگاران خوزستان  :دكتر كنار كوهي با بيان اينكه بيش از هزار و 600 عامل انتقال بيماري بين انسان و دام تاكنون شناسايي شده است، تصريح كرد: 832 مورد از اين عوامل از طريق حيوانات به انسان انتقال مي‌يابند و از ميان 156 بيماري نوپديد، 114 مورد به طور مستقيم از حيوان به انسان منتقل مي‌شوند.

وي بيماري‌هايي مانند سل، تب مالت (بروسلوز)، تب كريمه كنگو، مشمشه، سارس، سالك و بيماري‌‌هاي انگلي را از جمله مواردي ذكر كرد كه پيشگيري از انتقال آنها همواره در دستور كار سازمان دامپزشكي قرار دارد.

ايشان با تاكيد بر نظارت و كنترل كانون‌هاي پرخطر شناسايي شده انتقال بيماري‌ها در استان، گفت: سالانه بر روي 8 هزار و 500 راس دام در خوزستان تست سل انجام مي‌شود كه در اين راستا سال گذشته 26 راس دام مبتلا به اين بيماري شناسايي شده و از چرخه توليد خارج شدند.

دكتر كنار كوهي همچنين درباره بيماري  مهلك شاربن توضيح داد: در سال هاي گذشته فعاليت‌هاي وسيعي توسط سازمان دامپزشكي براي مبارزه با اين بيماري صورت گرفته و مقرر شده چند استان از جمله خوزستان واكسيناسيون دام‌ها عليه شاربن را به طور موقت قطع كنند ودر مقابل كنترل و پايش بيماري تشديد گردد.

وي در ادامه به بيماري تب مالت (بروسلوز) اشاره كرد و با بيان اينكه اين بيماري درمان قطعي ندارد؛ اظهار داشت: اداره دامپزشكي وظيفه شناسايي و مبارزه با اين بيماري را در دام‌هاي پرخطر و زايا با انجام واكسيناسيون به عهده دارد.

ايشان در بخشي از گفتگو يش با اصحاب رسانه هاري را از جمله بيماري‌هاي مشترك انسان و حيوان و مهلك‌ترين بيماري عصبي دانست و گفت: مبارزه با هاري به طور اختصاصي وظيفه دامپزشكي است و به هيچ عنوان به بخش خصوصي قابل انتقال نيست ودر همين راستا سال گذشته هزار و 49 قلاده سگ صاحبدار عليه اين بيماري واكسينه  و قلاده گذاري شدند.

دكتر كناركوهي همچنين درباره تب كريمه كنگو كه از طريق گزش كنه آلوده انتقال مي‌يابد و هم اكنون 13 استان‌ كشور را درگير نموده است، توضيح داد:  خوشبختانه با اقدامات كنترلي و نظارت انجام شده با وجود مناسب بودن فصل گرما براي زايش كنه‌ها، موردي از اين بيماري در استان يافت نشده است.

به گفته وي، براي مقابله با تب كريمه كنگو تاكنون 46 هزار و 448 راس گاو و گاوميش، 503 هزار و 60 راس گوسفند و 2 ميليون مترمربع فضاي اماكن دامي عليه اين بيماري سمپاشي شده‌اند.

مديركل دامپزشكي خوزستان درباره بيماري سالك كه از طريق پشه خاكي انتقال مي‌يابد ودر سه شكل جلدي، احشايي و تنفسي در انسان بروز مي‌كند، توضيح داد: عامل بيماري از طريق گرد وخاك و شرايط نامناسب بهداشتي مي‌تواند وارد بدن انسان شود و باعث مرگ گردد.

دكتر كناركوهي مبارزه با سگ‌هاي ولگرد و اتلاف آنها، موش و ساير جوندگان را از جمله راهكارهاي پيشگيري از انتقال بيماري سالك عنوان كرد و گفت: نخاله‌هاي ساختماني كه در كوچه و خيابان‌هاي شهر ديده مي شود، يكي از كانون‌هاي رشد و ازدياد عامل بيماري سالك هستند.

ايشان در ادامه به برخي بيماري‌هايي كه از طريق فرآورده‌هاي غذايي آلوده انتقال مي‌يابند اشاره كرد و گفت: از جمله خطرناك‌ترين آنها سالمونلاست كه از طريق گوشت آلوده يا فرآورده‌هاي مصرفي كه بهداشتي نباشد انتقال مي‌يابد و درمان آن بسيار هزينه‌بر است.

دكتركناركوهي تاكيد كرد: مرغ زنده كه توسط فروشندگان در نقاط مختلف شهر به صورت غيرمجاز عرضه مي‌شود مي‌تواند عامل انتقال بيماري به انسان باشد چرا كه اطلاعي از ميزان و نوع دارويي كه احتمالا به مرغ تزريق شده وجود ندارد و مصرف آن مشكلات عديده‌ برجاي خواهد گذاشت.

وي آمار موارد بازديد از مراكز عرضه فرآورده هاي خام دامي در سه ماهه امسال را 33 هزار و 192 مورد عنوان كرد و گفت: در اين مدت 257 مورد به مراجع قضايي مرجوع شده و 462 هزار و 708 كيلوگرم فرآورده‌هاي خامي نيز به علت نامناسب بودن ضبط شده است./س

 

 

برچسب ها: تجهیز ، کشتارگاه ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.