مردم از فوايد مصرف ميوه و سبزي آگاهي كافي دارند ولي عملكرد آنها مطلوب نيست و هنوز هم مي توان گفت كه ميوه و سبزي در سبد غذايي ايرانيان بسيار محدود است و به مصرف ميوه و سبزي توجه كافي ندارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم لازم است تا به برخی از رفتارهایی که باید در هنگام افطار به آن ها توجه داشته باشیم اشاره کنیم.
ميوه و سبزي در سبد غذايي بسيار اهميت دارد و مي توان به عنوان يك ميان وعده باارزش مصرف شود؛ ثابت شده است كه مواد شيميايي موجود در ميوه ها و سبزي ها كه فيتوكميكال ها نام دارند كه در بيان ژن هاي بدن مؤثر است.
امروزه همه مي دانند كه ميوه ها و سبزي ها كلسترول و فشار خون را كاهش مي دهند ولي بايد دانست كه عملكرد مهم ميوه ها و سبزي ها بيان ژن ها در بدن است.
مواد شيميايي موجود در ميوه ها و سبزي ها ژن هايي را وارد كبد مي كند و تبديل به پروتئين هايي مي شوند كه مواد سمي را از خون پاك مي كند.

زماني كه در يك مكان با آب و هواي آلوده زندگي مي كنيم بايد مواد سمي را از بدن خارج كنيم كه سميت زدايي از خون توسط ميوه ها و سبزي ها به خوبي صورت مي گيرد البته ويتامين هاي موجود در ميوه ها و سبزي ها خاصيت ضدسرطاني دارد و به عنوان يك آنتي اكسيدان عمل مي كند.
ميوه اي كه زود خراب مي شود از نظر تغذيه اي بسيار ارزشمندتر از ميوه اي است كه 20 روز در يخچال سالم مي ماند به دليل اينكه به برخي از ميوه ها هورمون زده مي شود كه مانع خراب شدن آنها و بزرگي بيش از حد آنها مي شود.
سبزی ‌های تازه نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آن ها موجب افزایش حافظه می‌ شود. در واقع سبزی ‌های تازه با خنثی کردن رادیکال ‌‌های آزاد می ‌توانند حالت ارتجاعی رگ ‌های خونی را حفظ کنند و موجب خون ‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب ‌شوند و بدین ترتیب از کاهش توانایی ‌های فکری و حافظه پیشگیری کند.

سبزی ‌‌ها انواع مختلفی از گیاهان هستند که در حقیقت اگرچه ترکیبات یکسانی ندارند اما از نظر مواد تشکیل‌ دهنده مشابه هم هستند. به عنوان نمونه تمامی گیاهان با درصدهای متفاوتی از نظر وجود آب، چربی، میزان کم یا زیاد، فیبر و رنگ با هم مشترک هستند.
اما در مواردی نیز برخی از مواد تشکیل‌ دهنده فقط در یک نوع گیاه وجود دارد و این مساله باعث متمایز بودن‌ شان می ‌شود. به طور کلی اگر از نظر وجود B1، B6، B5، روی،‌ املاح، پتاسیم، منگنز و... جدولی را در نظر بگیریم و در آن 10 گیاه را در کنار هم قرار دهیم اگرچه ممکن است گاهی اوقات درصد آن ها شبیه به هم باشد اما به هم ریختگی خاصی از نظر ترکیبات قابل مشاهده است.
از سوی دیگر، با توجه به این که هر گیاه املاح و ویتامین خاص خود را دارد، باید توجه داشت که مصرف نوع خاصی از آن باعث ورود پتاسیم، آهن، روی، منگنز یا ویتامین C بیشتری به بدن می‌ شود و در نتیجه تمامی مواد مورد نیاز و ضروری با خوردن یک نوع سبزی دریافت نخواهند شد. بنابراین مصرف مخلوط سبزی خوردن به عنوان یک عادت غذایی مناسب توصیه می ‌شود.
نگهداری سبزی خوردن در یخچال
برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید./س

برچسب ها: افطار ، سبزی ، خوردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.