كارشناس صنعت گردشگري گفت: بااستفاده از پتانسيل هاي مذهبي و اصلاح زيرساخت هاي گردشگري لازم، زمينه هاي جذب 7.5 ميليون گردشگر در كشور فراهم مي شود.

سيد محمدرضا دانشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: در صورتي كه دنياي اسلام را به عنوان بازار هدف در نظر بگيريم به عدد ورود 7.5 ميليون گردشگر خواهيم رسيد زيرا ايران علاوه بر اينكه داراي پتانسيل مذهبي فوق العاده است شهرهاي مذهبي نيز از زيرساخت هاي لازم براي جذب اين تعداد گردشگر برخوردارند.
وي افزود: اما در صورتي كه گردشگر فرهنگي را مدنظر داشته باشيم رسيدن به عدد در نظر گرفته شده در مدت زمان كوتاه از باور عمومي به دور است.
دانشور خاطرنشان كرد: سهم ايران در بازار گردشگري كه گردش مالي آن عالي است بسيار اندك است و جاي كار زيادي دارد به نحوي كه در شرايط فعلي صنعت گردشگري كمبود هتل و مراكز اقامتي مهمترين چالش است.
وي با بيان اينكه 5 عنصر در شكل گيري تورنقش عمده دارد افزود: ضروري است در بخش هاي اقامتي، حمل و نقل، راهنما، مراكز پذيرايي، گشت و گذار و مراكز اقامتي بين راهي زيرساخت هاي لازم در جهت افزايش گردشگر فراهم شود.
دانشور ادامه داد: علاوه بر هتل ها، وضعيت حمل و نقل، راننده هاي گردشگري و ايمني و امنيت سازي در شرايط فعلي در حد انتظار گردشگران خارجي ايران نيست.
وي با اشاره به اينكه ورود گردشگر بحثي است كه بايد با هندلينگ توريست هماهنگ باشد افزود: شاخص غيراصلي ديگر در رونق گردشگري توسعه و ايجاد مراكز خريد حرفه اي صنايع دستي است كه با توجه به تقاضاي فراوان گردشگران، سبب رونق صنايع دستي داخلي مي شود.
دانشور خاطرنشان كرد: مراجع ذيربط با اتخاذ تدابيري ويژه با ظرفيت سنجي، ظرفيت سازي و ورود گردشگر طي چند فاز متعدد مي توان به وعده ورود 7.5 ميليون توريست دست يافت.
وي تصريح كرد:‌ اگرچه توريسم وارد مي كنيم ولي با توجه به ارزآوري صنعت گردشگري در واقع صادرات انجام مي دهيم.
اين فعال صنعت گردشگري بيان كرد: با ارزيابي رويكرد مثبت دولت در صنعت گردشگري، بهره بردن از تجربه كارشناسان متخصص و انتقال تكنولوژي يا دانش فني با كشورهاي موفق در اين صنعت در مدت بسيار كوتاهي شاهد شكوفايي رشد اقتصادي در ايران خواهيم بود.
دانشور ادامه داد: سه صنعت بزرگ نفت، خودروسازي،‌گردشگري در سطح دنيا مطرح است اما با اين وجود بعضي كشورها اقتصاد خود را تنها برپايه گردشگري پايه ريزي كرده اند.
وي افزود: ايران از نظر پتانسيل فرهنگي در بين 10 كشور دنيا و از نظر پتانسيل طبيعي در بين 4 كشور دنيا حرف اول را مي زند اما متأسفانه تمام عوامل دست اندركار با پتانسيل هاي گردشگري از حداقل گردش مالي برخوردارند.
دانشور در پايان خاطرنشان كرد: زدودن چهره ايران از غبار قضاوت هاي يك طرفه توسط رسانه ها و مطبوعات بيگانگان در اذهان عمومي در وهله  اول اهميت قرار دارد و مي توان با توريسم دريچه اي به روي جهانيان باز كنيم./ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار