به گزارش
خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، اگر چه امروز آثار حجمی و هنر مجسمهسازی در جامعه، مشتاقان زیادی پیدا کرده، اما اهواز همچنان از فقر آثار هنری و فرهنگی رنج میبرد و جایگاهی بسیار عقبتر از سایر شهرهای کشور دارد.
اواخر سال 88 بود که شهرداری اهواز وعده کرد نصب آثار حجمی متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگ منطقه را برای جبران بخشی از رنجهای متحمل شده این شهر در سالهای دفاع مقدس، همچنین شرایط اقلیمی و بحران و خلاء هویت شهری در دستور کار قرار داده و برای تحقق این امر از مجسمهسازان برجسته کمک گرفته است.
نخستین هنرمندی که به این دعوت لبیک گفت، فرزانه اسعدی مجسمه ساز و پیکرتراش مشهور کشور بود که بدون هیچگونه چشمداشتی مجسمهای به شکل یک زن و پرندهاش که نماد مادر و فرزندان شهیدش بود به مردم شهیدپرور اهواز هدیه کرد. ارزش ریالی این مجسمه بیش از100 میلیون تومان است که از سنگ یکپارچه به وزن حدود 16 تن ساخته شده و در نهایت به حدود 12 تن رسیده است. اسعدی به تنهایی این مجسمه 4 متری با پایه یک و نیم متری را ساخته است.
این اثر که فروردین ماه امسال زینت بخش ساحل شرقی کارون (حوالی پل هفتم) شده بود، با گذشت حدود سه ماه، چند روز پیش به دلایل نامعلومی از محل نصب شده برداشته شد.
شایعاتی در مورد علت برداشتن این مجسمه وجود دارد، از جمله شباهت آن به«مجسمه آناهیتا». البته هیچ مقام رسمی تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده است. شهرداری اهواز متولی نصب این مجسمه بوده با این حال با وجود پیگیری خبرنگار فارس، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری و مدیر روابط عمومی شهرداری اهواز حاضر به پاسخگویی در این باره نشدند.
* اسب پیش کشی
فرزانه اسعدی متولد سال 1342، فارغ التحصیل کارشناسی در رشته گرافیک است که به دلیل فعالیتهای تخصصی موفق به کسب دکترای افتخاری از مرکز هنرهای تجسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد شده است، این هنرمند از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن مجسمهسازان ایران است که بسیاری از آثارش در میدانهای شهر و تماشاگاهها نصب شدهاند.
سه اثر در مجتمع اندیشمندان در کردان، دو اثر در ورودی فرهنگسرای نیاوران، پنج نیم تنه مشاهیر در کتابخانه گفتوگوی تمدنها، یادمان زلزله بم در ارگ جدید بم و تندیس پروفسور حسابی (کیش) از مشهورترین آثار این هنرمند است.
فرزانه اسعدی آنگونه که خودش میگوید از طریق مردم شهر اهواز (که از این موضوع آزرده بودند) از برداشته شدن مجسمه مطلع شده است.
این هنرمند با ابراز تأسف از رویداد پیش آمده، میگوید: من مجسمه یک مادر و پرندهاش که نماد فرزندان شهید اوست، به مردم شهید پرور اهواز اهدا کردم. هدیه من به شخص یا شخصیت خاصی نبود، بلکه من قلمم را به همه مردم بومی اهواز که در دوران جنگ ایثار و ایستادگی کردند، متحمل رنجها و مشقات زیادی شدند و جان خود را در این راه دادند، تقدیم کردم، تا به نوعی از آنها تشکر کرده باشم.
وی که از انتصاب اثرش به مجسمه آناهیتا به سختی آزرده خاطر شده، اظهار میکند: هر کسی که از هنر ذرهای اطلاع داشته باشد میداند که هیچ شباهتی میان این اثر و مجسمه آناهیتا وجود ندارد. علاوه بر این هیچکدام از آثارم شباهتی به آثار دیگر هنرمندان ندارد و همیشه سعیام بر این بوده که اثر منحصر به فردی خلق کنم.
اسعدی به ضرب المثل «دندانهای اسب پیش کشی را نمیشمارند» اشاره میکند و میافزاید: اگر چه درک درستی از این اثر به وجود نیامده، اما انتظار توهین به این هدیه را هم نداشتم.
این مجسمه ساز تصریح میکند: با توجه به اعتقادی که به کارم دارم و خلوصی که در ساخت آثارم دارم، به آنها به چشم اطفالم مینگرم و اجازه توهین به آنها را نمیدهم.
وی با بیان اینکه طاقت بیحرمتی را ندارم، اظهار میکند: بر اساس ذهنیت و باور خوبی که از میهمان نوازی و پذیرا بودن مردم اهواز داشتم این اثر را به وجود آوردم و آن را به همه مردم شهیدپرور این شهر تقدیم کردم اما همه چیز برخلاف انتظارم رقم خورد.
اسعدی تأکید میکند: برای حمایت از این اثر که به مثابه کودکم است، همچنین برای گفتوگو راجع به آن و ملاقات با افرادی که نسبت به این اثر شبهه دارند، شنبه به اهواز سفر میکنم و در صورت نیاز این مجسمه را به همراه خود باز میگردانم./س