معماري ايراني باز هم قرار است شاهكار بيافريند، اما اين بار در قرن 21؛ قرني كه آسمانخراش‌ها و برج‌ها در شهرها جا خوش كرده و گويي قرار نيست به اين زودي‌ها بارشان را از دل شهرها بربندند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارن، قرني كه هر روزش شاهد تخريب بناهايي بوده‌ايم كه هزاران سال نظاره‌گر تحولات تاريخ ايران بوده‌اند و اين روزها شاهد تخريب تك‌تك آنها به دست انسان دوپا هستيم.

مي‌گويند تاريخ تكرار مي‌شود و حالا قرار است تاريخ معماري ايراني بار ديگر تكرار شود و معماران ايراني شاهكاري ديگر براي آرامگاه شمس تبريزي به عنوان يكي از بزرگ‌ترين مفاخر ادبي ايران بيافرينند.

به تاييد سفرنامه جهانگردان مختلف و خاطرات و تذكره‌هاي بزرگان و شاهان و نيز به نقل مقالات و كتب متعدد، آرامگاه شمس تبريزي در خوي شناخته شده كه در تمامي اينها با ذكر منابع و اسناد تاريخي معتبر مدفن شمس تبريزي را در آذربايجان غربي واقع در شهرستان خوي و در محله‌اي به نام محله شمس و در كنار مناري باستاني به نام منار شمس تبريزي عنوان كرده‌اند.

آنچه از مجموع روايت‌ها مي‌توان استنباط كرد اين است كه شمس پس از ترك مولوي در قونيه به سمت آذربايجان رفته و بنا به علل متعددي كه آنها را هم در منابع مختلف تاريخي و سفرنامه‌ها مي‌توان ديد، در سر راه خود به تبريز در خوي رحل اقامت افكنده و به سير آفاق و انفس پرداخته است.

اما متاسفانه وقوع زلزله سلماس و خوي به سال 1222 هـ . ق و سيل مهيبي كه حدود 120 سال قبل درست در محل منار شمس به وقوع پيوسته است موجب تخريب گنبد و بارگاه آرامگاه و تخريب دو منار از سه منار موجود شده و بعد‌ها بر اثر بي‌توجهي به آثار باستاني كم‌كم مدفن شمس مورد بي‌مهري قرار گرفته و به فراموشي سپرده شده است.

حالا پس از گذشت قرن‌ها براي رونق گردشگري معماران ايراني به فكر افتاده‌اند و قرار است مقبره اين عارف ايراني را خـــــــود طـــــراحي كنند و بر اين اساس نيز يك مسابقه معماري براي انتخاب طرح برتر برگزار شده است.

مسابقه معماري طراحي آرامگاه شمس تبريزي از سوي بنياد شمس تبريزي پيشنهاد شده است و اين بنياد با همكاري بنياد معماري ميرميران قرار است آثار ارسالي را داوري كنند.

طه مرقاتي، عضو هيات موسس بنياد شمس و مولانا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم مي‌گويد: فراخوان طراحي معماري آرامگاه شمس تبريزي را همراه فضاهاي جانبي آن در اسفند ماه منتشر كرديم كه با توجه به استقبال معماران ايراني در داخل و خارج از كشور براي حضور در اين مسابقه، در ابتدا زمان ارسال آثار تا پايان خرداد اعلام شد.

او با بيان اين‌كه زمان ارسال آثار با توجه به استقبال بيش از حد معماران تا پايان تير ماه تمديد شد، درباره نحوه طراحي مقبره شمس توضيح مي‌دهد: اين مقبره قرار است در مساحتي به وسعت هفت هزار متر مربع در شهرستان خوي كه محل فعلي آرامگاه شمس‌ تبريزي است، ساخته شود. قطعاً اثر معماري ساخته شده مي‌تواند به يكي از شاهكارهاي معماري ايراني تبديل شود كه براي نسل‌هاي آينده نيز ماندگار خواهد شد.

مرقاتي درباره داوران اين مسابقه نيز مي‌گويد: داوري آثار با حضور هياتي متشكل از فريار جواهريان، ايرج اعتصام، حسن بلخاري، محمد بهشتي، داراب ديبا، علي‌اكبر صارمي و شهاب كاتوزيان انجام مي‌شود و طرح‌هاي منتخب اين مسابقه در يك نمايشگاه اختصاصي به نمايش گذاشته خواهد شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: مقبره ، شبانه ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار