تحقيقات پزشكي ثابت كرده است؛ روزه داري نه تنها فوايد جسمي و روحي فراوان دارد؛ بلكه با رعايت برخي از توصيه پزشكان، مي توان در ماه رمضان بسياري از بيماريها همچون چربي خون، چربي هاي زايد و كلسترول را بوسيله آن از بدن خود دفع كرده و سيستم ايمني بدن خود را بار ديگر به خوبي فعال نمود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ ما در اين مقاله قصد داريم با تكيه بر تحقيقات پزشكان پژوهكشده ايالت ماساچوست در آمريكا، فوايد روزه داري و تاثيرات مثبت آن را بر هفت عضو بدن انسان ثابت كنيم.
 
1-پوست: در خلال روزه داري ميزان آب موجود در خون به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و در نتيجه تاثير مستقيمي در پايين آمدن ميزان آب در پوست دارد.



اين عمل به خودي خود منجر به درمان بيماريهاي پوستي شده و تاثيرات مثبت زير را بر پوست درپي دارد:
 
_افزايش مقاومت پوست در مقابل ميكروبها و بيماريهاي واگيردار ميكروبي
 
_كاهش ميزان بيماريهاي پوستي كه در سراسر بدن رشد يافته است، مانند بيماري قارچ پوستي
 
_كم شدن حساسيت پوست در برابر مواد شيميايي و جلوگيري از چربي پوست
 
_ناپديد شدن چربي هاي زايد در زير پوست همچون جوش و دمل و دفع سموم زيرپوست در خلال روزه داري
 

2-قلب: 10% از ميزان خوني كه قلب به اعضاي مختلف بدن مي رساند، توسط دستگاه گوارش جذب مي شود كه بوسيله روزه داري ميزان زيادي از نفوذ خون بر دستگاه گوارش بدن كاهش يافته و در نتيجه اعضاي ديگر بدن، وظايف خود را بهتر انجام مي دهند.
 


همچنين؛ اين كاهش با نتايج موثر ديگري در بدن همچون از بين رفتن چربي هاي ذخيره شده بدن و كاهش كلسترول خون خود را نمايان مي كند.
 
گفتني است؛ كلسترول، ماده اي است كه با ورود به شريانهاي اصلي بدن به تصلب شرائين، افزايش فشار خون و لخته شدن خون در شريانهاي قلب و مغز منجر مي شود.
 

3-خون: حجم گلبول و هموگلوبين خون در خلال روزه داري تغييري نمي كند و به ميزان پروتئيني كه در رشد و ايمني بدن تاثير دارد، خللي وارد نمي كند و در نتيجه اين عمل باعث فعاليت درست اعضاي بدن در طول روزه داري مي شود.





 
4-دستگاه گوارش: با كم شدن ميزان غذا در طول روزه داري، اسيدهاي زائد معده كه بسياري از افراد را به زخم معده دچار مي كند، در دستگاه كوارش كاهش يافته و در نتيجه باعث راحتي و آسودگي فرد روزه دار در طول روز مي شود.




 
5-پانكراس (لوزالمعده): روزه گرفتن امكان مناسبي براي استراحت پانكراس است.



وظيفه پانكراس اين است كه انسوليني كه به قند خون منجر مي شود را به مواد نشاط آورد و چرب در بافت مبدل مي سازد و با افزايش غذاي انسان، پانكراس دچار خستگي شده و در نتيجه وظيفه خود را به خوبي در بدن انجام نمي دهد و همين عامل باعث ازدياد قند خون و ايجاد بيماري قند خون مي شود.

 
6- كبد: كبد در حين روزه گرفتن فعال مي شود و به از بين بردن مقدار زيادي از سموم بدن از طريق دستگاه ادراري مي پردازد و با فعال شدن سلولهاي كبدي، بدن انسان از بسياري از چربي هاي زايد رهايي مي يابد.


 
7-كليه: عدم آشاميدن آب در حدود 10 تا 12 ساعت در بسياري از مواقع براي كليه ها مفيد است و منجر به ذخيره سازي مايعات در بدن شده و كليه ها وقت استراحت از مواد زائد را پيدا مي كنند و اين عمل منجر به كاهش فشار خون احتمالي در بدن انسان سالم شده و در بيماران مبتلا به فشار خون هم باعث كاهش بيماري و رو به بهبودي رفتن فرد بيمار مي شود.
 


كليه ها همچنين در زمان استراحت و عدم فعاليت زياد به جذب املاح همچون سديم و پتاسيم نموده از ورود مواد آهكي كه به سنگ كليه و ورم در اين ناحيه از بدن مي شود، جلوگيري مي كنند.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار