وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: بنده پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌ام و به همه اعضاي هيات دولت نيز پيشنهاد مي‌کنم که در برنامه پزشک خانواده ثبت‌نام کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه جلسه شبکه تحقيقات ديابت و استئوپروز و در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اظهار کرد: به اين طرح و برنامه بسيار اميد بسته‌ايم و تلاش مي‌کنيم در بسته‌هاي ادغام‌يافته در نظام پزشک خانواده در زمينه بيماري‌هاي غيرواگير، فعاليت‌هاي جدي‌ را انجام دهيم.
 
وي تاکيد کرد: علاوه بر اجراي پزشک خانواده لازم است آموزش‌هاي عمومي، اطلاع‌رساني، فرهنگ‌سازي، همکاري‌هاي بين‌بخشي را افزايش دهيم، البته اين گونه فعاليت‌ها بايد در شبکه‌هاي تحقيقاتي محقق شود.
 
  وي درباره سرانجام پوشش بيمه‌اي 202 قلم داروي بيماران خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: در جلسه اخير هيات دولت در اين زمينه صحبت‌هايي انجام شد و وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي قول داده است که پوشش اين داروها در اولويت قرار گيرد.
 
به گفته وزير بهداشت، اين 202 قلم دارو شامل داروهاي بيماران خاص، صعب‌العلاج و برخي داروهاي گياهي مي‌شود، البته اولويت ما، تحت پوشش بيمه قرار گرفتن داروهاي بيماران صعب‌العلاج و سرطاني است، چرا که تهيه اين داروها، هزينه‌هاي فراواني را به بيمار تحميل مي‌کند.
 
دستجردي درباره گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اظهار کرد: فردا براي افتتاح اين طرح به استان سيستان و بلوچستان و هفته آينده به استان مازندران سفر مي‌کنيم و در هر هفته اين برنامه در يک استان راه‌اندازي مي‌شود.
 
وزير بهداشت همچنين خاطرنشان کرد: برنامه پزشک خانواده بيشتر در بحث پيشگيري تا درمان تمرکز دارد و اميدواريم در هفته دولت جشن تکميل خانواده‌هاي بهداشت روستايي را برگزار کنيم.
 
 وزير بهداشت در نشست شبکه تحقيقات ديابت و استئوپروز با اشاره به هزينه‌هاي ديابت، گفت: نارسايي کليه و دياليز يکي از مشکلات ما در حوزه سلامت است، هر چقدر که دستگاه دياليز تهيه مي‌کنيم، ولي کفاف نياز بيماران را نمي‌دهد اين در حالي است که يکي از مهم‌ترين عوارض ابتلا به ديابت، نارسايي کليه است.
 
وي افزود: احتمال ابتلاي يک ديابتي به بيماري‌هاي قلبي و عروقي چهار برابر افراد سالم است. از سوي ديگر شايع‌ترين علت نابينايي، ابتلا به ديابت است. بنابراين براي کنترل ديابت بايد تلاش کنيم.
 
        وي با بيان اينکه در حال حاضر 26 شبکه تحقيقاتي در کشور فعاليت مي‌کنند که يکي از فعال‌ترين آنها شبکه ديابت است، اظهار کرد: امروزه علت بيش از 60 درصد از مرگ و ميرها در کشور ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير است؛ 45 درصد آن مربوط به بيماري‌هاي قلبي و عروقي، 12 درصد سرطان‌ها و 4 تا 5 درصد نيز مربوط به عوارض ريوي و ديابت است. بنابراين بايد براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير بايد برنامه‌ريزي جدي داشته باشيم.
 
   دستجردي با اشاره به بيماري استئوپروز (پوکي استخوان)، گفت: شيوع استئوپروز يک‌دهم ديابت است، ولي عوارض ناشي از آن و معلوليت‌هايش، هزينه‌هاي زيادي را به نظام سلامت تحميل مي‌کند. بنابراين لازم است در زمينه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري، برنامه‌ريزي جدي بکنيم.
 
   وي تاکيد کرد: حدود 50 درصد از جمعيت ايران، مبتلا به استئوپروز (پوکي استخوان) و استئوپني (کاهش تراکم استخوان)، هستند و براي کاهش ابتلا به اين بيماري نيازمند سياست‌گذاري و همکاري‌هاي بين‌بخشي هستيم.
 
   وزير بهداشت با اشاره به افزايش جمعيت سالمندان ايران، اظهار کرد: بر اساس نتايج سرشماري جديد صورت گرفته در کشور، حدود شش درصد جمعيت ايران، سالمند هستند و هر چه به تعداد اين افراد افزوده شود، بيماري‌هاي غيرواگير افزايش مي‌يابد. ميزان مراجعات سالمندان و بستري‌ شدن آنان پنج برابر بيشتر از گروه‌هاي ديگر سني است، بنابراين بايد براي اين گروه سني نيز برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهيم البته خوشبختانه اقداماتي در اين زمينه انجام شده است.
 
دستجردي افزود: حدود 800 پروژه طراحي شده است که بسياري از آنها مربوط به بيماري‌هاي غير واگير است و لازم است آنان را عملياتي کنيم.
 
وي در ادامه با اشاره به وضعيت ايران در منطقه و جهان، اظهار کرد: ما در زمينه شاخص‌هاي سلامت در منطقه وضعيت بدي نداريم، چرا که ميزان چاقي، فشار خون و ديابت در ايران کمتر از ساير کشورهاي منطقه است و جزو کشورهاي متوسط به بالا از نظر شاخص‌هاي بيماري‌هاي غيرواگير قرار داريم. اما با توجه به آنکه قرار است در سال 1404 به يکي از پيشرفته‌ترين کشورهاي دنيا تبديل شويم و در منطقه به رتبه اول دست يابيم، لازم است از شبکه‌هاي تحقيقاتي براي بهبود شاخص‌هاي سلامت در کشورمان کمک بگيريم.
 
وزير بهداشت در خاتمه خاطرنشان کرد: لازم است در زمينه‌هايي مانند ديابت و استئوپروز فعاليت بيشتري کنيم و به شبکه‌هاي چاقي، سالمندي و سرطان نيز بپردازيم به عبارت ديگر با توجه به گذار جمعيتي ايران، برنامه‌ريزي‌هاي جدي را در اين زمينه انجام دهيم./عط
برچسب ها: دیابت ، چاقی ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.