منابع مالی که برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده کافی نبوده و پاسخگوی اجرای صحیح این طرح نیست.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سید شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی در چهاردهمین همایش پزشکان عمومی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد افزود: بیش از 220 هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند که 115 هزار نفر آنها را پزشکان تشکیل می دهند و از این تعداد 80 هزار نفر پزشکان عمومی 35 هزار نفر متخصص و فوق تخصص، 25 هزار نفر دندانپزشکان، 16 هزار نفر داروسازان و 6 هزار نفر همکاران علوم آزمایشگاهی، 50 هزار نفر ماما و 15 هزار نفر نیز همکاران پروانه دارند در گروه های مختلف هستند اما آنچه که در این میان بسیار مهم است همکاران پزشک عمومی است که بار اصلی ارائه خدمات بهداشتی را در حوزه سلامت به عهده دارند البته بیشترین چالش ها نیز مربوط به گروه همین پزشکان عمومی است چرا که درآمد کمتری دارند و در گردش مالی و کاری خود دچار مشکل هستند.

وی گفت: دستاوردهای درخشان پزشکی بعد از انقلاب اسلامی نشان داده که بیشترین سهم آن مربوط به گروه پزشکان عمومی است و جایگاه پزشکان عمومی در حوزه سلامت یک جایگاه حساس است و ستون فقرات بهداشت کشور را پزشکان عمومی تشکیل می دهند.

صدر تصریح کرد: با توجه به اینکه تعیین تعرفه بخش دولتی در اختیار دولت بوده اما بخش خصوصی در اختیار سازمان نظام پزشکی بوده اما متاسفانه در طول برنامه 5 سال این اختیار از سازمان نظام پزشکی گرفته شد و چالش های زیادی نیز به دنبال آن ایجاد شد البته جلسات کارشناسی در زمینه تعرفه بین ما و وزارت بهداشت تقریبأ نظرات یکی بود و تعرفه 25 تا 30 درصد افزایش را پیشنهاد دادیم اما امسال در نهایت با مصوبه 20 درصد تصویب شد اما یک نکته ای که نظر ما را تامین نمی کرد نرخ تورم22/5 درصد است که این نرخ تورم در حوزه سلامت 40 درصد است و باعث افزایش هزینه های سرمایه به مطب های نیز شده است.

وی گفت: بیمه ها آلان موظف هستند که براساس تعرفه ای که دولت تعیین کرده قرار داد ببندند با مدیران عامل بیمه ها نیز جلسه ای داشتیم و آن را توجیه کردیم که با تعرفه جدید قرار داد ببندند البته اصلاحاتی باید صورت گیرد که با تعرفه واقعی پیش رویم. در حال حاضر 54 درصد از هزینه های درمانی را مردم به دوش می کشند، 25 درصد این بار بر دوش دولت و 19 درصد بر دوش بیمه ها است هر مقدار که تعرفه ها غیر واقعی باشد بار آن بر دوش مردم بیشتر می شود بنابراین باید بیمه ها تقویت شوند البته با افزایش خوبی که در بودجه حوزه سلامت در سال 91 شده و آن 2 برابر شدن میزان بودجه حوزه سلامت است و در کنار آن با مصوبه اخیر مجلس که 6 هزار میلیارد به این حوزه اختصاص داده شده دریچه امیدی است که بیمارستان های دولتی مثل گذشته در برخورد با هزینه ها به مردم، بار مالی زیادی را به آنها تحمیل نکنند.

* حداقل افزایش مالیات برای پزشکان عمومی صورت گیرد

رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: در زمینه سیاست های جامعه پزشکی اولویت اول ما بار مالیاتی است که به همکاران ما تحمیل می شود و باید این بار زیاد مالیاتی از دوش پزشکان عمومی برداشته شود و با کمترین ضریب و افزایش صفر درصد اعمال شود البته در این زمینه توافقات خوبی با سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی صورت گرفته البته منظورمان این نیست که جامعه پزشکی مالیات ندهد بلکه به دنبال عدالت مالیاتی هستیم.

*اجرای نسخه 02 را به این شکل مفید نمی دانیم
دکتر شهاب الدین صدر در ادامه افزود: یک نکته چالشي در حوزه سلامت بحث اجرای طرح پزشک خانواده به این روند است اول اینکه سازمان نظام پزشکی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را به صورت کلی برای اصلاح سلامت جامعه مفید می داند اما این طرحی که آلان به این شکل در حال اجراست و امروز وارد مرحله جدیدی شده دارای اشکالات متعددی است که در طی جلسات کارشناسی 35 ایراد به ویرایش نسخه 02 وارد آوردیم.

وی تصریح کرد: چنانچه اشکالات این طرح برطرف نشود، اجرای آن به سلامت آسیب وارد خواهد کرد یکی از این اشکالات منابع مالی است که در بودجه سال 91 آن اعتبارات لازم برای اجرای این طرح دیده نشده و مبالغ دیده شده پاسخگو نیست دومین اشکال این است که شاخص های آن دچار مشکل است و برای هر 2500 نفر یک پزشک خانواده منطقی نیست. در جمعیت 75 میلیون نفری یعنی 30 هزار پزشک خانواده درگیر کار می شوند و از نظر اشتغال زایی مشکل ایجاد خواهد کرد.

یعنی اگر قرار باشد هر 2500 نفر یک پزشک خانواده داشته باشند کیفیت ارائه خدمات پایین خواهد آمد و پزشکان از نظر اشتغال دچار مشکل خواهند شد.

وی با اشاره به مشكل دیگر طرح پزشک خانواده که سرانه درمان است گفت: سرانه درمان در این طرح 1750 تومان است که بسیار غیر واقعی است یعنی سرانه ای که دولت تصویب کرده متفاوت است و مشکل دیگر امنیت شغلی است که به خطر می افتد ما به لحاظ کارشناسی اجرای ویرایش نسخه 02 را در شکل فعلی مفید نمی دانیم زیرا معتقدیم به نظام سلامت ملی آسیب وارد خواهد کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار