اراک/

مردم نسبت به حفاظت پوست خود از اشعه فرابنفش حساس باشند

متخصص پاتولوژی و نایب رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مركزی گفت: مردم نسبت به حفاظت پوست بدن خود از اشعه فرابنفش به ویژه در فصل تابستان حساس باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه  خبرنگاران اراک دكتر صدیقی افزود: بر اساس نتایج سامانه ثبت سرطان در استان مركزی سرطان پوست شایع ترین نوع این بیماری در منطقه است در صورتی كه به راحتی با غربالگری و حساس بودن به بثورات و ضایعات پوستی می توان از گستردگی ابعاد این بیماری جلوگیری كرد.

وی با بیان اینكه اشعه فرابنفش خورشید سه نوع طول موج دارد گفت : دو طول موج A و B اشعه فرابنفش سرطان زا نیست اما طول موج C به دلیل نزدیكی بیشتر آن به زمین در مناطقی كه لایه های ازن رقیق شده به شدت خطرناك است.

این متخصص پاتولوژی افزود : قرار گرفتن پوست بدن انسان در معرض اشعه یووی نوع C به بافت و سلول های پوستی آسیب می رساند و به همین دلیل نقش پوشاندن بدن از معرض مستقیم آفتاب و استفاده از كرم ضد آفتاب، كلاه و عینك مشخص می شود.

دكتر صدیقی گفت : سه نوع سرطان رایج در ایران و استان مركزی وجود دارد كه به سرطان های سلول سنگ فرشی، سرطان سلول های بالدار و سرطان ملانوم شهرت دارند و در هر سه نوع قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش نقش اصلی دارد.

وی افزود : سرطان پوست نوع ملانوم از دونوع دیگر خطرناك تر است و كسانی كه به طور ناگهانی در معرض آفتاب قرار می گیرند اغلب قربانیان آن هستند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مركزی گفت : سرطان ملانوم كشنده ترین نوع سرطان پوست است و در تغییر ماهیت خال ها و ضایعات پوستی بروز می كند.

دكتر صدیقی افزود : بر اساس آخرین آمار تحلیلی سامانه ثبت سرطان مركز بهداشت استان مركزی 23 درصد از كل سرطان های استان در مردان و 12 درصد از كل سرطان های زنان این منطقه سرطان پوست بوده است.

وی گفت : سرطان پوست بر اثر ارتباط مستقیم و مزمن با نور خورشید و اشعه یووی و به دنبال قرار گرفتن ناگهانی (حمام آفتاب گرفتن و برنزه كردن) در معرض اشعه فرابنفش ایجاد می شود.

متخصص پاتولوژی سرطانی استان مركزی افزود : شدت اشعه فرابنفش در ساعات 10 صبح تا چهار عصر بیشتر از سایر اوقات روز است و بهتر است افراد در این ساعات از مجاورت مستقیم با نور خورشید خودداری كنند.

دكتر صدیقی گفت: مردم باید حالت چرمی شدن پوست بدن، بروز و ازدیاد لكه های قهوه ای مزمن به ویژه بر دست ها، تغییر شكل خال ها و پیدایش بثورات در پوست را جدی بگیرند و با مشاهده این علایم بلافاصله به پزشك متخصص پوست مراجعه كنند.

وی افزود: انجمن حمایت از بیماران سرطانی پیش نویس برنامه غربالگری سرطان پوست در مناطق روستایی و حاشیه شهرهای استان را با مشاركت مركز بهداشت و محوریت خانه های بهداشت تهیه كرده است.

نایب رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی گفت : این طرح علاوه بر جنبه های آموزشی، شناسایی موارد مشكوك از طریق طرح پزشك خانواده روستا و آموزش های لازم از طریق مدارس روستایی را نیز دنبال خواهد كرد.

وی افزود : بیشترین قربانیان سرطان پوست كشاورزان، رانندگان و صاحبان مشاغلی است كه در محیط های باز خدمت می كنند.

این متخصص پاتولوژی و سرطان استان مركزی گفت : اطلاع رسانی در مورد سرطان پوست به زنان به عنوان قشری كه به برنزه شدن به عنوان زیبایی فكر می كنند اهمیت زیادی دارد./س

برچسب ها: پوست ، اشعه ، فرابنفش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.