پيشرفت فاز 12، بزرگ ترين فاز ميدان مشترک پارس جنوبي، با ظرفيت توليد سه ميليارد فوت مکعب گاز غني به حدود 80 درصد رسيده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، عمليات توسعه فاز 12 پارس جنوبي که معادل سه فاز اين ميدان مشترک است، با هدف توليد روزانه 75 ميليون متر مکعب گاز غني براي تحويل به شبکه سراسري در سه بخش خشکي، دريا و خطوط لوله در سال 84 آغاز شده است و بر اساس برنامه در مهر 1391 وارد مرحله توليد خواهد شد.

ساخت سکوهاي اين فاز با 83 درصد پيشرفت هم اکنون در دست اجراست و بر اساس اعلام شرکت پتروپارس بر اساس برنامه بارگيري عرشه هاي اين فاز شهريور امسال از يارد خرمشهر و نصب عرشه سکو A نيز مهر امسال انجام مي شود.

 بر اساس برنامه، راه اندازي سکوي فاز 12 از نيمه مهر امسال آغاز و بهمن امسال با همکاري شرکت تاسيسات دريايي توليد اوليه از سکوي A 12 محقق مي شود.

 هم اکنون نصب تجهيزات روي عرشه ها در حال انجام است. در بخش تاسيسات دريايي اين فاز 1.3 ميليارد دلار بايد اعتبار اختصاص يابد که تاکنون بيش از 1.2 ميليادر دلار آن تامين اعتبار شده است.

پيشرفت بخش خشکي اين فاز بزرگ مرزي در تيرماه  به حدود 77 درصد رسيد.

بر اساس قرارداد بايد 4.5 ميليارد دلار اعتبار در اين بخش هزينه شود و تاکنون 3.4 ميليارد دلار از اين ميزان به پيمانکاران پرداخت شده است.

 بخش حفاري فاز 12 نيز با 72 درصد پيشرفت در دست اجراست و بر اساس قرارداد شرکت پتروپارس بايد در اين بخش 1.6 ميليارد دلار اعتبار هزينه کند که تا کنون 1.2 ميليارد دلار آن پرداخت شده است.

هم اکنون دکل حفاري آبان 8 در مرحله انتقال به موقعيت سکوي B است و تاکنون 11 هزار و 359 متر حفاري درفاز انجام شده و حفاري 12 حلقه چاه روي سکوي SPD 12C با 84 درصد پيشرفت در دست انجام است.

براي راه اندازي فاز 12 پارس جنوبي در مجموع بايد هفت ميليارد و 746 ميليون دلار اعتبار اختصاص يابد که تاکنون 5 ميليارد و 278 ميليون دلار از اين ميزان از سوي شرکت نيکو تامين اعتبار شده است.

بر پايه اين گزارش، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس پيش تر از افزايش ظرفيت توليد گاز از ميدان مشترک پارس جنوبي به 350 ميليون متر مکعب در روز با بهره برداري از پنج فاز و افزايش ظرفيت توليد از چاه هاي موجود فازهاي اين ميدان مشترک خبر داده و گفته است: امسال قطعا توليد زودهنگام از فاز 12 انجام مي شود. همچنين در نيمه نخست امسال پالايشگاه هاي فازهاي 15 و 16 و اواخر مهر پالايشگاه فاز 12 به بهره برداري مي رسد.

به گفته سوري، توليد دريايي از فازهاي 12، 17 و 18 و 15 و 16 پارس جنوبي در سال 91 در برنامه شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد و تلاش مي شود سکوهاي دريايي اين فازها به موقع به بهره برداري برسد. 

پيمانکار اصلي طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبي، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسيسات خشکي طرح، سايت 2 در تمبک (به فاصله 70 کيلومتري عسلويه) است.

افزون بر توسعه ميدان و احداث واحدهاي پالايشي، آماده سازي و اجراي اسکله خدماتي براي کل سايت نيز پيش بيني شده است./عب
برچسب ها: گاز ، پیشرفت ، خلیج فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار