با محوطه های باستانی و تاریخی سایر کشورهای جهان بیشتر آشنا خواهید شد .

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، اصلی‌ترین برنامه‌های سفر گردشگران بازدید از اماكن باستانی و تاریخی هر منطقه‌ای است . همانطور که در ایران آثاری مانند تخت‌جمشید، نقش‌رستم، طاق‌بستان، بیستون و آثار تاریخی اصفهان جز پربازدیدترین مناطق گردشگری به شمار می‌روند  .



این موضوع تنها منحصر به ایران نیست و در سراسر دنیا همواره گردشگران زیادی با هدف بازدید از مناطق باستانی و تاریخی مشهور دنیا سفر می‌كنند. در این قسمت به آثار تاریخی پربازدید سایر کشورها بیشتر آشنا خواهید شد .

·         شهر هیراپولیس – ترکیه

در این منطقه باستانی که به الماس سفید تركیه شهرت دارد ، چشمه آب گرم قدیمی وجود دارد كه از دو هزار سال پیش تا امروز همواره مورد توجه مردم محلی و البته گردشگرانی است كه از اقصی نقاط دنیا به این شهر سفر می‌كنند.

شهر باستانی هیراپولیس متعلق به دوران رومیان باستان است که به طور خاص و دقیقا در كنار چشمه این شهر بقایای معبد، سالن تئاتر و چشمه مقدسی از دوره رومی‌ها وجود دارد كه چشم‌اندازی تاریخی ـ باستانی به این چشمه آب‌گرم می بخشد . به طوری که سالانه یك میلیون و 600 هزار گردشگر از این شهر و چشمه آب‌گرم آن بازدید می‌كنند.

 

·         تئوتیهواكان ـ مكزیك

تئوتیئواکان یا تئوتیهواکان نام محوطه باستانی بزرگی‌است در حوزه آبگیر مکزیک که بزرگترین هرم‌هایی که پیش از ورود اسپانیایی ها بدین سرزمین ساخته‌شده‌است در آن جای دارد.

تئوتیئواکان از نیمه نخست هزاره یکم در اوج و بزرگترین شهر قاره آمریکا پیش از اکتشاف این قاره به دست اروپاییان بود. این شهر بر سراسر آمریکای میانه نفوذ داشته‌است. مردمان آن به احتمال از گروه‌های نژادی ناهوا، اتمی و توتوناک بوده‌اند.

این بخش تاریخی امروزه در شهرداری سن خوان در ایالت‌ مکزیک جای‌گرفته‌است و در حدود ۴۵ کیلومتری شمال خاوری مکزیکو سیتی است . این بخش تاریخی ۸۳ کیلومتر مربع وسعت دارد.

طبیعت زیبای منطقه در كنار آثار تاریخی منحصر به فرد آن سبب شده ، سالانه بیش از یك میلیون و 900 هزار گردشگر به این شهر باستانی سفر كنند.

·         شهر افسس ـ تركیه

افسس بنایی است با تمدن متعلق به سده چهارم پیش از میلاد و دوران نو سنگی که در جنوب‌غربی ترکیه واقع شده‌است. همچنین این شهر آرتمیس را که یکی از عجایب ۷ گانه جهان باستان به شمار میرود را در خود جای داده بود. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسس» را در زمره مهم ترین بقایای تاریخی قرار داده‌است. آثار باقی مانده از این بنای زیبا امروزه در هفتاد کیلومتری جنوب شهر ازمیر در نزدیکی شهرکی بنام سلجوق قرار دارند و هر سال گردشگرانی زیادی را به سوی خود جلب می‌کنند.

در قرن دوم پیش از میلاد، افسس چهارمین شهر بزرگ امپراتوری روم شرقی محسوب می‌شد که به‌سبب آرتمسیوم، کتابخانه سلسوس و مدرسه طبابت، مشهور بود. ساختمان‌های این قسمت که برخلاف انتظار، محفوظ مانده‌اند، نمونه‌های منحصر به‌فردی از خانه‌سازی شهری رومی هستند.

در این شهر بقایای راه‌های سنگفرش شده، كتابخانه‌ای عمومی و از همه مهم‌تر سالن تئاتری سنگی از دوران شكوه شهر به جای مانده كه گنجایش بیش از 2500 نفر را دارد.

برای ساخت این سالن تئاتر روباز، از سنگ تراشیده شده از صخره‌ای بزرگ و سنگی استفاده كرده‌اند .

منطقه باستانی افسس در تركیه بقایای یك شهر از دوران روم باستان است كه در زمان خود شهر بزرگی به شمار می‌رفته و اهمیت بالایی داشته است. سالانه بیش از دو‌میلیون گردشگر از این سایت باستانی دیدن می‌كنند .


           آكروپولیس ـ یونان

پارتنون (Parthenon) نیایشگاهی در آکروپولیس آتن که در سده پنجم پیش از میلاد بنا شده است .

این معبد كامل‌ترین اثر به جای مانده از سبك كلاسیك یونان است كه در ارتفاعات مشرف به شهر آتن قرار دارد ،جایگزین نیایشگاه قدیمی‌تری شده است. آغاز ساخت معبد قدیمی‌تر نیز سال ۴۹۰ پیش از میلاد بوده‌است، که خود ۲۵ سال پس از تخت جمشید ایران می‌باشد. ساخت معبد جدید در سال ۴۴۷ پیش از میلاد آغاز شد و تا سال ۴۳۲ پیش از میلاد به طول کشیده است ،این پرستشگاه متعلق به الهه حامی شهر آتن است . معبد آكروپولیس را بسیاری از مردم دنیا به عنوان نماد تمدن یونان باستان می‌شناسند و سالانه بیش از دو‌میلیون‌گردشگر از این اثر باستانی دیدن می‌كنند.

           شهر پمپئی ـ ایتالیا

ویرانه‌های پمپئی در نزدیکی ناپل در ایتالیا واقع شده‌است. در آن آثاری از بناها و مردم شهر باستانی پمپئی که بر اثر آتشفشان وزوو ویران شده به چشم می‌خورد.

این شهر پس از آتش فشان زیر ۴ تا ۶ متر خاک و خاکستر به مدت ۱۵۰۰ سال مدفون شد.این شهر به صورت کاملا اتفاقی در سال ۱۵۹۹ میلادی کشف شد.این شهر تاریخی که جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود با بیش از دو میلیون و پانصد هزار بازدید کننده در سال یکی از جاذبه‌های مهم ایتالیا محسوب می‌شود.

سالانه 2.5 میلیون گردشگر به شهر پمپئی سفر می‌كنند تا در خیابان‌های شهر روم باستان قدم زده و زندگی عادی مردم آن شهر را كه در یك لحظه ثابت مانده ، از نزدیك ببینند.

 

           اهرام ثلاثه جیزه ـ مصر

مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود. قدمت اهرام جیزه به سلسله چهارم مصر می‌رسد که نام‌های آنها عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. که در این میان خوفو عظیم ترین هرم این مجموعه است .

مساحت جیزه در حدود ۸ کیلومتر است. سه هرم اصلی مجموعه عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. علاوه بر آن چندین هرم کوچکتر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شده‌است.

برخی از پژوهشگران، تاریخ ساخت اهرام را به بیش از 12 هزار سال پیش نسبت می‌دهند که هنوز منبع موثقی در این مورد یافت نشده‌است.اهرام مصر را تقریبا همه مردم دنیا می‌شناسند و یكی از عجایب هفتگانه دنیای باستان به شمار می‌روند.   براساس آمار سالانه بیش از چهار‌میلیون گردشگر تنها برای دیدن اهرام سه‌گانه به این منطقه سفر می‌كنند.

 

           ارتش سفالین ـ چین

لشکر سفالین شامل مجسمه سفالی هزاران سرباز مجهز مربوط به پادشاهی چین شی هوان، در ۲۲۰ پیش از میلاد است. مجسمه‌های سنگی ارتش تراکوتا در حوالی شهر شی‌آن پایتخت نخستین امپراتوری چین پراکنده هستند.

در سال ۱۹۷۴ میلادی، به صورت کاملا اتفاقی مقبره چین شی هوان و پاسداران معبد سلطنتی را کشف شدند. بر اساس برآوردها، مجسمه‌های لشکر سفالین شامل بیش از ۷۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ کالسکه نظامی و ۵۲۰ اسب می‌شود.  ‌‌براساس آمارهای رسمی ، سالانه 4.5 میلیون نفر از این محوطه باستانی دیدن می‌كنند.

           میدان رم باستان ـ ایتالیا

این میدان باستانی كه در پایتخت ایتالیا قرار دارد برای مدت 1200 سال یعنی از قرن پنجم پیش از میلاد تا قرن هفتم میلادی، مركز تجمعات و اصلی‌ترین مركز مردم روم به شمار می‌رفت.

بقایای معبد مقدس و ده‌ها ستون و پایه و تزئینات با شكوه آنها بهترین نمونه باقی مانده از معماری روم باستان در ایتالیا به شمار می‌رود که سالانه بیش از پنج‌میلیون و یكصد هزار گردشگر به دیدن این منطقه می‌آیند.

 

           كولوسئوم روم باستان ـ ایتالیا

یک تماشاخانه بیضی‌وار در مرکز رم در ایتالیا است. این آمفی‌تئاتر بزرگترین از نوع خود در امپراتوری روم باستان بوده است.

تعداد ردیف‌های صندلی آن به تعداد پنجاه هزار و دارای ۸۰ در ورودی است. واژه کلوسئوم به معنی «جایگاه بزرگ» نام دیگر آن آمفی تئاتر فلاویوسی است. ساخت کولوسئوم توسط وسپاسیان امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد. سالانه نزدیك به هفت‌میلیون گردشگر از این بنای تاریخی بازدید داشته اند .

 

           دیوار بزرگ چین

دیوار چین در جهان به لحاظ زمان ساخت طولانی‌ترین و بزرگترین مهندسی تدافعی نظامی در قدیم است. این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته‌است. دیوار چین شهرتی بین‌المللی دارد و به گفته دیگر، بزرگ‌ترین سازه دست‌ساز در طول تاریخ بشر نیز به حساب می‌آید.  براساس آمار رسمی سالانه بیش از ده‌میلیون گردشگر برای دیدن این اثر شگفت‌انگیز به این منطقه سفر می‌كنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار