مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از تولید 50 تن در هکتار چغندرقند پاییزه در طرح پایلوت جهاد کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس ناصر انصاری گفت: با توجه به خشکسالی‌های گذشته و کمبود آب تلاش‌هایی برای تغییر الگوی کشت متناسب با شرایط آب و خاک این شهرستان انجام شده است.

وی از انجام تحقیقات منسجمی برای تولید چغندرقند در قیروکارزین از چند سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: کشت این محصول ضمن استفاده از نزولات آسمانی در پاییز و زمستان به دلیل کمبود آفات و بیماری‌ها و استفاده کم سموم قابل توصیه است.

انصاری با اشاره به اجرای طرح پایلوت کشت چغندرقند پاییزه در سطح دو هکتار از اراضی قیروکارزین در منطقه فدم اضافه کرد: این طرح توسط واحد زراعت جهاد کشاورزی قیروکارزین با همکاری مدیریت زراعت جهاد کشاورزی فارس و بخش تحقیقات چغندرقند فارس با موفقیت در این شهرستان اجرا شد.

وی ادامه داد: در طول اجرای این طرح مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس وکارشناسان متعددی از بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج، تحقیقات چغندرقند فارس بازدید کردند و روند کار مثبت ارزیابی شد.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به کاشت این محصول در اواسط آبان‌ماه سال گذشته و برداشت آن در هفته نخست تیرماه سال جاری گفت: کشت چهار رقم مختلف چغندرقند پاییزه در این طرح انجام شد که پس از نمونه‌گیری توسط کارشناسان رقم مناسب برای کشت توصیه می‌شود.

این مقام مسئول از تولید 50 تن در هکتار چغندر‌قند در این طرح خبر داد و افزود: این مقدار تولید در حالی است که متوسط تولید چغندرقند در کشور 30 تا 45 تن در هکتار بوده و همچنین این محصول به شرایط متنوع محیطی مانند گرما، سرما، خشکی و شوری مقاوم است.

انصاری در پایان کشت این محصول را در رونق اقتصادی منطقه مهم دانست و افزود: ارقام کشت شده چغندرقند در طرح پایلوت شهرستان شامل گیادا، راستا، لوانته و پوزودا می‌شود و کشت پاییزه این محصول نسبت به تیپ بهاره آن هزینه کمتری دارد./س 

برچسب ها: برداشت ، چغندر ، قیرکارزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.