يك متخصص قلب و عروق، عروق كرونر را شايع‌ترين علت مرگ و مير در كشور عنوان كرد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر همايونفر گفت: قلب انسان، عضله ای است كه در تمام دوران زندگی، هرگز فعالیتش متوقف نمی شود و برای این تلاش بدون وقفه، نیاز به اكسیژن دارد و اين اكسیژن از طریق جریان خون سرخرگی حمل می شود و سرخرگ هایی كه اكسیژن را برای عضله ی قلب تامین می كنند، "عروق كرونر" نام دارند.
 
وي افزود: اين بيماري وابسته به جنس افراد بوده و ماهيت ژنتيكي دارد كه طي پروسه‌اي طولاني غالبا در مردان ظهور و بروز مي‌كند.
 
وي تأكيد كرد: برخي از عوامل نظير سيگار، افزايش فشار خون، قند خون و چربي در ايجاد عروق كرونر مؤثر است لذا مي‌توان با تغيير شيوه زندگي و سوق دادن افراد به ورزش و فعاليت بيشتر مانع ايجاد اين بيماري شد.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي همدان خاطرنشان كرد: فست فودها به دليل حجم بالاي نمك و سرخ شدگي نقش به‌سزايي را در شكل گيري عروق كرونر ايفا مي‌كنند و يكي از مهمترين دلايل رشد اين بيماري افزايش استفاده از فست فودها در كشورهاي در حال توسعه است.
 
وي افزود: طبق آمار كشورهاي غربي با آموزش هاي ارائه شده استفاده از فست فودها را محدود كرده‌اند اما در حال حاضر فعاليت برندهاي معروف موجب انتقال انواع غذاهاي سريع به كشورهاي جهان سوم شده است.
 
دكتر همايونفر در پايان سخنان خود با اشاره به افزايش سكته‌هاي قلبي اظهار داشت: بي‌تحركي، استرس‌هاي اجتماعي، عدم رعايت رژيم غذايي و بيماري‌هاي فشار خون، قند و چربي خون از مهمتربن دلايل ايجاد سكته هاي قلبي است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.