نبوي:

تامین مالی احزاب از سوی دولت مانع از ساختار شکنی آنها می شود

عضو موسس جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه احزاب باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند، گفت: تامین مالی احزاب از سوی نظام از انحرا ف و وابستگی آنها به اربابان قدرت و ثروت جلوگیری و از هرگونه ساختار شکنی توسط احزا ب ممانعت می کند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري جامعه اسلامی مهندسین، سیدمرتضی نبوی، با بیان این مطلب که الگوی تشکیلاتی ما در ایران حزب جمهوری اسلامی و آموزه های شهید بهشتی است، در این خصوص گفت: شهید بهشتی حزب را بعنوان معبد و محل عبادت تلقی می کرد و معتقد بود برخی از وظایف دینی و عبادی ما جز از طریق کار دسته جمعی تعمیم پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به آیه واعتصموا بحبل ا... گفت: بر اساس این آیه باید به ریسمان الهی چنگ زد البته نه تک تک بلکه به صورت دسته جمعی تا از هرگونه تشتت و تفرقه به دور باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تفرقه و دعوا باعث از بین رفتن ابهت نظام اسلامی خواهد شد، تصریح کرد: چنگ زدن به ریسمان الهی در حقیقت تبعیت و پیروی از قرآن و ولایت فقیه است لذا برای رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی خود باید به ریسمان ولایت و کتاب الهی چنگ زنیم .

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعتقادات شهید مطهری حزب به عنوان بازوی ولایت فقیه سبب بسط ید و زمینه سازی برای آن است، افزود: از طریق تشکیلات و اقدامات حزبی آرمانهای ولایت راحت تر و بهتر پیاده می شود.

عضو موسس جامعه اسلامی مهندسین خاطر نشان کرد: ما همواره باید آموزه ها و تعلیمات فراگرفته از محضر بزرگان را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه به خاطره ای از صلابت، شجاعت و تدبیر شهید آیت ا... بهشتی اشاره و تصریح کرد: پس از آنکه بنی صدر باترفندهای تبلیغاتی خاص منجر به کسب رأی از مردم شد و در مقابل رقیب وی که کاندیدای حزب جمهوری اسلامی بود از تصدی کرسی ریاست جمهوری بازماند برخی از بزرگان حزب بر اساس این شکست معتقد بودند نباید حزب جمهوری در انتخابات مجلس وارد عرصه شود.

وی اضافه کرد: این درحالی بود که بنی صدر به دنبال روی کارآوردن مجلسی همسو با خود بود.

نبوی با اشاره به اینکه شکست جلال الدین فارسی بعنوان کاندیدای حزب جمهوری منجر به سستی و اختلاف در درون حزب شد، تصریح کرد: پس از روی کارآمدن بنی صدر وی با روزنامه انقلاب خود مرتب در پی ترور شخصیتی افراد حزب جمهوری بود.

وی درادامه با اشاره به تشکیل جلسه ای در دفتر حزب جمهوری در خیابان سرچشمه اشاره و با بیان این مطلب که در این نشست ايت الله موسوی اردبیلی معتقد بود با شرایطی که برای حزب پیش آمده نباید در انتخابات مجلس شرکت کنیم، افزود: در چنین شرایطی شهید بهشتی با بیان و منطق قوی و شمرده مطرح کردند که باید در انتخابات مجلس شرکت کنیم و مطمئنم که پیروز خواهیم شد.

وی با بیان این مطلب که جمع بندی جلسه مذکور این بود که حزب در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کند، بیان داشت: در شرایط ناامیدکننده که احتمال می رفت مجلسی روی کارآید که اکثریت آن دست بنی صدر باشد، ائتلاف بزرگی بین حزب جمهوری اسلامی، روحانیت مبارز تهران، سازمان مجاهدین و برخی تشکل‌ها پدید آمد که مانع از به وجود آمدن مجلسی با اکثریت طرفداران بنی صدر شد و در آینده نیز شاهد بودیم که همین مجلس دست به استیضاح بنی صدر زد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما باید تلاش کنیم اعتمادی را از سوی افرادی که کار تشکیلاتی و حزبی منسجم و قوی در بین مردم انجام داده اند به وجود آوریم، خاطر نشان کرد: سابقه تحزب در کشور به ویژه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی مثبت نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از احزاب وابسته به شرق و غرب بودند و منافع گروهی خود را پیگیری می کردند، گفت: لذا به همین دلیل در سابقه تاریخی مردم ایران اعتمادی به حزب وجودندارد.

وی تاکید کرد: احزاب باید به قدری شفاف حرکت کنند که این احساس در مردم شکل گیرد که احزاب به دنبال کار صادقانه هستند تا جذب تشکل های سیاسی شوند.

نبوی باتاکید بر اینکه اهداف حزب باید این باشدکه مکتب اسلام ناب محمدی را ازطریق حزب گسترش بدهد، افزود: حزب باید بتواند ثابت کند بازوی توانمندی برای ترویج فرهنگ قرآنی و بسط يد ولایت فقیه هستند چرا که در این صورت موانع فرهنگی  و ذهنی در جامه در خصوص احزاب برطرف خواهد شد.

عضو موسس جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: احزاب نباید فقط در موسم انتخابات فعال شوند بلکه باید برنامه های آموزشی و کادرسازی داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که احزاب با فعالیت‌های خود جوانان را علاقمند به ورود به عرصه های سیاسی و کار تشکیلاتی کنند بیان داشت: ورود جوانان به احزاب و تشکل ها منجر به افزایش آگاهی‌های آنها در عرصه های مختلف اعم از سیاسی و اعتقادی شده و برای بهتر ادراه شدن کشور در ابعاد مختلف توسط آنان تاثیرگذار است.

وی مهمترین معضل و مانع پیش روی احزاب را تامین مالی احزاب دانست و تصریح کرد: مسئولان نظام باید از طریق قانون مبالغی را برا ی فعالیت احزاب پیش بینی کنند تا مانع از آن شوند که احزاب به سوی سرمایه داران دست دراز کنند چرا که این سرمایه داران در صورت تامین مالی آنها انتظارات غیر معقولی از احزاب خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه احزاب نباید به اربابان قدرت متصل شوند بیان داشت: وابستگی به اربابان قدرت منجر به انحراف احزاب و تشکل ها خواهد شد.

وی ادامه داد : اگر نظام منافع مالی احزاب را تامین کنند آنها بهتر و بیشتر درخدمت اهداف نظام خواهندبود.

وی افزود: البته احزاب باید در چارچوبهای قانون اساسی حرکت کرده و دنبال ساختار شکنی نروند چرا که این اقدامات منجر به تبدیل شدن حرکت آنها به حرکت های ضد حزبی خواهدشد.
/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار