کارشناس سياسي لبناني با اشاره به شکست توطئه غرب عليه سوريه خاطرنشان کرد ، بحران سوريه راه را براي تشکيل يک نظام چند قطبي و فروپاشي قدرت آمريکا و غرب فراهم کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه ؛ ميخائيل عوض درباره سياست هاي خصمانه اتحاديه عرب و اروپا عليه شبکه هاي تلويزيوني سوريه گفت: تصميمات وزراي اطلاع رساني اتحاديه عرب مبني بر متوقف کردن پخش برنامه هاي شبکه هاي تلويزيوني سوريه از ماهواره هاي عربي يکي از علل حمله به شبکه به تلويزيوني الاخباريه بوده است.

اين حملات نشان مي دهد شبکه هاي تلويزيوني سوريه فعاليت هاي حرفه اي و واقع گرايانه اي دارند و توانستند با شديدترين جنگ رسانه اي عليه سوريه در طول 1.5 سال گذشته مقابله کنند. در تاريخ سابقه ندارد که حجم زيادي از شبکه هاي ماهواره هاي، روزنامه ها و ديگر رسانه ها عليه کشوري بسيج شده باشد . کشورهاي غربي و عربي مدعي هستند که از آزادي و دموکراسي در سوريه حمايت مي کنند ولي با اين تصميمات ساده ترين حقوق آزادي را که اديان آسماني و قوانين بين المللي مورد حمايت قرار داده اند نقض کرده اند. شهروندان همه ملت ها حق دارند که هر چه را مي خواهند بشنوند و ببينند.

شبکه هاي تلويزيوني سوريه به صورت حرفه اي فعاليت کرده و عليه هيچ کشوري موضع گيري نمي کنند ولي کشورهاي عربي و غربي تروريسم رسانه اي خود را عليه سوريه شدت بخشيده اند و در کشتار ملت سوريه سهيم هستند.کشورهاي عربي و غربي با اين تصميمات، اشتباه کشنده اي مرتکب شده اند و شکي در اين نيست اين سياست ها، تصميمات وارونه اي براي اين کشورها به همراه خواهد داشت.

وي با اشاره به شکست سياست هاي غرب عليه سوريه تصريح کرد : بحران سوريه باعث شکل گيري نظام بين المللي جديدي شده است که جانشين نظام يکجانبه آمريکا است. چين و روسيه دو بار با پيش نويس قطعنامه غرب عليه سوريه در شوراي امنيت مخالفت کردند که اين مسئله بي سابقه است. تلاش براي تشکيل گروه هاي موسوم به دوستان سوريه براي وادار کردن چين و روسيه جهت اعمال فشار بر دمشق به شکست انجاميده است. همچنين ديگر تلاش هاي بين المللي گسترده براي دادن مشوق يا تهديد مستقيم عليه اين کشور نيز تاکنون نتيجه اي نداشته است. چين و روسيه از اعضاي مهم سازمان همکاري شانگهاي هستند. جمعيت اعضاي اين سازمان نيمي از جمعيت جهان است. اعضاي اين سازمان از رشد اقتصادي بالايي برخوردارند.

اما کشورهاي غربي و مشخصا آمريکا و اتحاديه اروپا با بحران هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي روبرو هستند. تهديداتي درباره فروپاشي اتحاديه اروپا مطرح است. آمريکا با بدهي هاي سرسام آوري روبروست و بحران اقتصادي اروپا تاثير بسيار منفي بر اقتصاد آمريکا داشته است. آمريکا در گذشته از نهادهاي وابسته به سازمان ملل براي توجيه سياست هاي خود عليه کشورهاي ديگر استفاده مي کرد ولي در شرايط کنوني قادر به اين امر نيست.

ميخائيل عوض در ادامه گفت: چين و روسيه با قدرت از طرح کوفي عنان در سوريه حمايت مي کنند. آمريکا و متحدان عرب اين کشور با اين طرح مخالفت مي کنند. مطبوعات آمريکايي و اروپايي نتايج نشست اخير کنفرانس ژنو را سيلي بزرگ چين و روسيه به غرب دانستند. کنفرانس پاريس نيز با همين نتيجه روبرو شده است. بنابراين بحران سوريه باعث شکل گيري نظام چند قطبي در جهان شده است. سوريه قدرت بزرگي در منطقه است و توانست توطئه جاري عليه اين کشور را مهار کند.

وي در ادامه تاکيد کرد: مردم سوريه در تظاهرات خود درخواست قانوني را مطرح کردند ولي قدرت هاي منطقه اي و بين المللي تلاش کردند از اين تظاهرات براي اهداف خود و تجزيه سوريه استفاده کنند. در حال حاضر ماهيت توطئه گران منطقه اي و بين المللي عليه سوريه روشن شده است. تحولات شانزده ماه گذشته نشان مي دهد که دولت سوريه با انعطاف پذيري قادر است به نيازهاي مردم پاسخگو باشد و روند اصلاحات نيز در کشور ادامه دارد. همچنين نظام سوريه در اين مدت اثبات کرده است که مانند عراق، ليبي و يوگسلاوي سابق نيست که در برابر متجاوزان خارجي تسليم شود. ناتو قادر نيست در سوريه مداخله نظامي کند چرا که اين کشور از کادر رهبري، ارتش و ملت قوي برخوردار است. در اين مدت اثبات شده است که نظام سياسي سوريه قوي و يکپارچه بوده و وحدت ملي خط قرمز اين کشور شمرده مي شود.
برچسب ها: آمریکا ، سوریه ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار