پس از رواج شعار سریع ترین، قوی ترین، بالاترین در المپیک ؛

المپیک// صنعت پولدارترین هم اضافه شد

با گذشت 116 سال از برگزاری اولین المپیک مدرن امروزه جوایز مالی به یک انگیزه قوی برای ورزشکاران تبدیل شده تا در کنار افتخار بزرگ مدال آوری در المپیک هزینه های معیشتی آنها هم تامین شود.


به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در این راستا تشکیلات ورزشی کشورهای مختلف سعی می کنند با در نظر گرفتن جوایز چشمگیر و قابل اعتنا انگیزه ورزشکاان خود را برای کسب افتخار در معتبرترین رویداد ورزشی جهان بالا ببرند.
در برخی از کشورها این جوایز عمدتا از سوی دستگاه ورزشی کشور پرداخت می شود و در برخی دیگر اکثر کشورهایی که به ورزش به عنوان یک صنعت حرفه ای نگاه می کنند، اسپانسرهای قدرتمند از قهرمانان المپیکی حمایت می کنند.
شاید روزی که پیرده کوتربن المپیک مدرن را بنیانگذاری کرد به این فکر نبود که روزگاری مدال های المپیک پولساز شوند و شعار برترین قهرمانان المپیک از سریع ترین، بالاترین، قوی ترین و سریع تری و بالاترین و قوی ترین و پولدارترین برسد!
در این گزارش نگاهی به وضعیت جوایز مالی قهرمان ورزشکاران المپیک در کشورهای حاضر در بازی های المپیک می اندازیم و خواهیم دید که وضعیت المپین هایی که در بازی های 2012 لندن به میدان می روند بسیار متفاوت از ورزشکاران دیگر است که در سال 1896 در اولین المپیک مدرن در 9 رشته با هم مسابقه دادند می باشند.
روسیه
در المپیک 2008 پکن جایگاه روس ها به عنوان یک قدرت برتر به خطر افتاد چرا که تنها 23 مدال طلا گرفتند و بعد از چین 51 طلا و آمریکا 36 طلا با فاصله زیادی در رده سوم قرار گرفتند و از بریتانیا که در رده چهارم بود فقط چهار مدال طلا بیشتر داشتند.
این یک نتیجه ضعیف برای روسیه بود و حالا که جایگاه سومی خود را با توجه به میزبانی انگلیس در خطر می بینند با افزایش 30 درصدی جوایز مدال آوران المپیکی و رساندن جایزه مدال طلا به 130 هزار دلار حدودا 234 میلیون تومان، و مدال نقره 82 هزار و 500 دلار حدود 148 میلیون تومان و 56 هزار دلار حدود 100 میلیون تومان سعی کرده اند تا انگیزه ورزشکارانشان را بالاتر ببرند.
البته این مبلغ تنها از سوی کمیته ملی المپیک روسیه پرداخت می شود و خود فدراسیون ها وایالات مختلف هم جوایز جداگانه ای به قهرمانانشان میدهند.
بریتانیا
درآمد مدال آوران بریتانیا از طریق اسپانسرها، تبلیغات و شوهای تلویزیونی قابل توجه است.
آژانس اسپانسری اوکتاگون پیش بینی کرده طلایی های بریتانیا در المپیک لندن تا حدود 3 میلیون پوند حدودا معادل 5 میلیارد تومان جایزه دریافت کنند.
به طور مثال کریس هوی دوچرخه سوار اسکاتلندی است که در جمع المپین های بریتانیای کبیر در المپیک پکن قرار گرفته بود درآمد سالانه کریس هوی قبل از المپیک پکن حدود 24 هزار پوند در سال بود اما پس از این که دوچرخه سوار سه مدال در پکن گرفت درآمدش از یک میلیون پوند هم گذشته است.
قزاقستان
قزاق ها برای حضوری موفق تر در بازیهای المپیک 2012 جوایز چشمگیری را برای مدال آوران خود درنظر گرفتند تا بتوانند حضور موفق تری را نسبت به دیگر بازی های المپیک داشته باشند بر همین اساس با دو برابر كردن روسها شگفتي همگان را بر افراشته اند.
 مسئولان قزاقستان براي طلايي هاي المپيك مبلغ 250 هزار دلار حدود 450 ميليون تومان، مدال نقره 150 هزار دلار حدود 270 ميليون تومان مدال برنز  75 هزار دلار حدود 135 ميليون تومان و حتي براي نفرات چهارم، و هشتم نيز مبالغي حدود 30 هزار دلار، 10هزار دلاري و 5 هزار دلار در نظر گرفتند.

***ژاپن
 چشم بادامي ها هم از اين قاعده مسثني نبوده و با توجه به داشتن اسپانسر هاي قدرتمندي كه فدراسيون هاي اين كشور را در كمپ حمايت مي كنند براي قهرمانان خود در  لندن جوايز ويژه اي را درنظر گرفتند.
 براي مثال فدراسيون  شنا و دوچرخه سواري ژاپن به تنهايي به هر قهرمان المپيك لندن 371 هزار دلار حدود 660 ميليون تومان جايزه مي دهند و يا فدراسيون  تنيس روي ميز ژاپن براي طلاي لندن 127 هزار حدود 230 ميليون تومان جايزه گذاشتند.

**** آمريكا

 جوايز آمريكا كه مدال بگيرانش پر شمار است و تنها در المپيك 2008 ،  توانستند صدو ده مدال به دست آورند مسئولان آمريكايي براي طلايي ها خود 25 هزار دلار حدود 45 ميليون تومان، مدال نقره 15 هزار دلار حدود 27 ميليون تومان مدال برنز، 10 هزار دلار حدود 18 ميليون تومان در نظر گرفته اند كه اين جوايز هنوز پس از 18 سال هيچ تغييري نكرده است.
 البته جوايز كميته المپيك اين كشور در مقابل پولي كه از اسپانسر ها عايد قهرمانان آمريكايي مي شود نا چيز است براي مثال يك كمپاني توليدات ورزشي كه اسپانسر مايكل فلپس در المپيك قبلي بود، اعلام كرده اگر فيليپس ركورد 7 مدال طلاي مارك اسپدز را بشكند يك ميليون دلار و حدود يك ميليارد و 800 ميليون تومان به او جايزه مي دهد نكته  جالب توجه آنكه برخي از بسكتباليست هاي ثر وتمند آمريكايي كه احتياجي به جوايز كميته المپيك نشان ندادند المپيك قبلي اعلام كردند كه جايزه  نشان را براي  كمك به برنامه بسكتباليست هاي جوان در آمريكا به اين بخش مي بخشند.

*** چين

 پرداختن جوايز به قهرمانان چين كه پيشتاز المپيك هستند و مدال آوران زيادي دارند كه دشواري  است اما قهرمانان چيني در المپيك پكن 51 هزار دلار حدود 90 ميليون تومان جايزه گرفتند كه اين مبلغ نسبت به آتن 29 هزار دلار بيشتر شده بود اما هنوز به طور قطعي مبلغ جوايز مدال آوران المپيكي بازيهاي لندن مشخص نشده است.

*** كانادا

 برنده مدال طلا:  20 هزار دلار
برنده مدال نقره: 15 هزار دلار
برنده مدال برنز: 10 هزار دلار

***تاجيكستان

مدال طلا 62هزار دلار حدود 110 ميليون تومان
مدال نقره 52 هزار دلار حدود 90 ميليون تومان
 مدال برنز 42 هزار دلار حدود75 ميليون تومان

 در المپيك هاي قبلي سنگاپور و مالزي سخاوتمند ترين كشورها در اعطاي جوايز المپيك بودند ه اند اين دو كشور كه شانس زيادي براي مدال گرفتن در المپيك ندارند سعي كردند با جوايز هنگفت ورزشكارانشان را ترغيب كنند.
سنگاپور براي قهرمانان المپيك در دوره قبل 500 هزار دلار حدود 900 ميليون تومان و مالزي 300 هزار دلار حدود 540 ميليون تومان در نظر گرفته بود.
 همچنين كشور هاي اسكاندياي نظير نروژ و سوئد از طريق اسپانسر ها به برندگان مدال المپيك جايزه مي دهند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.