طرح پزشک خانواده به منطقی مصرف کردن آنتی بیوتیک ها کمک می کند.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندارن گفت: یکی از شایع ترین عفونت های جوامع بشری عفونت هلی کوپاکتر است و حدود 50درصد از جمعیت دنیا در معرض این عفونت قرار دارند.

فاخری افزود: این عفونت در تعداد افراد مبتلا باعث ایجاد التهاب معده و اثنی عشر و زخمهای معده می شود

به گفته وی: حدود80درصدجمعیت بزرگسالان ایرانی در معرض عفونتهای هلی کوپاکترها قرار دارند واین میکروبها نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند.

وی در ادامه گفت:در صورتی که وجود عفونتهای هلی کوپاکترها از سوی پزشک اثبات شود ،این میکروب باعث ایجاد مشکل در بیمار می شودکه نیازبه درمان ترکیبی داروهای آنتی بیوتیکی دارد.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکیدکرد:درمان ترکیبی آنتی بیوتیک ها باید با قدرت ریشه کنی و با قیمت مناسب همراه باشد.

فاخری در مورد مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به مردم توصیه کرد در صورت نیازنداشتن به مصرف آنتی بیوتیک ها از مصرف خودسر وبدون مشورت پزشک به شدت پرهیز شود ودر عفونتهای ویروسی نیز نباید از آنتی بیوتیک ها استفاده شود.

وی تسلط پزشک بر درمان را بسیار موثر وکارآمدبیان کرد وگفت:پزشکان نیز در تجویز نسخه دقت مناسبی داشته باشندو داروخانه ها نیز از ارائه داروهای آنتی بیوتیک ها بدون تجویز پزشک به شدت پرهیز کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران نیز گفت: میانگین مصرف آنتی بیوتیک در ایران ،16برابر سرانه مصرف درجهان است وعلاوه بر مصرف آنتی بیوتیک،مصرف سایر داروها هم در کشور غیرمنطقی است واین نه فقط به اقتصاد سازمان های بیمه گر بلکه به چرخه سلامت بیمار هم ضربه می زند.

خورشیدی افزود:به دلیل اینکه مواد اولیه تولید دارو اغلب وارداتی است این موضوع موجب خروج ارز از کشور می شود.

به گفته وی:آموکسی سیلین 500، در رأس پرمصرف ترین آنتی بیوتیک ها به تعداد 5میلیون و600عدد و سفالکسین ،کوآموکسی کلاو،سیپروفلوکساسین و سفکسیم در رده های بعدی مصرف قرار دارند واین آمار فقط مربوط به نسخه های بیمه ای در استان است.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران بااشاره به اینکه سازمان های بیمه گر برای مصرف آنتی بیوتیک ها ،یک میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده اند گفت: کوآموکسی کلاو با700میلیون تومان بیشترین هزینه را داشت.

خورشیدی با بیان اینکه 35درصد از هزینه درمان های سرپایی ،مربوط به هزینه های آنتی بیوتیک ها است و در تامین اجتماعی ماهانه 400 میلیون تومان هزینه آنتی بیوتیک پرداخت می کنیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران افزود: باید سیستم تهیه و تدوین نسخه های مشخص برای بیماری های شایع کشوری که جنبه علمی دارند راه اندازی شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت: یکی از معظلات درمان بیماری های عفونی به ویژه مشکلات عفونی بیماران بستری ،مقاومت به آنتی میکروبیال هااست که نسبت به اکثرداروهای موجود مقاوم هستند.

صالحی فر افزود: روند تولید آنتی بیوتیک ها در جهان بسیار کند است و تحویل ندادن آنتی بیوتیک ها در داروخانه بدون نسخه یک مقوله بسیار مهمی است که مورد تاکید مسئولان وزارت بهداشت ودرمان نیز است.

وی فرهنگ سازی مصرف صحیح دارو و تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها تاکید کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:حدود 50 درصد از نسخه های صادر شده در کشور،حاوی آنتی بیوتیک است و این در حالی است که در اکثرکشورهای پیشرفته این میزان کمتر از 20 درصد است.

صالحی فر گنجاندن برنامه های آموزشی ،ارائه سیستم های تشویقی برای پزشکان که نسخه های مناسب تجویز می کنند را از اقدامات موثر برای کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور اعلام کردو افزود:دانشگاه علوم پزشکی مازندران به زودی سیستم نسخه نویسی اینترنتی را در استان به اجر در می آورد.

به گفته وی:وانکومایسین ،آنتی بیوتیکی از خانواده گلیکوپیتیدها است که در حال حاضر برای عفونتهای شناخته شده ناشی از MRSAیا MRSEداروی انتخابی است.

وی با اشاره به اینکه درصد انترکوک های مقاوم به وانکومایسین در بیمارستانهای امریکا از 3هزارم درصد در سال 1898 به بیش از 25 درصد در سال 1899 افزایش یافته است تصریح کرد: با توجه به شیوع میکروارگانیزم گرم مثبت مقاوم به وانکومایسین کمیته مشورتی کنترل عفونتهای بیمارستانی در سال 1895درستورالعملی را منتشرساخت و مصرف مناسب وغیرمناسب وانکومایسین را برشمرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه روند بیماری 208 بیمار در 2بیمارستان رازی قائمشهر و امام خمینی (ره) ساری به صورت گذشته نظر مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد:اطلاعات لازم بر اساس پرسش نامه تهیه و استخراج شد

صالحی فر با اشاره به اینکه در این پژوهش5/61 درصدبیماران مرد و 5/38 درصد زن بودند گفت: وانکومایسین از سوی 6/23 درصد متخصصان عفونی،5/36 درصد توسط جراحان و 5/38 درصد توسط سایر پزشکان تجویز شده بود.

وی افزود: در این پژوهش تنها تنها 7/32 درصد بعد شروع درمان با وانکومایسین درخواست کشت آنتی بیگرام داده شده بود و 7/8 درصد آن نیز در 24 ساعت نخست بود.

وی گفت: میانگین و مدکلیرانس کراتینین بیماران در شروع درمان 7 درصد و میانگین دریافت وانکومایسین 8/8 روز و ماکزیمم 48 روز بود.

به گفته وی: با این پژوهش ها بعضی از دستور العمل های HTCPAC در تجویز وانکومایسین رعایت شده است و در نتیجه لزوم آموزش پزشکان در برخی از نکات تجویز،ضروری به نظر می رسد./س

برچسب ها: مصرف ، منطقی ، آنتی بیوتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.