آخرين دستوالعمل هاي انجمن قلب آمريكا به توانمند سازي مردم عادي براي احياي قلبي تنفسي و نجات جان انسانها تاكيد كرده است.

همايون بنادرخشان عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه میلیون ها نفر در سطح جهان به دستور العمل های انجمن قلب آمریکا در مورد احیاء قلبی و تنفسی. C.P.R و مراقبت های قلبی اورژانس E.C.C. توجه دارند و از این طریق به مأموریت خود که همانا نجات جان انسان هاست اقدام می کنند گفت: این دستورالعمل ها بر پایه انجام تحقیقات بیشمار، طبقه بندی شده و مبتنی بر شواهد می باشند که در نقاط مختلف دنیا و توسط گروه های مختلف پزشکی پیگیری می گردند.
 
وي تصريح كرد : با توجه به اينكه  با گذشت زمان، علوم عصر ما دستخوش تغییر شده ، انجمن قلب آمریکا نيز هر پنج سال دستورالعمل های خود را بازنگری نموده و دستاورهای جدید آن را ارائه می کند كه در صورت لزوم توضیحاتی را در هر زمان لازم منتشرمی نماید.
 
 عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به اينكه در 17 اكتبرسال 2010  ميلادي این انجمن آخرین دستورالعمل های خود را در زمینه احياي قلبي تنفسي منتشر نمود که در آن تأکید زیادی برای توانمندسازی مردم عادی برای نجات جان انسان ها بوده است ادامه داد : دستورالعمل هاي ديگري را نيز به صورت متناوب منتشر نموده است.
 
وي بيان داشت : بيش از 40 سال است كه ما ABCرا براي احياي قلبي تنفسي  آموخته ايم كه درحال حاضر در راهنماهاي جديد " ماساژ قفسه سينه ، راه هوايي ، تنفس " توصيه شده و اين توالي جديد به احياگران اين امكان را مي دهدتا  با ساده ترين گام، " ماساژ قفسه سينه" را شروع كنند كه به حذف موانع شروع فوري كمك مي كند.
 
همايون بنادرخشان ادامه داد : با بررسي مطالعات مختلف از سال 2005 تا كنون راهنما هاي متفاوت احياء از جمله آخرين تغييرات در سال 2010 ، بر اهميت ماساژ قفسه سينه با كيفيت بالا تاكيد نموده اند و توصيه ها را تغيير داده اند تا برآيند عملكرد را بهبود بخشند.
 
وي يادآور شد : انجام ماساژ قفسه سينه با سرعت حداقل صد بار در دقيقه ، ماساژ با عمق حداقل 2 اينچ ( 5 سانتي متر) ،  اجازه جهت برگشت كامل قفسه سينه پس از هر فشار،  به حداقل رساندن وقفه ها در ماساژ قفسه سينه ، تغييري در نسبت ماساژ به تهويه يعني  ما ساژ 30 به 2تنفس براي احياگر يك نفره يا دو نفره در بالغين وجود ندارد ،  تنفس هاي احيا تقريبا در طول يك ثانيه داده شوند ،در حدود 1 تنفس در هر 8- 6 ثانيه ، تغيير در زنجيره حمايت پايه از حيات در گام هاي ماساژ قفسه سينه ،راه هوايي ، تنفس  از جمله اين توصيه ها هستند.
 
 
 
شروع احياي قلبي تنفسي بايد با ماساژ قفسه سينه باشد
 عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه  اگر فردي در مورد احياي قلبي تنفسي آموزش نديده است بايد آن را فقط با ماساژدادن انجام دهد و همچنين  " نگاه كردن، گوش دادن ، و احساس كردن براي تنفس" از زنجيره  احياي قلبي تنفسي  حذف شده و احياگر هنگام كنترل پاسخگويي بايد وجود تنفس يا طبيعي نبودن آن را بررسي نمايد از ديگر توصيه هاي اين عرصه است افزود هنگام مشاهده ايست خارج بيمارستاني ، احياگر بايد احياي قلبي تنفسي را با ماساژ قفسه سينه شروع كند .
 
وي با تاكيد به اينكه  مطالعات، فوايد يك شوك و به دنبال ان بلافاصله اجراي  احياي قلبي تنفسي به مدت دو دقيقه را به جاي سه شوك پشت سر هم تاييد مي كنند يادآور شد : سپس ارزيابي مجدد علاءم حيا تي و تصميم براي دادن مجدد شوك ،تجويز دارو و يا ادامه عمليات گرفته مي شود.
 
بنادرخشان تصريح كرد :  حلقه پنجم به حلقه هاي پيشين زنجيره بقا در راهنماي بزرگسالان  اضافه شده كه در آن به مواردي از جمله  تشخيص فوري ايست قلبي و فعال كردن سيستم پاسخگوي اورژانس ،  احياي قلبي تنفسي زود هنگام با تاكيد بر ماساژ قفسه سينه،  حمايت پيشرفته حيات به صورت مؤثر ، مراقبت جامع پس از ايست قلبي و مراقبت جامع پس از ايست قلبي براي افزايش ميزان بقاي مصدومين با پذيرش شده به بيمارستان اشاره شده است .
 
وي با بيان اينكه اخیراً انجمن قلب آمریکا طی دستورالعملی توصیه نموده که در ایست شاهدی که توسط افراد عادی مشاهده شود تنها دادن ماساژ قلبی  کافی بوده و دیگر نیازی به دادن تنفس مصنوعی نیست كه این روش به نام های  CPR نیز نامیده می شود .
 
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: این موضوع به دلیل عدم برخورداري از آموزش کافی برای دادن تنفس مصنوعی ، پیچیدگی این کار نسبت به دادن ماساژ ، ترس از آلودگی و یا سرایت بیماری پیشنهاد شده كه در اين راستا بررسی ها نشان داده که قطع ماساژ قلبی برای انجام تنفس مصنوعی ، فشار گردش خون  مغزی را به شدت کاهش می دهد ،که این موضوع به تنهایی ارزش و اهمیت انجام ماساژهای قلبی مداوم  و بدون وقفه را نشان می دهد .
 
  
اهميت طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي احيا بسيار بالاست
 
   وي با بيان اينكه  نکته دیگر موجود در دستورالعمل ها ، سه مرحله ای بودن ایست قلبی به واسطه بروز فیبریلاسیون بطنی است كه فاز اول ، فاز الکتریکی نامیده شده و حدود صفر تا پنج دقیقه به طول می انجامد گفت: در طی این فاز مهمترین کار لازمه ، انجام دفیبریلاسیون سریع بیمار است و به همین دلیل مزیت استفاده ، ارزش و اهمیت کار در گستره وسیعی از اماکن مانند فرودگاه ها ، رستوران ها و مراکز تجمعی دیگر به خوبی روشن می شود .
 
بنادرخشان از فاز دوم  به نام فاز گردش خون نام برد و افزود :حدود 5  تا 15 دقیقه به طول می انجامد كه در طی این فاز ایجاد فشار در گردش خون کرونری و مغزی جهت باز گرداندن زندگی طبیعی به سلولهای عصبی بیمار بسیار حیاتی است.
 
وي ادامه داد : فاز سوم ، فاز متابولیک است که همراه با بکارگیری مفاهیم جدید ،و ابداعی مورد نیاز است و یکی از مثال های آن استفاده از هایپوترمی خفیف جهت بیمار می باشد .
 
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه بيشتر تغييرات و توصيه ها در اين راهنماها براي ساده كردن و افزايش پاسخگويي در بالين ودر نهايت نجات زندگي هاي بيشتر ، طراحي شده اند ياداور شد : زيرا بسياري از قربانيان ايست خارج بيمارستاني هيچ نوع كمكي را دريافت نمي كنند و نيزكيفيت احياي قلبي تنفسي و مراقبت پس از ايست قلبي بايد توسط تيم هاي سازماندهي شده احيا ، ارتقا يابد كه آموزش و تمرين هاي مكرر با توجه به اجرا عمليات به صورت گروهي  كليد هاي بهبود هستند.
 
وي در پايان خاطرنشان كرد: طراحي و اجراي برنامه‌هاي آموزشي مناسب در طي دوره‌هاي مختلف تحصيل پزشكي و تكرار اين برنامه‌ها مي توانند نقش مهمي در ارتقا دانش و بهبودي نگرش آنان داشته باشد كه در نهايت نگرش افراد نيز نسبت به انجام عمليات بسيار حائز اهميت است./عط
برچسب ها: تنفس ، قلب ، عملیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار