رئيس انجمن سرطان ايران با بيان اينكه سالانه بيش از 30هزار نفر در اثر سرطان جان خود را از دست مي دهند گفت: سرطانها هزينه هاي بسياري را به سيستم بهداشتي كشورها تحميل مي كنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر عبدالله فضلعلي زاده رئيس انجمن سرطان ايران در چهارمين كنگره سرطان‌هاي زنان ايران اظهار كرد: سرطان يكي از علل عمده مرگ و مير در جهان محسوب مي‌شود كه برخورداري از اطلاعات كافي درباره عوامل سرطان زا به منظور پيشگيري و مبارزه با اين بيماري ضروري است.

وي با اشاره به اينكه بيماريهاي مزمن غير واگير، افزايش سن جمعيت و صدمات ترافيك جاده‌اي جامعه ايران را تحت تاثير قرار داده افزود:  در اين ميان بيماري سرطان از عمده مشكلات نظام سلامت شناخته مي شود.

دكتر فضلعلي زاده تصريح كرد:  كنترل سرطان بر شش پايه تشخيص زودرس، درمان به موقع، پيشگيري،‌انجام پژوهش، ثبت سرطان و مراقبت از بيماران سرطاني استوار است و بر اساس آخرين بررسي‌هاي انجام شده در ايران سرطان پس از بيماريهاي قلبي و عروقي و حوادث جاده‌اي سومين عامل مرگ و مير محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينكه سالانه بيش از 30 هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست مي‌دهند ادامه داد : تغيير جايگاه اين بيماري در ايران و جهان است از جمله مواردي است كه ثبت سرطان را به ضرورت تبديل مي‌كند.

وزارت بهداشت براي اجراي برنامه ها از انجمن ها استفاده نمايد

رئيس انجمن سرطان ايران تصريح كرد: در سال 75 تعداد 17 هزار و 765 نفر ، در سال 82 تعداد 38 هزار و 468 نفر ، سال 83 تعداد 42 هزار و 216 نفر و در سال 84 تعداد 55 هزار و 855 نفر ابتلا به سرطان به ثبت رسيده اند كه در اين راستا اطلاعات مربوط به سرطان در كشور و ثبت آن زير بناي برنامه ريزي براي كنترل اين بيماري محسوب مي شود.

فضلعلي با بيان اينكه انجمن‌هاي علمي مي‌توانند در تدوين برنامه‌هاي راهبردي مشاركت داشته و در دست يابي به سند چشم انداز 20 ساله نيز به دولت كمك كنند يادآور شد:  از سوي ديگر مي توانند در افزايش اطلاعات مردم درباره سرطان عملكرد موثري داشته باشد كه در اين راستا وزارت بهداشت بايد در زمينه تصميم سازي، تصميم گيري و اجراي برنامه‌هاي خود از نظر انجمن‌هاي علمي استفاده نمايد.

رييس انجمن سرطان ايران در پايان با اشاره به اينكه سرطان دومين علت مرگ و مير در كشورهاي غربي و سومين علت مرگ در كشورهاي در حال توسعه است خاطرنشان كرد: پيشگيري اساسي ترين مرحله براي مبارزه و كنترل سرطان محسوب مي شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار