مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خوزستان پیش بینی كرد: امسال حدود 175 هزارتن خرما از نخلستان های استان خوزستان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛'حلیم كوتی' دراین باره اظهارداشت: برداشت خارك و رطب به طور معمول بنا به شرایط آب و هوایی و نوع رقم متغیر است و از اواسط تیرماه تا اوایل مرداد ماه آغاز می شود و برداشت خرما از اواخر مرداد تا اوایل شهریور ماه شروع می شود.

وی سطح نخلستان های خوزستان را 41 هزار هكتار اعلام كرد و گفت: در این استان حدود یك صد رقم خرما وجود دارد كه بیش از 30 رقم آن بسیار مرغوب بوده و قابلیت توسعه و كشت و كار را دارند.

مدیرباغبانی سازمان جهاد كشاورزی خوزستان افزود: در حال حاضر بیشترین میزان تولید به ارقام استعمران، برحی، بریم، كبكاب، زاهدی و گنطار اختصاص دارد.

كوتی متوسط عملكرد خرمای استان را در هر هكتار 5/5 تن ذكر كرد و افزود: این عدد در مناطق مختلف و برای ارقام مختلف متفاوت است و به طور مثال عملكرد یك هكتارخرمای استعمران در اهواز بالاتر از 11 تن است و برحی نیز بافزون بر 50 تن در هر هكتار استعداد تولید دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهادكشاورزی خوزستان به شهرستان های عمده تولید كننده خرما در استان اشاره كرد و اظهارداشت: آبادان، شادگان، اهواز، خرمشهر، ماهشهر و بهبهان از جمله شهرستان هایی هستند كه در استان بیشترین تولید خرما را دارند.

وی به برنامه های سازمان در خصوص توسعه نخلستان ها اشاره كرد و گفت: بر اساس ظرفیت و شرایط آب و هوایی شهرستان ها به ویژه تامین آب آبیاری و تامین اعتبار و تسهیلات بانكی هرساله سطحی افزون بر یك هزار و 200 هكتار برای توسعه نخیلات در نظر گرفته می شود.

كوتی افزود: در صورت تامین آب و اعتبار لازم و مشاركت بهره برداران امكان افزایش این سطح بالاتر از یك هزار و 800 هكتار نیز وجود دارد. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.