فايننشال تايمز نوشت: مرگ شاهزاده نايف بن عبد العزير وليعهد عربستان و محافظه کارترين عضو ارشد خانواده سلطنتي در حالي روي داده است که بزرگترين صادر کننده نفت جهان با موضوعات اصلاحات در داخل و تغييرات گسترده در سراسر خاورميانه روبرواست.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي اين روزنامه در تحليلي به قلم سيمون کِر و کاميلا هال نوشت: شاهزاده نايف که حدود دو دهه وزير کشور بود و در اواخر دهه 70 سن خود قرار داشت، اکتبر سال قبل با مرگ برادرش شاهزاده سلطان به وليعهدي منصوب شد.

شاهزاده نايف محافظه کار مصلحت گرايي که مخالف رويکرد اصلاح طلبانه تر عبدالله پادشاه عربستان بود ، در سال هاي اخير به ميزان فزاينده اي در اين کشور نفوذ يافته بود.

عمدتا پيش بيني مي شود عبد الله 87 ساله شاهزاده سلمان وزير دفاع و استاندار پيشين رياض را به عنوان وليعهد جديد انتخاب کند.

ديپلمات ها، شاهزاده سلمان را فردي مصمم و مورد احترام مي دانند و تشکيلات نظام حاکم اميدوار است وضع بهتر سلامتي وي موجب برقراري دوره اي از ثبات در راس هرم تصميم گيري در عربستان شود.

تحليلگران مي گويند: شاهزاده سلمان در عين حال که فردي ليبرال تلقي نمي شود، ممکن است به اصلاحات اجتماعي پادشاه عربستان که از زمان آغاز بيداري اسلامي کند شده است قدرت بيشتري بدهد.

تحليلگران همچنين معتقدند مرگ نايف ممکن است آغازي براي تغيير لحن در داخل دولت باشد در عين حال اين تحليلگران هشدار مي دهند اين تغيير در عربستان تدريجي خواهد بود کشوري که اصلاحات در آنجا پس از ارزش هاي سنتي در درجه دوم اهميت قرار دارد.

عربستان مانع از اعتراض هاي گسترده خياباني شده است که کشورهاي ديگر منطقه را تحت تاثير قرار داده اند..

ژان فرانسوا سزنک  استاد دانشگاه جورج تاون گفت: شاهزاده نايف محافظه کارتر بود و تمايل کمتري به توسعه اقتصادي کشور مثلا با قرار دادن زنان جزو نيروي کار داشت. من معتقدم شاهزاده سلمان که از لحاظ جسمي سالم تر است، برنامه اصلاحاتي را که پادشاه عربستان اعلام کرده است ادامه مي دهد.

مرگ دومين وليعهدعربستان ظرف مدت نه ماه موضوعي نگران کننده ميان فرزندان سالخورده بنيانگذار عربستان است.

انتصاب وليعهد جديد موجب ايجاد تغييراتي در سلسله مراتب قدرت ميان تصميم گيرندگان عربستان خواهد شد آنهم در زماني که رياض پس از انقلاب هاي کشورهاي عرب نقشي مهم را در عرضه سياست منطقه به عهده گرفته است.

عربستاني ها که از سرعتي که آمريکا - متحد رياض - حسني مبارک رئيس جمهور مصر را رها و به توده هاي مردم انقلابي واگذار کرد نگران شده اند ، ديپلماسي خود را در منطقه تشديد کرده اند  و اخيرا براي ايجاد اتحاديه اي عربي متشکل از کشورهاي حاشيه خليج فارس تلاش مي کنند.

عربستان همچنين به صورت حامي مالي مهم مصر ظاهر شده است کشوري که ظرف چند روز آينده رئيس جمهور جديد آن معرفي خواهد شد.

مخالفت هاي داخلي پس از بيداري اسلامي و مطرح شدن درخواست هايي براي برقراري دموکراسي و فعاليت فعالان زن که آزادي هاي بيشتري مي خواهند ، تحمل نشده است.
تشکيلات امنيتي ، ناآرامي ها در استان شيعه نشين و غني از لحاظ نفت را به سرعت سرکوب کرده اند.

شاهزاده نايف در شکل دادن سياست عربستان در قبال قيام بحرين نقشي مهم ايفا کرد.
نيروهاي عربستان هدايت نيرويي نظامي از کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس را به عهده داشت که مارس 2011 براي حمايت از سرکوب مخالفان حکومت بحرين وارد اين کشور شدند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار