كشاورزان گوجه فرنگی كار آفت 'مینوز' را بسیار جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان با اشاره به مشاهده آفت 'پروانه مینوز گوجه فرنگی' در تله های فرومونی كارگذاشته شده در مزارع تمامی شهرستان های استان زنجان،گفت: در برخی از این تله ها70 تا 80 حشره مشاهده شده كه این تعداد بیش از دو برابر تعداد مجاز جهت مبارزه شیمیایی می باشد.

عسگری افزود: توصیه می شود در صورت مشاهده 30 عدد از حشره 'پروانه مینوز گوجه فرنگی' مبارزه شیمیایی با سموم پیشنهادی صورت گیرد.

وی با تاكید بر این نكته كه هر سمی قابل استفاده در گیاه گوجه فرنگی بخصوص در مرحله 'رسیدگی' نیست ،خاطرنشان کرد: سم میكروبی Bacillus thuringiensi با نام اختصاری 'بی تی' و سم 'آبامكتین' از طرف سازمان حفظ نباتات كشور جهت مبارزه با آفت مینوز گوجه فرنگی پیشنهاد شده است.

حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان میزان خسارت آفت مینوز گوجه فرنگی را در مزارع 50 تا صد در صد بیان كرد وگفت:این آفت در گلخانه های سبزی و صیفی قادر است خسارت صد در صدی به محصول گوجه فرنگی وارد سازد.

عسگری تصریح کرد:كشاورزان در صورت مشاهده علایم خسارت بر روی برگ،میوه و ساقه به نزدیك ترین مراكز خدمات كشاورزی یا شبكه های مراقبت شهرستان مراجعه نموده و توصیه های لازم را دریافت نمایند.

گفتنی است آفت مینوز گوجه فرنگی در اكثر استان های كشور مشاهده شده و منحصر به استان زنجان نمی باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.