ميدان نفتي پايدار شرق در مرز استان­های خوزستان و ايلام تا سال گذشته به علت بالا بودن غلظت نفت اين ميدان، ميزان توليد بسيار پاييني در حدود 500 بشكه در روز داشته است.

 نفت این میدان پس از استخراج به واحد بهره­برداري چشمه خوش ارسال و پس از آن جهت صادرات آماده مي­شود. با تلاش متخصصان ايراني با وجود تحريم­هاي غرب در صنعت نفت، توسعه اين ميدان توسط متخصصان ایرانی با موفقيت انجام و برگ زريني به افتخارات ايران اسلامی افزوده شد.

* لزوم توسعه میدان پایدار شرق و افزایش تولید

پيمان ايماني مجري طرح توسعه ميدان پايدار شرق در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به توليد پايين اين ميدان گفت: توليد اين ميدان پايداري مناسبي نداشت و تنها در فصل­هاي گرم سال و آن هم در روزها توليد انجام می­شد. به همين دليل بهره­برداری از اين ميدان از نظر اقتصادي در وضعیت مناسبی قرار نداشت و ضرورت داشت نسبت به توسعه اين ميدان اقدام شود. به همین منظور با يك شركت اروپايي مذاکره شدیم و این شرکت کار خود را آغاز کرد.

* عبور متخصصان ایرانی از سد تحریم­ها در توسعه این میدان نفتی

در ادامه نصر الله اديم مسئول منطقه چشمه خوش به عنوان بهره­بردار این میدان نفتی در تشريح وضعيت توسعه ميدان گفت: شركت اروپايي مجري طرح با نصب يك مجموعه پمپ دوفازي فعالیت خود را شروع کرد، اما به دليل بروز تحريم­ها از راه­اندازي و تكميل پروژه انصراف داد و اين پروژه را نيمه تمام باقي گذاشت. در این زمان بود که متخصصان ايراني با تکیه بر توان فنی و تخصصی خود، وارد عمل شدند و با تكميل پروژه در مدت يك هفته، توليد را محقق كردند. در این طرح جوانان ایرانی ثابت کردند که "ما می­توانیم".

افزایش 12 برابری تولید پس از توسعه میدان نفتی

غلامرضا صفري سرپرست تاسيسات بهره­برداري چشمه خوش با اشاره به نتايج توسعه ميدان پايدار شرق گفت:‌ توليد قبلي این ميدان تنها 500 بشكه در روز بود كه با اجراي طرح توسعه به 6000 بشكه در روز رسيد. با حفاري پنجمين چاه اين ميدان نفتي، شاهد توليد روزانه 10 هزار بشكه نفت خام در نيمه دوم سال 91 خواهيم بود.

تامین منافع ملی با توسعهمیدان نفتی پایدار شرق

همچنین مهدي فكور مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي ايران با اشاره به منافع اقتصادي توسعه اين ميدان گفت: در سال گذشته درآمد ناشي از صادرات 500 بشكه نفت اين ميدان با فرض قيمت 80 دلار براي هر بشكه و دلار 1226 توماني سالانه به 17.5 ميليارد تومان مي­رسيد. پس از توسعه ميدان پايدار شرق با فرض همان قيمت برای نفت خام، ميزان توليد به بيش از 214 ميليارد تومان رسيده است كه 12 برابر درآمد قبلي اين ميدان است. با اجرای این طرح می­توان گفت که هیچ میدان نفتی در هیچ دسته­بندی فنی وجود ندارد که ما نتوانیم نفت آن را به تولید برسانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار