نتيجه پژوهشي در تل آويو نشان مي دهد ، اقدام مصر در لغو توافقنامه انتقال گاز به اراضي اشغالي آخرين ميخ را بر تابوت مرده عادي سازي روابط ميان تل آويو و قاهره مي كوبد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري سما در فلسطين ؛ در اين تحقيق که مرکز مطالعات امنيت ملي اسرائيل در تل آويو انجام داده است از توافقنامه گازي اسرائيل- مصر به عنوان عاملي مهم در اميدواري ها براي عادي شدن روابط اقتصادي ميان دو طرف ياد شد و آمده است:‌ لغو اين توافقنامه به طور آشکارا يک اقدام سياسي و نتيجه تسليم شدن مسئولان مصري در برابر خواسته افکار عمومي اين کشور بود ضمن اينکه در ملغي اعلام شدن آن مسئولان اصلي و تصميم گير مصرنقش داشته اند.

مطالعه مذکور مي افزايد: « تلاش مصر و اسرائيل براي بي اهميت جلوه دادن اين موضوع در واقع بيانگر عمق فضاي دردناکي نيست که از زمان برکناري حسني مبارک بر روابط دو طرف حاکم شده است.

دو طرف اسرائيلي و مصري تلاش کردند لغو اين توافقنامه را اقدامي غير سياسي جلوه دهند به همين منظور مصر لغو قرارداد را پاسخ به نقض مفاد توافقنامه از طرف مقابل و اقدام قاهره در اين زمينه را منطبق با محتواي توافقنامه توصيف کرد چنانچه اسرائيل نيز تلاش کرد چنين وانمود کند که اين تصميم تاثير سوئي بر روابط دو  جانبه در زمينه هاي مختلف نخواهد داشت.

در پژوهش مرکز مطالعات امنيت ملي اسرائيل اضافه شد:‌ لغو توافقنامه گازي هنوز سبب نشده است که مصر دچار زيان سياسي شود اما زيان سياسي اسرائيل در اين زمينه وحشتناک بوده است به همين منظور اين تصميم را مي توان آخرين ميخ بر تابوت مرده عادي سازي روابط ميان دو طرف دانست.
مطلب مذکور مي افزاد:‌ هر چند از امضاي توافقنامه صلح ميان مصر و اسرائيل 33 سال مي گذرد اما لغو توافقنامه گازي ميان دو طرف به خوبي گوياي اوج تنش در روابط ميان امضا کنندگان صلح کمپ ديويد است، مصري ها هنوز توافقنامه کمپ ديويد را يک ضرورت استراتژيک مي دانند نه پيمان نامه صلح.

پژوهش مذکور در ادامه توصيه مي کند لغو توافقنامه گازي اين نکته را به اسرائيل گوشزد کرده است که نبايد تنها به گاز مصر دلخوش کند با اين حال اگر مصر بار ديگر خواستار تجديد توافقنامه شد اسرائيل بايد بپذيرد زيرا اين امر براي دو طرف اهميت سياسي به سزايي دارد.

اين نوشته در ادامه درخواست هايي را مبني بر پا درمياني آمريکا در اين موضوع و اعمال فشار بر مصر  براي از سرگيري مجدد ارسال گاز به اسرائيل، غير معقول خواند و افزود: « اگر در اين زمينه آمريکا بر مصر فشار بياورد روابط مصر و اسرائيل از شرايطي که الان بر آن حکم فرماست بدتر خواهد شد».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار