احزاب و گروه هاي سياسي لبنان ، امروز بار ديگر بر سر ميز گفتگوي ملي حاضر مي شوند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه الجزيره عربي ؛ گفتگوي ملي که ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان دعوت به برگزاري آن کرده بود ، امروز دوشنبه انجام خواهد شد.

آن ها تلاش خواهند کرد تا به درگيري هاي خياباني که طي هفته هاي گذشته بروز کرده پايان دهند. اين درگيري ها به حدي بوده است که برخي طرف هاي منطقه اي و جهاني هشدار داده اند که ممکن است اين درگيري ها باعث شود تا بحران سوريه به لبنان کشيده شود.

موضوع درخواست رئيس جمهور لبنان براي تشکيل گفتگوي ملي منحصر در بررسي سلاح مقاومت و چگونگي بکارگيري آن، کي و کجا و چگونه است همچنين مربوط به بررسي اسلحه گروه هاي فلسطيني در بيرون از اردوگاه هاي لبناني و بررسي سلاح هايي که اخيراً در شهرهاي لبنان ديده مي شود مي پردازد.
با وجود اين مساله قبل از برگزاري نشست گفتگوي ملي طرح هايي از اين سو و آن سو ارائه مي شود.

آخرين طرحي که ارائه شده طرحي است که نيروهاي چهارده مارس ارائه کرده اند و آن را طرح نجات بخش ناميده اند و گفته اند به چيزي غير از آن پايبند نخواهند بود.

فواد السنيوره رئيس فراکسيون المستقبل گفت: نيروهاي 14 مارس طرح براي خروج لبنان از اين تنگنايي که گرفتار آن شده، ارائه کرده است و راه عبور براي رسيدن به کشوري با ثبات است.
رسيدن به يک کشور با ثبات خواسته سيد حسن نصر الله نيز هست.  وي طرحي ارائه کرده است که در آن پيشنهاد تشکيل يک کنفرانس قانون اساسي ملي براي تشکيل دولتي قوي مي دهد.
پس از تشکيل دادگاه بين المللي براي بررسي پرونده ترور رفيق حريري و خروج سوريه از لبنان در سال 2005 نيز گفتگوهاي ملي انجام شد و درباره موضوعات بسياري از جمله سلاح حزب الله و رابطه با سوريه گفتگو شد و تصميم هايي نيز گرفته شد اما اين تصميم ها به مرحله اجرا در نيامد حال بايد ديد گفتگوهاي ملي جديد که بيش از يک سال و نيم از توقف آن مي گذرد چه نتايجي در پي خواهد داشت و آيا اين نتايج به صورت عملي اجرا خواهد شد؟
مردم لبنان به خوبي مي دانند که گفتگوهاي ملي معجزه نخواهد کرد، با اين حال برخي اميدوارند که اين نشست باعث شود تا سياستمداران کشور به صورت کامل در جريان بحران قرار گيرند و روند وقوع آن کند شود.

برچسب ها: لبنان ، سلیمان ، احزاب ، طرابلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار