به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران نعمت الله پوستين دوز با اشاره به رونمايي آغاز طرح ارتقاي خودروهاي گروه خودروسازي سايپا به استاندارد يورو4 توسط رياست محترم جمهور و با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در اواخر سال گذشته اظهار داشت: بر اساس زمان بندي و برنامه هاي تعريف شده مشترك، طرح مذكور در حال انجام است اما همان طور كه در زمان رونمايي هم اعلام شده بود، پيش فرضهاي اقتصادي و مالي پروژه دست خوش تغيير خواهد شد.
وي افزود: بيشتر قطعات مرتبط با ارتقاي استاندارد به يورو4 خارجي و وارداتي بوده و توان توليد و طراحي و تأمين اين قطعات از ابتدا به ساكن در كشور وجود ندارد و مستلزم تغييرات در حدود 80 قطعه است كه نياز به ارزبري بالايي دارد .
پوستين دوز تاكيد كرد: براي رسيدن اين پروژه به نتيجه نهايي و تأمين قطعات و اجزاي مورد نياز براي ارتقاي استاندارد به يورو4 و افزايش توليد در زمان مقرر و همچنين به منظور تنظيم بازار و قيمت تمام شده گروه خودروسازي سايپا نياز به كمك سازمان هاي ذيربط همچون وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان حمايت از مصرف كنندگان، وزارت نفت و سازمان حفاظت محيط زيست دارد.
مدير عامل گروه خودروسازي سايپا تصريح كرد: در ارتقا استانداردها كيفيت اجزا به ويژه در قواي محركه، از جمله بلوك سرسيلندر، سيستم كاليبراسيون، ايي.سي.يو، مجموعه خنك كننده و برخي از اجزاي بدنه دستخوش تغييرات عمده ميشوند كه بايد براي طراحي و تغيير قالب ها و تجهيزات و ابزارهاي توليد نيز متناسب با آن سرمايه گذاري به عمل آيد.
پوستين دوز در ادامه به موضوع تأمين قطعات و مجموعههاي لازم براي ارتقا به استاندارد يورو4 پرداخت و گفت: رونمايي پروژه ارتقا به استاندارد يورو4 با نوسانات نرخ ارز و نامشخص بودن نرخ پايه و نرخ مرجع ارز همزمان شد كه در هنگام اجراي پروژه، قيمتهاي تعريف شده نيز با تغييرات نرخ ارز دستخوش تغيير گرديد.
وي به موضوع تأمين سوخت متناسب با استاندارد يورو4 اشاره كرده و گفت: سايپا براي تست موتورها با استاندارد يورو4 به منظور تأمين سوخت مورد نياز، با شرايط سخت و با قيمت تمام شده بسيار بالا و در زمان بندي طولاني از شركت نفت مواجه شد.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با يادآوري مشكلات توليد خودروهاي دوگانه سوز خاطرنشان كرد: در ابتداي طرح دوگانه سوز شدن خودروها مشتريان با مشكلاتي مواجه بودند كه آن را از چشم خودروسازان ميديدند حال آن كه دليل اصلي آن كم و كاست در بخش سوخت بود كه باعث مي شد خودرو از تنظيم و ريتم عادي خارج شود و اشكالات سوخت در تنظيمات و رفتار موتور اثر منفي داشت.
پوستين دوز گفت: عنوان كردن مسائلي نظير چالشهاي سفارش گذاري قطعات، گشايش ال.سي. تأمين مالي از بانك ها، دريافت محموله ها از خارج و غيره به معني آن نيست كه خودروسازان ميخواهند از ارتقاي به استاندارد يورو4 شانه خالي كنند بلكه مي خواهند با سازماندهي و مديريت به موقع و صحيح در جهت منافع ملي گام بردارند.
مدير عامل گروه خودروسازي سايپا ابراز اميدواري كرد با تشكيل كارگروهي متشكل از خودروسازان، سازمان محيط زيست، وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان تنظيم كننده بازار، امكان مديريت و سازماندهي به موقع اين طرح فراهم شود./س