ظرفیت تولید بنزین کشور با بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس در سال جاری حدود 6 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد که در حال حاضر این طرح از پیشرفت فیزیکی 65.5 درصدی برخوردار است.

احمد فرزانه مجری طرح تکمیل و توسعه ظرفیت پالایشگاه بندرعباس درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این که طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس یکی از سودآورترین پروژه های پالایشگاهی کشور است افزود: طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس مشتمل بر 9 واحد اصلی است که واحدهای تصفیه هیدورژنی نفتا با ظرفیت روزانه 25 هزار بشکه، واحد بنزین سازی (اکتانایزر) با ظرفیت 25 هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک با ظرفیت 19 هزار و 700 بشکه، واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت 20 هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز با ظرفیت 50 هزار بشکه و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت 120 تن در روز از واحدهای مهم و تحت لیسانس این طرح هستند.
فرزانه تاکید کرد: با اجرا و تکمیل طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس، روزانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین معمولی (واحد ایزومریزاسیون)، 3 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین سوپر (واحد اکتانایزر)، 7 میلیون و 800 هزار لیتر نفت گاز مرغوب، 250 تن گوگرد دانه ای و 33 هزار و 600 لیتر گاز مایع به ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه افزوده می شود.
وی افزود: واحدهای یوتیلیتی (آب، برق، بخار) و ایزومریزاسیون از جمله واحدهایی هستند که در مرحله اول در این پروژه به بهره بهره داری می رسند.
فرزانه پیشرفت فیزیکی این طرح را 65.5 درصد عنوان کرد و گفت: میزان پیشرفت به تفکیک در بخش مهندسی اصولی 100 درصد، مهندسی تفصیلی و خرید 87.6 درصد، تدارکات و تامین مصالح و مواد 73.4 درصد و در بخش ساختمان و نصب 44.4 درصد است.
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح در مجموع روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین و 7.8 میلیون لیتر نفت گاز مطابق با استانداردهای اروپایی یورو 4 به تولیدات پالایشگاهی کشور افزوده خواهد شد و هم اکنون دو شرکت ایرانی به صورت کنسرسیوم EPS در حال حاضر فعالیت می کنند.
مجری طرح تکمیل و توسعه ظرفیت پالایشگاه بندرعباس در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره احجام پروژه ادامه داد: کل حجم بتن ریزی این طرح بیش از 96 هزار مترمکعب، اسکلت فلزی 4 هزار تن، تجهیزات ثابت 19 هزار تن، تجهیزات دوار 4 هزار تن، عایق بندی 100 هزار تن، لوله کشی روزمینی 620 هزار اینچ قطر، لوله کشی زیرزمینی 120 هزار اینچ قطر، کابل اندازی برق و ابزار دقیق یک هزار و 500 کیلومتر و رنگ و سندبلاست (زنگ زدایی فلز) یک میلیون و 300 هزار مترمربع خواهد بود.
وی با تاکید بر بازگشت سرمایه مطلوب این طرح میزان سرمایه گذاری موردنیاز آن در بخش ریالی را سه میلیارد و 771 میلیون ریال و در بخش ارزی 325 میلیون یورو عنوان کرد و افزود: بهره برداری از این پروژه پس از بهره برداری سالیانه 250 میلیون دلار (معادل بیش از 20 میلیون دلار در ماه) سود خالص برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: طرح تکمیل و توسعه ظرفیت در پالایشگاه بندرعباس در قالب چهار پروژه رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس، افزایش تولید بنزین، توسعه سیستم واردات ـ صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس و ساخت اسکله‌های جدید نفتی در بندرعباس در حال اجراست.
فرزانه تاکید کرد: با توجه به این که در آینده خوراک پالایشگاه بندرعباس به وسیله خط لوله قشم- بندرعباس تامین خواهد شد و صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی از 50 به 78 هزار متر مکعب افزایش می‌یابد، ضروری است تاسیسات موجود صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی بندر‌عباس در اسکله‌های شهید رجایی و فولاد، بازوهای بارگیری، خطوط لوله انتقال فرآورده به کشتی، مخازن، پمپ‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری توسعه یابد.
مجری طرح تکمیل و توسعه ظرفیت پالایشگاه بندرعباس در خصوص نامگذاری سال جدید با نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود: کشور ما نخستین کشور تولید کننده نفت و گاز در جهان است بنابراین هر قدمی در این صنعت برداشته می شود در راستای همان فرمایش مقام معظم رهبری است و پروژه هایی که در صنعت نفت اجرا می شود به تولید ملی برمی گردد.
وی خاطر نشان کرد: بنزین یک محصول استراتژی است و خود کفایی در تولید بنرین از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است و چرخه اقتصاد و صنعت با توسعه آن به چرخش در می آید بنابراین تحقق شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با توسعه زیرساخت های انرژی و برق محقق می شود./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار