هر انسانی در هر گوشه از جهان با هر میزان وجدان و خودآگاهی جنایت اواخر ماه میلادی گذشته در حوله را محکوم می کند؛ جنایتی که در آن، 108 انسان بی گناه، از جمله 49 کودک قربانی شدند و جامعه جهانی نیز بلافاصله بدون در نظر گرفتن ریشه های اصلی بحران، انگشت اتهام را به سوی دولت بشار اسد در دمشق نشانه گرفت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، پروفسور "چاندرا مظفر"، استاد سرشناس مالزیایی و رئیس "جنبش بین المللی جهان عادلانه" در یادداشتی می نویسد: "هیچ مرجع عادل و منصفی برای تعیین ریشه ها و عوامل جنایت حوله وجود ندارد. سازمان ملل متحد، همانطور که انتظار می رفت تنها چند ساعت بعد از وقوع حادثه، بدون اینکه حتی منتظر گزارش رسمی ناظران این سازمان در سوریه باشد، قطعنامه ای ناموفق را بر علیه سوریه تصویب کرد. چین، روسیه و کوبا که به نیات واقعی سازمان و ملل و حامیان غربی اش آگاه هستند و شاهد رویکرد این سازمان از همان ابتدا بر علیه دولت روسیه بوده اند، این قطعنامه را نپذیرفتند."


مظفر در ادامه می نویسد: "اگر چه همه امیدوراند که مسببان اصلی کشتار حوله هر چه زودتر مشخص شوند، اما از آن مهمتر پایان یافتن خشونت در سوریه است. هدفی که البته کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل و نماینده ویژه فعلی این سازمان در سوریه نیز به صورت جدی برای تحقق آن می کوشد."

"در این مسئله شکی نیست که در 14 ماه گذشته دولت  سوریه گاهی نیز به صورت نامتناسب از ابزار خشونت بر علیه مخالفان استفاده کرده است. با این حال از زمان اعلام طرح عنان، بشار اسد و همراهانش تمام تلاش خود را برای خویشتنداری انجام داده اند، اما گروه های سلفی و عناصری از القاعده با حمایت عوامل خارجی در خود هیچ الزامی برای تبعیت از مفاد آتش بس نمی بینند."

"هر عقل سلیمی در هر کجای دنیا بر این باور صحه می گذارد که هیچ جنبش دمکراتیک اصیلی برای رسیدن به اهداف خود به خونریزی و خشونت متوسل نمی شود. این مسئله در سوریه نمود بیشتری دارد چرا که دولت بسیاری از تقاضاهای معارضین را به رسمیت شناخته و دست به اصلاحاتی گسترده زده است. برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر نیز به خوبی راه را برای تداوم اصللاحات در این کشور باز کرده و ادامه خشونت از سوی سلفی ها و عناصر تندرو نشان می دهد که هدف آنها به هیچ وجه تاسیس یک حکومت دمکراتیک و مبتنی بر آراء مردم نیست."

"بسیاری معتقدند تحقق واقعی تغییر و اصلاحات در سوریه در اوضاع کنونی منوط به عملی شدن طرح صلح کوفی عنان خواهد بود و هرگونه انحرافی از آن می تواند روند اصلاحات را به تاخیر بیندازد. علاوه بر این هرگونه درگیری نظامی در سوریه به جنگی فرقه ای در این کشور می انجامد که می تواند تبعاتی گسترده را برای کل منطقه به همراه داشته باشد."

مظفر در پایان مقاله خود می نویسد: "به نظر می رسد کلید حل بحران در سوریه همچنان در اختیار کوفی عنان است. وی باید این شهامت را داشته باشد که از دولت های غربی و برخی نقش آفرینان منطقه ای بخواهد حمایت و کمک مالی و تسلیحاتی به مخالفان و تروریست ها در سوریه را متوقف کنند. عنان باید به آمریکا و متحدانش گوشزد کند که آنها هیچ حقی برای اعمال تغییر در نظام حکومتی در سوریه ندارند. این حق فقط مختص مردم سوریه است و آنها هستند که می توانند این حق را از راه صلح آمیز برای خود استیفا کنند. "
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار