کارشناس انگليسي تصريح کرد بايد نظام سلطنتي در انگليس برچيده شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، مراسم بزرگي براي شصتمين سالروز تاجگذاري ملکه اليزابت انگليس برپا شده است. چهار روز مراسم جشن براي اين مناسبت درنظر گرفته شده است. اين مراسم پرهزينه در شرايطي برگزار مي شود که مردم انگليس با دشواري هاي اقتصادي مواجه هستند.

آدريان ترستون ، کارشناس انگليسي در اين خصوص گفت: براي مراسم شصتمين سالروز سلطنت ملکه اليزابت دوم، بيش از يک ميليارد پوند هزينه شده است و نه اينکه مطابق رقم اعلامي ، هزينه انجام شده براي اين مراسم 200 ميليون پوند بوده باشد. رسانه هاي انگليس اين ايده را ترويج و تبليغ مي کنند که همه مردم اين کشور، از ملکه و سطلنت خوششان مي ايند . اين سخن کاملا نادرست است. اگر در انگليس درباره اين مساله همه پرسي برگزار شود ،فکر نمي کنم ديگر سلطنت در انگليس برجا بماند.

ملکه 86 ساله انگليس از سال 1952 بر انگليس حاکم بوده است. وي فرمانده کل قوا براي نيروهاي مسلح انگليس به شمار مي رود. در قانون اساسي انگليس ، ملکه غيرمنتخب ، رهبر کشور به شمار مي رود و هرگاه لازم باشد ، ملکه مي تواند نخست وزير را خلع کند.

ملکه انگليس امتيازات و اختيارات سلطنتي دارد که انتصاب و عزل وزرا، اعلام جنگ، هدايت عمليات جنگي، مذاکره و امضاي پيمانها و به رسميت شناختن کشورهاي ديگر از جمله اين اختيارها است. پيش از آنکه طرحي در انگليس به قانون تبديل شود، بايد نظر مثبت ملکه جلب شود. درصورتيکه موافقت خاندان سلطنتي انگليس وجود نداشته باشد هيچ قانوني ،الزام آور نخواهد بود. ملکه اين اختيار را دارد که همه قوانين تصويب شده در مجلس عوام انگليس را وتو کند. فقط ملکه انگليس مي تواند پارلمان را منحل کند و او اين قدرت را دارد که هرکاري مي خواهد انجام بدهد. براسسا قوانين جاري در انگليس ، نمي توان ملکه انگليس را تحت پيگرد قرار داد. ملکه مي تواند مجرمان را عفو کند و حکم محکوميت آنها را در مقابل دريافت پول کاهش بدهد. مردم انگليس به صورت فزاينده اي خواهان پايان نظام سلطنتي در کشورشان هستند. فعالان ضدپادشاهي در انگليس خواهان اجراي اصلاحات دموکراتيک در کشورشان هستند و اينکه نظام پادشاهي برچيده شود زيرا چنين نظامي هيچ ارتباطي با دموکراسي واقعي ندارد.

آدريان ترستون در اين خصوص افزود:وجود نظام سلطنتي به هيچ وجه دموکراتيک نيست. چنين نظامي ، نظام منسوخ حکومتي است که بسيار از رده خارج است. اما در انگليس هيچ کس قادر نيست ملکه را عزل کند يا امتيازها و نظامي را از بين ببرد که براساس آن ملکه در انگليس از انها بهره مند است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار