یک روانشناس بالینی گفت: فعالیتهای گروهی و بازیهایی که به کودکان فرصت خلاقیت می دهند از عوامل موثر در شکل گیری عزت نفس آنها است.

نکیسا سمرقندی، روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت درمان باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی کودکان برای معرفی خود از کلمه من استفاده می کنند زمان شکل گیری خود درونی آنها است که بهترین زمان برای بالا بردن عزت نفس کودکان است و باید ضمن گوش دادن به سخنانشان به آنها احترام گذاشت و انتقاد سازنده را یاد داد.

وی عنوان کرد: از موانعی که کودکان برای ایجاد عزت نفس در خود با آنها مواجه می شوند. والدین افسرده است که نمی توانند عاطفه و احترام را به فرزندان خود یاد دهند و مرگ، طلاق والدین از دیگر موانع شکل گیری عزت نفس در کودکان هستند.

وی کنترل زیاد بر فرزندان را از مهم ترین عوامل جلوگیری از بالا بردن عزت نفس دانست و یادآور شد: این امر موجب می شود فرد در سنین نوجوانی دچار مشکلات اجتماعی خاص بشود که علت اصلی آن نداشتن توانایی نه گفتن است.

وی برای پرورش عزت نفس فرزندان توصیه کرد: والدین زمانی که همه اعضا خانواده در کنار هم هستند جلسات هفتگی بگذارند و در این جلسات از تصمیماتشان در زندگی صحبت کنند و از فرزندان خود نیز در این باره نظر خواهی کنند چون بها دادن به نظر کودکان به آنها کمک می کند که احساس مهم بودن در خانواده را پیدا کنند و از توانایی تصمیم گیری برخوردار شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر افراد عزت نفس بالایی داشته باشند و توانایی و لیاقت های خود را بشناسند در مواجه با بیماریهای سخت همچون سرطان به مقابله می پردازند و آن را پشت سر می گذارند.

همچنین اگر این بیماران عزت نفس بالایی داشته باشند می توانند خلا محدودیت های جسمی را پر کنند و همین امر می تواند باعث بروز توانایی های افراد در انجام کارها خلاقانه و شگفت آور باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: والدین وظیفه پایه گذاری عزت نفس در فرزندان را بر عهده دارند و این مسئولیت خطیر مربوط به دوران کودکی فرزندان است که باید آن را جدی بگیرند تا کودکانشان در بزرگ سالی از عزت نفس بالایی برخوردار باشند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار