برای نخستین بار مراحل تولید پنبه شامل كاشت، داشت و برداشت در مزارع فارس به صورت مكانیزه انجام می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس، مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: برنامه ریزی لازم به منظور كاشت، داشت و برداشت مكانیزه برای نخستین بار در زراعت پنبه در این استان صورت گرفته است.

احمد دزفولی افزود:در این زمینه 385 تن بذر پنبه در استان 'دلینته' (كرك زدایی) شده است كه می تواند منشا خدمات ارزشمندی در زمینه مكانیزه كردن محصول باشد.

به گفته وی، پیش بینی می شود امسال کاشت این محصول در فارس رشد 30 درصدی داشته باشد.

امسال برداشت پنبه در فارس با كمباین های مخصوص انجام می شود.

دزفولی افزود: امسال استان فارس،متولی عملیات كرك زدایی بذرپنبه برای بذرموردنیازاستان های قم و اصفهان بودکه این امر به رونق مكانیزه كردن كاشت، داشت و برداشت این محصول در این استان ها كمك کرده است.

مهرزاد خرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : امسال 18هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان فارس زیر کشت پنبه رفته است .

ارقام پنبه استان فارس ، بختگان و فندوق است.

پنبه در استان فارس از اردیبهشت تا اواسط خرداد کشت می شود و برداشت آن از ابتدای آبان آغاز و تا پایان دی ادامه دارد.

این محصول در شهرستان های لار ، داراب ، زرین دشت ، فسا ، استهبان و سروستان کشت می شود.

شهرستان داراب با تولید سالانه 13 هزار تن پنبه ، بزرگترین تولید کننده پنبه در جنوب کشور است که از نظر رنگ و ظرافت بهترین کیفیت پنبه در خاورمیانه را دارد.

پارسال در 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان فارس 50 هزار تن وش پنبه برداشت شد.

استان فارس با میانگین برداشت 3و نیم تن پنبه در هکتار از نظر کشت بعد از خراسان رضوی مقام دوم کشور و از نظر تولید مقام اول را در کشور دارد .

پنبه فارس به کارخانه های ریسندگی و بافندگی استان های اصفهان ، قم ، یزد ، مازندران ، آذربایجان شرقی و تهران صادر می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.