در ميان‌وعده‌هاي خود مي‌توانيد از سبزي‌هايي استفاده كنيد كه مي‌توان به صورت خام نيز خورد مثل هويج، گل‌كلم و كلم بروكلي.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک به غذاهاي هميشگي و روزمره خود سبزي اضافه كنيد. با تن ماهي كلم بروكلي بخوريد و اگر كباب ميل مي‌كنيد، ‌كنار آن كمي اسفناج نيز مصرف كنيد. بيشتر بكوشيد سبزي‌ها را به صورت خام يا نيم‌پز استفاده كنيد.
- اگر مشكل هاضمه داريد و مجبوريد كه سبزي‌ها را بپزيد، بكوشيد آنها را با آب كم بپزيد تا ويتامين آنها خارج نشود. مايكروفر و بخارپز كردن بهترين نوع طبخ سبزي است. آنها را براي مدت كوتاهي بپزيد. گرماي بيش از حد، بسياري از ويتامين‌ها را از ميان مي‌برد. در حين طبخ سبزي‌ها، حتما در ظرف را ببنديد.
- از سرخ كردن سبزي‌ها در كره يا روغن بشدت بپرهيزيد. زمان مصرف نيز بكوشيد ميزان كمي از چاشني‌هاي با چربي بالا نظير سس قرمز، مايونز، كره و مارگارين را با آنها استفاده كنيد. سس سويا و سس كم‌چرب گوجه‌فرنگي جايگزين مناسبي براي سس‌هاي پرچرب هست. سبزيجات از كالري پاييني برخوردار هستند. مي‌توان گفت كه تقريبا در حدود يك‌سوم مردم دنيا از بيماري چاقي رنج مي‌برند. به منظور كاهش وزن، فرد بايد از غذاهايي با كالري پايين استفاده كرده و تحرك خود را نيز افزايش دهد. استفاده از سبزيجات در غذاهاي اصلي و ميان‌وعده‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد.
چربي سبزيجات بسيار پايين بوده و همچنين فاقد كلسترول مي‌باشند. مردم بيشتر به خوردن غذاهاي چرب از خود تمايل زيادي نشان مي‌دهند. رژيم غذايي چرب، ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و انواع خاصي از سرطان‌ها را افزايش مي‌دهد. از سوي ديگر، چربي‌هايي كه باعث ايجاد ناراحتي قلبي مي‌شوند در سبزيجات در پايين‌ترين حد خود قرار دارند. بسياري از خوراك‌هاي حيواني مقادير زيادي كلسترول در خود دارند. مصرف اين گونه غذاها كلسترول موجود در خون را افزايش داده و موجب بالا رفتن خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي نيز مي‌شوند. از آنجايي كه سبزيجات فاقد كلسترول مي‌باشند، مي‌توانند از بروز اين بيماري كشنده در افراد جلوگيري كنند. سبزيجات داراي ميزان پاييني از سديم هستند. سديم در نمك و بسياري از مواد غذايي ديگر يافت مي‌شود.
سديم بيش از حد، باعث بروز فشارخون بالا در برخي افراد مي‌شود. سبزيجات تازه، حاوي مقدار كمي سديم هستند. به طور كلي سبزي‌هاي منجمد نسبت به انواع تازه خود، حاوي مقدار بيشتري سديم هستند. اين رقم در سبزيجات كنسروشده به بالاترين ميزان خود مي‌رسد.

سبزيجات سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني هستند. سبزي‌هايي با رنگ سبز پررنگ و نارنجي از بروز سرطان حنجره و ريه جلوگيري مي‌كنند. اين گونه سبزي‌ها داراي بتاكاروتن مي‌باشند. اين ماده رنگدانه‌اي است كه در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شود. غذاهايي كه حاوي اين ماده هستند، براحتي مي‌توانند از بدن در مقابل سرطان‌ها محافظت كنند. موادي از قبيل هويج، كدو مسمي، اسفناج، كرم بروكلي و كلم‌پيچ به وفور حاوي اين ماده مي‌باشند. همچنين بيشتر سبزيجات داراي ويتامين C نيز هستند و مي‌توانند از بروز سرطان حنجره و معده نيز جلوگيري كنند. اين سبزيجات عبارتند از فلفل، كلم بروكلي و گوجه‌فرنگي.

بسياري از سبزيجات حاوي مقادير زيادي مواد معدني از جمله آهن مي‌باشند. آهن در خون‌سازي و تامين انرژي بدن نقش مهمي را ايفا مي‌كند. استفاده ناكافي از آهن در رژيم غذايي روزمره باعث بروز كم‌خوني مي‌شود. آهن در اسفناج، لوبيا، لوبيا قرمز، لوبياي چشم‌بلبلي، چغندر و انواع سيب‌زميني‌ها يافت مي‌شود. سبزي‌ها با رنگ سبز پررنگ مثل اسفناج، خردل، بروكلي و كلم، حاوي ميزان بالايي كلسيم مي‌باشند. كلسيم براي استحكام استخوان و دندان ضروري است و از بروز پوكي استخوان نيز جلوگيري مي‌كند.
سبزيجات داراي مواد فيبردار هستند. فيبر قسمتي از گياهان را تشكيل مي‌دهد كه بدن انسان نمي‌تواند آن را هضم يا جذب كند. پيروي از رژيم غذايي كه حاوي مقدار زيادي فيبر باشد، خطر ابتلا به سرطان روده را تا حد بسيار زيادي كاهش مي‌دهد. تمام سبزيجات منبع مناسبي از فيبر هستند.

بهترين راه مصرف فيبر از طريق غذاهاي طبيعي است. بايد توجه داشته باشيد كه قرص‌ها و مكمل‌هايي كه وجود دارند هيچ‌گاه نمي‌توانند جاي مواد طبيعي را بگيرند.
البته ناگفته نماند كه مصرف بيش از اندازه فيبر موجب عدم جذب آهن مي‌شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.