سکوت بهت آور رسانه ها در قبال ادامه سرکوب و کشتار معترضان به خوبی نشان داد که رسانه های غربی، علی رغم ادعاهای ظاهرفریب در حمایت از دمکراسی، هر جا که بخواهند روی اخبار سرپوش می گذارند و به میل خود تحولات را پوشش می دهند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، "یولیا هان" در تحلیلی برای پایگاه وورلد پالیسی می نویسد: "خبرنگاران شبکه های بزرگی چون بی بی سی در جریان مسابقات فرمول یک در منامه در ماه گذشته، ادعا می کردند همه چیز در امن و امان است و آرامش بر همه جا حکمفرما است. این در حالی بود که چند کیلومتر بیرون محل مسابقه، پلیس بحرین با پشتیبانی ارتش سعودی به سرکوب معترضان ادامه می داد و دنیا در غفلتی باورنکردنی از چنین واقعه ای به سر می برد."

"آنهایی که با دقت بیشتری تحولات در جزیره کوچک بحرین در خلیج فارس را دنبال می کنند، در جریان مسابقات جایزه بزرگ به خوبی در جریان استانداردهای دوگانه غرب در حمایت از دمکراسی و آزادی بیان قرار گرفتند. پوشش گسترده تحولات در سوریه و تلاش غربی ها برای حمایت ظاهری از دمکراسی در این کشور وقتی در کنار چگونگی انعکاس اخبار در بحرین قرار می گیرد، به خوبی تناقض های آشکار در سیاست های رسانه ای غربی را نمایان می کند."

هان در ادامه می نویسد: "سوریه در ماه های گذشته به سیل خبری رسانه های غربی تبدیل شده و کوچکترین تحول و درگیری در این کشور در صدر اخبار محافل رسانه ای قرار می گیرد. این در حالی است که مردم در بحرین برای حدود 15 ماه است که روزانه برای استیفای حق خود به خیابان های می آیند و کشته می دهند، اما کوچکترین انعکاسی از آن در رسانه های غربی صورت نمی گیرد."

"دولت بحرین با حمایت عربستان سعودی و آمریکا، از تمام ابزارهای موجود برای جبران آبروی از دست رفته خود استفاده می کند. قراردادهایی که میان دولت بحرین و شرکت های بزرگ رسانه ای غرب منعقد شده نشان می دهد غربی ها تا چه اندازه در سرپوش گذاشتن بر تحولات این کشور کوچک به دولت بحرین کمک کرده اند."

در همان آغاز خیزش های مردمی در بحرین، وزارت خارجه این کشور، قراردادی 40 هزاردلاری را با بزرگترین شرکت فعال در حوزه روابط عمومی و لابیگری در واشنگتن با نام کورویس Qorvis امضا کرد. از آن زمان به بعد، کارمندان این شرکت، که در واقع قلم به دستانی مواجب بگیر هستند، مقاله ها و تحلیل های مختلف خود را با نام های مستعار در روزنامه های مختلف منتشر کرده اند و خیزش مردمی در بحرین را به سخره گرفته اند."

"یکی از این قلم به دست ها، "تام اسکوتیری" بود که بدون افشا کردن رابطه خود با شرکت کورویس مقالاتی را در تحلیل قیام بحرین در هافینگتون پست منتشر کرد. او در این یادداشت ها، با بی شرمی هر چه تمامتر، خیزش مردمی در بحرین را نوعی عصبانیت لجام گسیخته خواند و تظاهرکنندگان بحرینی را پیاده نظام ایران خطاب کرد. جالب این است که بنابر نتایج کمیسیون مستقل تحقیق و تفحص بحرین (BICI) هیچ گونه دخالتی از ناحیه ایران در اوضاع بحرین به اثبات نرسیده است."

خانم "هان" در پایان می نویسد: "مواردی از این دست در رسانه های غربی فراوان دیده می شود و به خوبی موید این فرضیه است که رسانه های غربی، علی رغم ظاهر بسیار فریبنده ای که دارند هر جا که بخواهند درست در خلاف شعارهایشان حرکت می کنند و در خدمت زور و قدرت قرار می گیرند."  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار