جالب است بدانيد زمانيكه مايكل فلپس آمريكايي در سن 7 سالگي ورزش شنا را آغاز كرد از فرو بردن سرش به درون آب وحشت داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، مايكل فلپس در سال 1985 در آمريكا به دنيا آمد، پدر مايكل یک آدم نظامي بود و مادرش آموزگار دبيرستان، مادر مايكل معلم موفقي است و توانسته 2 بار عنوان بهترين آموزگار سال را بدست آورد او 2 خواهر بزرگتر دارد.

پدر مايكل ورزشكار خوبي بود و توانست اين ويژگي را به فرزندانش هم منتقل كند، هيلاري خواهر مايكل استعداد زيادي در شنا پروانه داشت اما شنا را سرانجام كنار  گذاشت، خواهر ديگر مايكل نيز مدت بيشتري به شنا ادامه داد و حتي در سن 15 سالگي در سال 1996 تلاش كرد تا وارد تيم المپيك آمريكا شود اما موفق نشد و مدتي كوتاهي پس از اين عدم موفقيت به علت ناراحتي از ناحيه كمر مجبور به خداحافظي از دنياي شنا شد.

مايكل چيزهاي زيادي از خواهرانش در مورد شنا آموخت كه شايد يكي از مهمترين اين تعليمات اهميت سعي و تلاش در اين رشته ورزشي بود.

* فلپس و اختلال بيش فعالي

در دوران خردسالي پزشكان تشخيص دادند كه فلپس به اختلال بيش فعالي و كمبود توجه مواجه است.

مايكل فلیپس هنگامي كه 7 سال داشت شناكردن را شروع كرد و در نخستين بارهايي كه وارد استخر مي‌شد در فرورفتن صورتش در آب وحشت داشت و به همين دليل ترجيح مي‌داد به پشت شنا كند پس جاي تعجب نيست كه نخستين مهارتي كه او در ورزش آموخت شناي كرال پشت باشد.

دوره كودكي فلپس با ورزش شنا و انجام ورزشهاي ديگر به صورت پراكنده  سپري مي‌شد تا اينكه سال 1996 فرا رسيد در اين سال بود كه تمايل مايكل براي دنبال كردن جدي ورزش شنا با تماشاي مسابقت شناي المپيك 1996 آتلانتا و به خصوص رقابت 2 ورزشكار خوب شناي آمريكا در اين سال افزون تر شد اما در سال 1996 اتفاق ناگواري براي مايكل رخ داد پدر و مادر مايكل پس از سالها اختلاف از هم جدا شدند و سرپرستي مايکل و 2 خواهرش به مادر مايكل سپرده شد از اين زمان تا به امروز ارتباط مايكل با پدرش بسيار محدود شده مايكل شنا را از استخر مدرسه‌اش شروع كرده بود در اين زمان وي احساس كرد كه نياز به آموزش و مربي بهتري دارد بنابراين به باشگاه ورزش‌هاي آبي بالتمير شمالي رفت جايي كه مربياي به نام باب بومن را ملاقات كرد مربي‌اي كه  پي به استعداد‌هاي فلپس برد.

دست و پاهاي كشيده و كف پا و دست بزرگ او به همراه سعي و تلاش زياد مايكل نقاط قوت او بودند اما انگيزه و تمايل شديد اوبراي برد و قهرماني نقش مهمتري در زندگي ورزشي او ايفا كرد مايكل به هيچ عنوان پيروزي شخص ديگري را تحمل نمي‌كرد و حتي يك بار كه در مسابقه‌اي در نوجواني از يك شناگر كم سن و سال عقب افتاد، عينك شنايش را پرت كرد به طوريكه مربي‌اش مجبور شد او را به گوشه‌اي ببرد و به او تذكر دهد كه ديگر اين كار را نكند، پس از المپيك آتن فلیپس آنقدر مشهور شده بود كه به حضور مرتب از سوي نشريات و برنامه‌هاي پرتماشاگر تلويزيوني آمريكا دعوت شد، در اين زمان او در يك سري برنامه تلويزيوني نيز شركت كرد و همچنين از يك تور دور آمريكا براي تبليغ رشته شنا نيز حضور پيدا كرد.

شناگر مشهور جهان كه در اين زمان 19 ساله بود لغزش‌هايي مهم داشت، يك شب او در حالي كه در حالت غير عادي رانندگي مي‌كرد دستگير شد و محكوم به پرداخت 250 دلار جريمه و 18 ماه حبس تعليقي محكوم شد.

* تداوم موفقيت‌هاي فلپس

پيروزي‌هاي متعدد ميل و تمايل شديد مايكل را كم نمي‌كرد، او قصد داشت در شنا به همان جايگاهي برسد كه مايكل جردن در بسكتبال و تايلروود در گلف رسيده بودند، مسابقات قهرماني جهان در ملبورن استراليا چنين فرصتي را به او داد در اين مسابقات در سال 2007 او توانست 7 مدال طلا بگيرد و پنج ركورد  جهاني را بشكند.

* راز پيروزي‌هاي فلپس در چيست؟

آميزه‌اي از فيزيك بسيار مناسب و استثنايي براي ورزش شنا، ميل و انگيزه مهار نشدني براي برد و تمرين‌هاي سنگين  علمي روزانه را مي‌توان كليد پيروزي‌هاي مايكل داشت.

اندام استثنايي؛ كارشناسان مي‌گويند كه گويي بدن مايكل فلپس براي ورزش شنا ساخته شده است فلپس 193 سانتي‌متر قد و 83 كيلوگرم وزن دارد، فاصله نوك انگشت‌هاي 2 دست او در حالت گشوده 200 سانتي‌متر است كه در مقابل پاهاي او نسبت به قامتش كوتاه است چيزي كه مناسب ورزش شنا است مايكل كف دست و پاهاي بزرگي دارد اندازه كفش او 50 است با اين ابعاد پاها و دست‌هاي فلپس در واقع در حكم پاروهايي مستند كه او را در آب جابجا مي‌كنند.

انعطاف فوق‌العاده مفاصل دست و پا چيزي ديگري است كه در كنار تفكيك خوب از فلپس يك ورزشكار استثنايي ساخته است.

پيروزي‌هاي فلپس در سايه تمرين‌هاي منظم روزانه 2 تا 5 ساعته به دست مي‌آيد و تمرين‌هاي او به حدي طاقت‌فرسا و انرژي زا است كه او مي‌بايد روزانه 12 هزار كالري غذا دريافت كند!

* اسطوره شنا در پكن درخشيد

مايكل در المپيك پكن وي 8 مدال طلا را بدست آورد، با احتساب مدال‌هاي فلپس از المپيك آتن تا المپيك پكن او 12 مدال طلا در اين رقابت‌ها بدست آورده است و به اين  ترتيب  با احتساب مدال‌هاي اين ورزشكار وي پرافتخار‌ترين ورزشكار تاريخ المپيك محسوب مي‌شود و بالاتر از ورزشكاران نامي همچون كارل لوئيس( آمريكا دوو ميداني) ، لاريسا لاتينينا (شوروي سابق ژيمناستيك) ، مارك اسپتيز(‌آمريكا شنا) و پاروونوچي (فنلاند، دو وميداني ) قرار گرفته مي‌گيرد كه هر يك 9 مدال طلاي المپيك دارند./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار