به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ محمود عجم، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آهن بر افزایش میانگین نمره یادگیری، سرعت و دقت تأثیر مثبت دارد، اظهار کرد: کمبود آهن و کمخونی و فقر آهن یکی از مهمترین مشکلات تغذیهای و بهداشت عمومی در جهان به شمار میرود و بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت در حدود 2 میلیارد نفر از مردم جهان به کمخونی مبتلا هستند.
وی افزود: نوجوانان به ویژه دختران از جمله گروههای آسیبپذیر و در معرض خطر کمخونی هستند و پیامدهای زیانبار کمخونی فقر آهن از جمله کاهش ضریب هوشی و کاهش قدرت یادگیری و اختلال در رشد جسمی و نهایتا کاهش توانمندیهای ذهنی و جسمی روند توسعه کشورها را به خطر انداخته است.
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در پژوهشی نمونهگیری در 10 دبیرستان به طور خوشهای از نقاط مختلف شهرستان مشهد انتخاب و به طور تصادفی نمونهها از بین پایههای اول تا سوم به تعداد 385 نفر در دو گروه مورد و شاهد انتخاب شدهاند.
عجم گفت: یافتهها و استنتاج آماری در مورد اهداف پژوهش نشان داد هیچگونه ارتباطی بین اطلاعات دموگرافیک و نمره یادگیری دانشآموزان وجود نداشته اما سطح یادگیری در پایان مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه و پژوهش در هر دو گروه افزایش نشان داده است و این رقم در گروهی که آهن یاری شدهاند بیشتر از گروه شاهد است.
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در بررسی ارتباط بین آهن یاری و آموزش تغذیه مناسب و میانگین نمره کل نشان داده است که میانگین نمره در گروه آهن یاری نشده از 43.89 به 69.8 و در گروه آهن یاری شده از 44.8 به 72.4 افزایش داشته است.
عجم خاطرنشان کرد: مقایسه این ارقام نشان میدهد که میانگین نمره در هر دو گروه افزایش داشته است اما در گروهی که آهن یاری شدهاند، افزایش بیشتری را نشان میدهد و آهن یاری 16هفتگی بر افزایش میانگین نمره یادگیری -سرعت و دقت- تأثیر مثبت داشته است. /ح